Hjälm till tanten...

hben

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Fazer 600
Hej,
Behöver lite goda råd angående hjälmval till tjejen.
Hon har fått ont i pannan av de hjälmarna vi har provat, de sitter perfekt annars.
Har märk att de olika märkena skiljer sig rätt mycket åt, undrar om det är någon som har haft samma problem?
Ev. lösning….

:tomten

Hade också problem med min hjälm, efter ett tag, när ja haft den ett halvår elle så, så bankade vi ut den försiktigt, bara litegrann... funderar nu på om det var så smart att göra...den kanske inte ger lika bra skydd då...?

prova några som inte är "runda" i formen utan ovala.... mina erfarenheter är att iaf Nolan hjälmar klämmer som en systemetkasse över en vattenmelon.

Jag har samma erfarenhet av Nolan, klämmer som f..n i pannan. Jag kör med Arai NR5 och den sitter fint. Prova vidare så hittar ni säkert en som funkar.

Hade en Nolan hjälm o den tröck i pannan så man fick ont i skallen efter en 30 min. Visst töjde den sig lite o blev acceptabel men det tog ett bra tag. Nu har jag en Arai-hjälm o den är lika skön som kudden en måndagmorgon.

Testa Xlite, Zeb har en sån och han kan knappt ha nån annan pga att de trycker i pannan. Annars skedtricket.

Även jag hade samma problem med att de flesta hjälmarna jag provade tröck över pannan. Olika fabrikat har väldigt skilda former och det verkar som om arai:s form passar oss med stor panna :tungan

verkar som ett vanligt problem, upplevde samma sak själv med nolan hjälmar,
nu har jag en shoei z-one som sitter perfekt

min nolan n27 tröck inte i pannan alls.. men på http://www.mcpoolen.se/ så står de lite vilken form de olika mäsrkena har (personlig utrustnng->hjälmar->INTEGRALHJÄLMAR I GLASFIBER/KOMPOSIT) :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8