Hjälmar för offroad och äventyr

😂ja flyger stenar ovanifrån kanske skärmen hjälper men 99%av grusregnet träffar goggles eller visir och en lättare hoj har mönster som skjuter mer bakom än en 1250gs
Om man hinner vinkla huvudet nedåt / nedåt åt sidan så täcker det även lägre vinklar. Är ju inte bara ”meteoriter” skärmen skyddar emot 😂

Tycker snarare de hojar som har mönster och hög effekt har förmåga att skjuta mer bakom sig än hojar med mönster och låg effekt.

Om man hinner vinkla huvudet nedåt / nedåt åt sidan så täcker det även lägre vinklar. Är ju inte bara ”meteoriter” skärmen skyddar emot 😂

Tycker snarare de hojar som har mönster och hög effekt har förmåga att skjuta mer bakom sig än hojar med mönster och låg effekt.
Alt över 450 cc skjuter obehindrat skit på en 😬 känns som att storhojar skjuter mest ur och på rakor för ingen vill hamna under 280-300 kg i skogen 🤣

Alt över 450 cc skjuter obehindrat skit på en 😬 känns som att storhojar skjuter mest ur och på rakor för ingen vill hamna under 280-300 kg i skogen 🤣
300kg, minst 100+hp samt åtminstone 4 olika körprogram så är man redo för skogen. Gärna ordentliga handväskor på det av metall som pricken över i:et.
Med sig har man två hjälpryttare som lyfthjälp för att överhuvudtaget få upp cykeln igen ifall den välter. Sedan får cykeln gärna kosta minst 200tkr, annars fungerar det inte i skogen. :D

300kg, minst 100+hp samt åtminstone 4 olika körprogram så är man redo för skogen. Gärna ordentliga handväskor på det av metall som pricken över i:et.
Med sig har man två hjälpryttare som lyfthjälp för att överhuvudtaget få upp cykeln igen ifall den välter. Sedan får cykeln gärna kosta minst 200tkr, annars fungerar det inte i skogen. :D
Nu glömde du de två viktigaste grejerna - Wheelie control och front radar!
Fattar inte hur folk klarat sig utan dessa grejer tidigare!?

Nu glömde du de två viktigaste grejerna - Wheelie control och front radar!
Fattar inte hur folk klarat sig utan dessa grejer tidigare!?
Sant, sedan skall allt detta kunna ställa in i minsta precision i någon av cykelns hundra undermenyer (som man självklart inte hittar själv utan hjälp).

Jag köpte en "tråkig Nolan", den jag såg som mest lämplig på det Motonet hade i utbudet :D
Hade presentkort som delvis betalade den då.
Först skruvade jag bort skärmen, sen åkte jag under våren i lågt stående sol, så den åkte på igen.
nolan.webp

Last edited:
Det blev en vit Airoh Bandit jag köpte , väldigt nöjd hittills , inte så mycket vindbrus och sitter bra.
2100kr från Louis.se inkl frakt och en pinlock insats
IMG_8369.jpegIMG_8370.webp

Aha , intressant , jag står i valet mellan en O’Neal Sierra Echo eller LS2 Pioneer nu , båda kostar runt 1500-1700kr på 24MX , men på O’Neal så är pinlock inkluderat men på LS2 så får man köpa till det , går väl på 200-300kr
Hur är den O’Neal du köpt i storleken ?
Jag har 62-63cm runt elefantskallen och brukar ha XL eller XXL

Jag kör LS2 Pioneer. Bekväm och välventilerad men relativt högljudd. Visiret stängs enkelt trots goggles.
Har inte provat fara i backen än. Får väl återkomma på den.

Är varm av mig, så jag kör mestadels öppet visir med MC-glasögon.

Hjälmar är ju individuellt när det gäller passform så det är svårt när det gäller tips provar alltid innan köp och faktiskt en hjälm köper jag lokalt om jag inte haft samma hjälm tidigare.
Kör ren crosshjälm på grus och vanlig på gata skärm på gata blir bara irriterande turbulens när det blir lite högre farter
Jag kör med vanlig integral när jag är ute med Tiger'n, jag prova en gång med min crosshjälm och glasögon aldrig mer.
Fy vilket korsdrag det var med crosshjälmen, och då körde bara jag runt i stan samt utkanterna..:huvet
Nä, rätt hjälm till det man ska åka.. 🙂

Som med allt annat får man vad man betalar för. Skall man köra tvåtimmars pass i en genomsnittshastighet av 25 km/h i ett spår i skogen ställer det förstås andra krav på utrustningen än om man tänker sig tre veckor till Sicilien och tillbaka.

För hjälm är passform viktigast - om man utgör från att skyddet är likartat, något man kanske inte bör utgå ifrån ärligt talat.

Skärm är absolut trevligt men mer en stilfråga och ett måste om man kör med goggles. I fart ett otyg och kan rentav bli farligt i högre farter.

De elektroniska hjälpmedel som finns på större hojar idag är för att de underlättar när man har 150hk och vrid på 150 Nm samt att delar av hojens användningsområde innebär heldags motorvägsetapper i kanske 130-160 km/h.

Man skall snarare se det som att det är bra gjort att med fullspäckade touringhojar faktiskt klara av att köra offroad på det sätt som är möjligt. Det tyska ordet ”reiseenduro” är mycket träffande.

Påminner också om att första generationens R1200GS vägde in på 225 kilo fulltankad. En hoj till allt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back