Hjälmar från USA godkända i swe...?

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Tja!

Hade tänkt att köpa en hjälm genom en polare i staterna men en fågel viskade i mitt öra att hjälmar som är godkända där kanske inte är godkända här (swe). Visst kan jag använda den på gatan och köra osv men vid t.ex försäkringsfrågor kan det ju uppstå problem om den inte är godkänd...

Hjälmen jag suktat på är en SHOEI RF1000. I swe heter hjälmen SHOEI XR1000. Samma hjälm, olika modellnamn.

Men trots det så kan det säkert uppstå problem mtp hur de svenska försäkringsbolagen beter sig ibland.

Tror ni det är lugnt eller? Om inte, vem kontaktar man (som godkänner hjälmar)? VV, polisen?

länk till den jag tänkt köpa, dock inte den lacken -> rf1000

(Diverse kommentarer från padde äro överflödiga :hihi )

i USA har dom DOT märkning, här har vi CE, jag är inte säker, men jag har fått för mig att det som skiljer är allergitest lr nåt för CE...

Gjorde precis som du,
köpte en RF1000 i USA som heter XR1000 här.

Jag skulle tro att försäkringsbolaget nöjer sig med att hjälmen är dot märkt.
Efterssom det är exakt samma hjälm som xr1000 så borde det inte vara några problem.

dock vet jag inte säkert...
:gnissla

Vi importerade Bandit hjälmar förut, de var godkända i USA men de gick ej att få godkända i Sverige, pga att CE märkningen ställer helt andra krav än Amerikanska märkningar. Så jag tror inte att den är godkänd i Sverige, men modellen finns ju redan här hemma fast under att annat namn, så det kanske inte är så farligt. Jag tycker att du skall kolla det innan du köper den, för om du är ute för en olycka och skadar dig och försäkringsbolaget ser att du har en hjälm som inte är godkänd i Sverige så kommer du inte få en krona för dina skador osv.

thopa skrev:
Tror ni det är lugnt eller? Om inte, vem kontaktar man (som godkänner hjälmar)? VV, polisen?

Vägverket eller polisen. Men det är ditt försäkringsbolag som är intresserad av vad du har för hjälm - om du nollar dig. Kommer du till ett SVEMO-arrangerat race med en DOT/Snell-godkänd hjälm blir du utskickat på stan för att inhandla en ny godkänd hjälm.

På min Arai rx7 rr4 replica så står det "snell" o "dot"...

Den har ja köpt ifrån staterna.. så det betyder asså att fb inte pröjsar o att ja inte får köra på bana med den????
Det är ju precis likadan hjälm ju!!

sick n twisted.. :mad:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup