Hjälmar med låg ljudnivå / lågt buller/ db

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vilken hjälm är just nu hetas på marknaden när det kommer till ljudnivå.

Minns att BMW gjorde reklam för en av deras hjälmar för ett knappt år sen att det var den tystaste uppmäta just nu.

Ska snart handla en ny hoj och tänkte att man kunde deala lite med försäljan och säga att den hjälmen vill jag ha på köpet i förutsättning att de har en sådan hemma.

tack på förhand

Tror det är Schuberth som gör BMWs hjälmar. Och Schuberth gör dom tystaste hjälmarna - kolla detta testet (dock från 2009) där dom tar de fyra högsta placeringarna på topp tio:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/P...mets/2009/July/jul2409-top1-quietest-helmets/

Fast lite beror det på körställning och eventuella kåpglas. Min Schuberth är jäkligt tyst när jag kör min race-hoj med extrem körställning, men låter en del på touringhojen bakom kåpglas och med upprätt körställning.

Ett tips är att kolla louis.de där dom brukar rea ut riktigt billiga Schuberth i samband med att dom släpper en uppdaterad modell. Annars är dom rätt dyra tycker jag... Men grym kvalitet.

Lycka till!

Last edited:
Hur tyst är en riktigt tyst hjälm? Så man inte behöver öronproppar?

Den mya Shoei Neotech ska tydligen slå Schubert.

Men hjälmen måste provas med hojen då turbulensen är individuell efter förare och hojtyp.

Min Schubert t.ex. är hopplös om luften jag kör i är för "gropig" :(

Om du letar efter en tyst hjälm så kan du i alla fall glömma de värsta race-hjälmarna från Arai och Shoei. De må vara bra eller till och med bäst på mycket annat, men de är definitivt inte tystast då de har extrem ventilation jämfört med touringhjälmar.

Väntar precis på att få hem en Schuberth R1 från fc-moto.de och kan återkomma efter ett test. Modellen är utgången men de säljer ut kvarvarande lager till bra pris. Den är ett par 100 gram tyngre än min gamla Marushin men har i gengäld inbyggt solskydd vilket rockar fett:)

Den nya hjälmen i sportsegmentet är SR1, dyr men snygg (i vitt) och tydligen med en fantastisk aerodynamik.

Tyvärr är valet av hjälm, precis som det mesta i livet, en kompromiss. Vill Du ha bästa komfort och ljudprestanda betalar Du med i alla fall en högre vikt.

Vill Du ha en recension kan jag återkomma när jag provkört den nya krukan...

En viktig faktor att inte glömma är ju dessutom att se till att hjälmen sitter RIKTIGT tight, speciellt som ny. En lite för stor hjälm dönar ju betydligt mer än en som sitter som en smäck.

Läste någonstans om en tätningskrage som man sätter runt halsen för att stoppa majoriteten av ljuder som läcker in från det hållet.
Ngn som har en länk till produkten jag tänker på?

Läste någonstans om en tätningskrage som man sätter runt halsen för att stoppa majoriteten av ljuder som läcker in från det hållet.
Ngn som har en länk till produkten jag tänker på?

Shoei har ju sitt Whisper Kit listat en bit ned på den sidan. Ska finnas något universal från någon tillverkare också tror jag.

Jag har Shoei-kittet men använder det inte, kör med hörselproppar istället. Hjälmen blir tight som ett ap-anus att ta på och ventilationen försämras vilket kan ge problem med imma på visir/glasögon. Blir en del extra problem för sjukvårdspersonal att att få av hjälmen också om olyckan skulle vara framme.

Men ljudnivån blir i stort sett som att använda hörselproppar. 90% av ljudet i min hjälm kommer från turbulens under hjälmen (XR1000).

Edit: Proline Windjammer är universal. Har hört lite si och så om den produkten men har inte testat den själv. Sätts på utsidan av nederdelen på hjälmen så risken finns väl att den sitter dåligt. Men då är den å andra sidan lätt att dra bort när hjälmen ska av.

Last edited:
Har haft en schuberth s1 pro kört den på min speed triple, zx6r, och min senaste cbr600 bästa hjälmen hittils när det gäller komfort och tysthet behöver inte ens öronproppar med den hjälmen.
Var så nöjd så handlade mig en S2 senare modellen samma pris som skulle vara lika tyst.
Problemet är att det låter som ett jetplan inne i hjälmen så inte ens öronproppar hjälper om man måste köra mer än 10 mil. Numera kör jag bara den på bana för skön är den iaf..
Som jämförelse med S2an så är frugans gamla raid2 knäpptyst. :brinnerup

Kanske skulle påpekat att jag inte kan ha hörselproppar även de i silikon för mina hörselgångar får fnatt. Så hade varit skönt med en riktigt tyst o trevlig hjälm så man slipper att lyssna på havet sen på kvällen efter 40-50mil i sadlen.

Ska kolla lite nogare på de hjälmarna. sen ser jag fram emot att höra din bedöming roff_e

Hehe nu återstår bara för mig att komma på vad för hojhandlare jag ska kunna klämma på en hjälm :7peta

Shoei har ju sitt Whisper Kit listat en bit ned på den sidan. Ska finnas något universal från någon tillverkare också tror jag.

Jag har Whisper kit på min XR-1000 och kragdelen gjorde väl kanske en del men hakgardinen känns som att den mest är för syns skull. Hjälmen brusar fortfarande som fan och proppar är ett måste, tycker jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT