Hjälm

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tips på hjäm med stor öppning, eller att öppning går "högt upp i pannan".

Arai, Shoei, Kabuto funkar utmärkt på skallen, men alla har 2-3 år på nacken.

Visst, är väl inte direkt akrobat, men tycker ovan hjälmar har för liten öppning och pinlock´s kant är i synfält i kurva.
 

Bifogat

  • sec anderstorp.jpg
    sec anderstorp.jpg
    755.9 KB · Visningar: 116
Jag är otroligt nöjd med X-lite 803R och rekommenderar den till alla att testa. Den passar dock inte alla, men det är en väldigt bra hjälm som skyddar bra, och som endast väger 1250g i storlek medium.
 
Jag är supernöjd med LS2 då dom bl.a har bland dom största visiren/synfälten. Kör själv liten hoj på banor med långa rakor där man ligger ihopkrypen länge bakom kåpglaset.

Har tidigare kört med arai och Kabuto. Men mera nöjd med LS2.

 
Har alltid tyckt att Dovis hjälm ser ut att ha stor öppning. Om det är samma på Soumys ”vanliga” hjälmar vet jag inte.
http://photos.motogp.com/2018/11/17/04-andrea-dovizioso-ita_dsc1879.gallery_full_top_md.jpg
Jag skull inte vara förvånad om de flesta i MotoGP-cirkusen har specialanpassade hjälmar.
Jag har aldrig lyckats få mina hjälmar att sitta som t.ex Marquez gör. Då hade jag ändå på pappret ett tag ändå samma modell som honom, en Shoei X-Spirit II.
Inget av det jag provat i butik går att få att sitta så att det blir riktigt bra sikt framåt liggandes på tanken.
 
Jag skull inte vara förvånad om de flesta i MotoGP-cirkusen har specialanpassade hjälmar.
Jag har aldrig lyckats få mina hjälmar att sitta som t.ex Marquez gör. Då hade jag ändå på pappret ett tag ändå samma modell som honom, en Shoei X-Spirit II.
Inget av det jag provat i butik går att få att sitta så att det blir riktigt bra sikt framåt liggandes på tanken.
Så är det säkert!
 
Tackar alla för tips, får prova mig fram men LS2 ser intressant ut.

Axxexs, minns du storlekarna du hade på Arai och Kabuto? Vad motsvarar storlek på LS2 isf?

Var nere på Elit MC (gamla Bike GBG) idag, och fick besked att AGV hade flyttbar inredning så man fick öppning som man önskade, tål att testas också.

Då blev det en LS2, kan nog bli bra. Återkommer om jag tycker lika som Axxexs gällande Arai och Kabuto.

ls2_helmets_full-face_arrow-r_carbon_sting_wineberry_yellow.jpg


Då har jag provat hjälmen, och supernöjd men ventilation, men framförallt synfältet, otroligt bra.

Det som slår mig, är att visirmekanismen känns lite efter Arai och Shoei i kvalitet, lite som skillnaden på dörrar i gammelmercedes och volvo 140 om man överdriver lite.

Annars superbra köp.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top