Hjälm om man har glasögon?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Är det nån här som har glasögon när ni kör MC?
Har testat lite gamla hjälmar när jag åkt med en kompis o det har aldrig varit nåt problem. Idag testade jag dock nya hjälmar hos en handlare och eftersom de sitter mer tajt med skydd som ska sitta mot huvudet bättre så var det omöjligt att få på glasögon. Lite synd för annars hittade jag en som satt perfekt.

Finns det nåt märke som är bättre lämpat för oss med glasögon eller får man skaffa linser?

Jag kör med Shoei och det har fungerat bra i några år, ända tills jag bytte till glasögon med lite "mjukare" bågar.
Just nu provar jag ut linser, det funkar med alla hjälmar och man slipper problemet med imma.

Jag åker med shoei syncrotec som faktiskt är anpassad för glasögon. Inte den häftigaste hjälmen kanske, men jävligt bra.

glasögon

Hej!
Jag bytte till titanbågar, tar ingen plats alls. Funkar hur bra som helst med
en verkligt tajt SHOEI XR-1000.

jag har en marushin & det fungerar där oxå. Man får bara dra hjälmen lite upp & ner i början för att "ögonen" ska hamna rätt. Tror att det ger med sig lite oxå efter ett tag.

Jag kör med Caberg Justissimo GT Mirage funkar jättebra med glasögon, är en flip-up hjälm. bra med flip-up när man har glasögon + den har invändigt solvisir som man kan fälla ner. också bra när man har glasögon :)

Jag åker med shoei syncrotec som faktiskt är anpassad för glasögon. Inte den häftigaste hjälmen kanske, men jävligt bra.

Samma här. Syncrotec fungerar perfekt med glasögon, men jag tycker däremot att man får lite konstiga optiska fenomen ibland med glasögon + pinlock, så jag föredrar att ta på mig linserna när jag skall åka.

Jag har en Arai Chaser, kör med glasögon, funkar hur bra som helst.:tummenupp

Hallå glasögonormar, jag kör med glasögon (plast) under min Shoei RaidII och det funkar hur bra som helst, förutom när det immar. Glasögonen sitter fast utan att klämma och glider inte runt :tummenupp

många nämner shoei. Tyvärr är det ju bland de dyraste. Jag fick heller inget tillfälle att testa dem då det bara fanns large och större kvar. Tycker tyvärr inte flip-up är särskilt snygga.

Kanske skulle man börja vänja sig vid linser så man kan ha det när man kör och ibland annars med... Nån som använder glasögon vanligt och linser just när man kör bara? Hur funkar det isf?

många nämner shoei. Tyvärr är det ju bland de dyraste. Jag fick heller inget tillfälle att testa dem då det bara fanns large och större kvar. Tycker tyvärr inte flip-up är särskilt snygga.

Kanske skulle man börja vänja sig vid linser så man kan ha det när man kör och ibland annars med... Nån som använder glasögon vanligt och linser just när man kör bara? Hur funkar det isf?

Jag hade faktiskt tänkt pröva ut linser hos en optiker också, och bara ha när man kör! (har inte så allvarligt synfel) men glasögon funkar nog till de flesta hjälmar, bara en fråga om att vänja sej tror jag! jag känner inte alls glasögonen runt öronen, men på näsan trycker det lite iof, ingen fara dock! Och jag skulle nog säja att min hjälm är tight.

Körde tidigare med glasögon, men oavsett hjälm och båge så fick jag ont i öronen/tinningarna efter längre rundor.

Nu har jag dygnet runt linser.
Löjligt dålig syn, utsätter mig för mycket drag och damm.
Funkar kanon ändå!
Att byta linser en gång i månaden är billigt för att få bättre mörkerseende och slippa imma.

Samma här. Får köra utan glasögon om jag vill, men känns inte riktigt rätt.
Den hjälmen jag testade gick skyddet in mer framför öronen så det var omöjligt att få på glasögonen trots att jag tryckte som en gris. Synd när man hittar en som passar så bra. Men som sagt, ska prata med en optiker. Skulle va skönt om man kunde slippa. Linser känns dock läskigt när man aldrig testat...

Har testat tre olika Arai modeller och alla funkar bra med glasögon.
Provade linser vid ett par tillfällen men de ville flytta sig vid tex hårda inbromsningar, lite väl spännande under race när allt plötsligt blir suddigt.
Det kan ju varit så att linserna inte passade till 100%, så se till så att du får ett par som verkligen passar om du nu ska testa linser.

glasögon

Uvex har en hel del mc hjälmar som är anpassade för pers med glasögon,några har t ex polariserad glas .Tourrent.se:tummenupp

Jag tränar/tävlar en hel del i enduro, så av den anledningen (alltid rått/fuktigt) så har jag inget val - det är linser där när jag spakar (använder endagslinser).
Men på gathojen är det inga problem med brillor (Arai Chaser och tunn metallbåge) men av bekvämlighetsskäl så kör jag med linser även där. :)

Man vänjer sig med pillet grymt fort, och det är noll problem med det (jag var rätt kinkig med att pilla i ögonen, så jag trodde det skulle bli apdrygt).

/J

Använder en Nolan N82 (eller om den heter N84). Hade inte brillor förra säsongen, men det funkar hyfsat ändå med Nolanhjälmen. Det svåra är att få på brillorna genom öppningen i hjälmen, sen känns de inte.

Jag brukar dock vilja använda en balaclava (att svettas i istället för fodret), och det är rätt svårt att sätta på brillorna med balaclavan på, blir tight kring öronen liksom.

Därför blir det förmodligen en hjälm med öppningsbar hakdel senare i vår, kanske BMW:s variant. Verkar rätt smutt med nedfällbart solvisir också. Det jag har nu på Nolanhjälmen sitter ju utanför och är således upphov till visst brus.

När kommer slipat visir?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...