Hjälm och utrustning

Xr-1000 fungerar fin fint tycker ja testa i en butik innan du beställer bara och kolla even på beggat me skadar aldrig

ja har en XR-1000 silver vikt 1300 g stl M me svart och ljust visir med pinnlook ej monterat, Me nos cover. Glasfiber

Dainese wave2 stl L

skor sidi vertigo svart stl 45

mm ska in med annons då ja hinner

hyvää jatkooa :)

//Robin

Om du nu har en budget begränsad till 40k skulle jag rekomendera att du köper komplett utrustning först och sen väljer hoj utefter vad som blir kvar.
Att vurpa utan skydd är ingen hit oavsett hastighet.

Skulle jag vara du skulle jag satsa på att köpa ordentliga skydd innan jag köper hoj.
Hojen skyddar inte dig om du vurpar..

Last edited:
Okej, kanske får blir en lite billigare hjälm då.
Kanske missuppfattade, har en HOJbudget på 40k och sedan en skiljd budget på 10k för utrustning (hjälm 3.000, ryggplatta 1.300k, ställ 4.000, boot+handskar ungefärpris?).
Så de som blir över från hojbudget går till utrustning +10k.

Tack för all hjälp :tummenupp

Min senaste hjälm var en HJC och den var helt fantastiskt bra för de 2000 kr jag betalade för den. Bra komfort och inkluderad facemask så den inte immar igen så lätt (funkade bättre än Pin-Lock:et på min förra Shoei). FS-15 tror jag modellen hette.

Efter det skulle jag satsa på ett ryggskydd, ett par stövlar och ett par handskar så har man skyddat det som är svårast att reparera. Sen kommer bedömningen om du ska ha ett allväders- eller skinnställ och det beror helt på vad du ska pyssla med. Ska du köra mycket bana skulle jag rekommendera ett skinnställ, annars är det mer en smaksak. Allvädersställ är ofta betydligt bekvämare.

Som tidigare nämnts måste du prova olika hjälmar för att se vilken design/märke som passar dig bäst. Shoei t ex passar inte alls på mig, medan Arai sitter som gjuten.

Köp inte en hjälmmodell du aldrig haft på huvudet!

När jag bodde på Åland tog jag en heldag till Stockholm (en vardag näär det är öppet i butikerna hela dagen) och åkte runt i olika butiker i Stockholmsområdet. Där är det väsentligt att du kollar upp adresser och dylikt i förväg och att du tar bilen med dig, alternativt att du tar med en förälder/kompis om du inte själv kan köra runt och titta/prova.

Antingen provar du bara en hel hög med saker och antecknar hur allt passar och beställer på nätet, eller så hoppas du på att hitta fynd, vilket man kan ha tur att göra

Lycka till!:tummenupp

Om du vill ha märkeshjälm och Shoei inte passar ditt huvud. Då kan jag rekommendera att du kollar på följande länk.
ARAI RX-7 Corsair
Hade jag köpt hjälm idag så hade jag kollat om RX-7 hjälmen hade suttit som den ska på mig.

Mvh
Andreas

När jag bodde på Åland tog jag en heldag till Stockholm (en vardag näär det är öppet i butikerna hela dagen) och åkte runt i olika butiker i Stockholmsområdet. Där är det väsentligt att du kollar upp adresser och dylikt i förväg och att du tar bilen med dig, alternativt att du tar med en förälder/kompis om du inte själv kan köra runt och titta/prova.

Antingen provar du bara en hel hög med saker och antecknar hur allt passar och beställer på nätet, eller så hoppas du på att hitta fynd, vilket man kan ha tur att göra

Lycka till!:tummenupp
Yes tänkte faktiskt på precis samma sak :D

Om du vill ha märkeshjälm och Shoei inte passar ditt huvud. Då kan jag rekommendera att du kollar på följande länk.
ARAI RX-7 Corsair
Hade jag köpt hjälm idag så hade jag kollat om RX-7 hjälmen hade suttit som den ska på mig.

Mvh
Andreas

Märkeshjälm eller inte bryr jag mig inte så mycket om.
Men den skall inte bli allt för lätt immig, vara lätt, bekväm och självklart
skydda bra.
Utseende messigt så är enda kravet svart.

Hittade denna hjälm som verkade fått bra ratings:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ts/Marushin-RS1/SubProducts/Marushin-RS1-0001
http://sharp.direct.gov.uk/search/details/?id=101

Dock vet jag inte skillnaden på den och RS2, utom att RS2 är fulare och dyrare.
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ts/Marushin-RS2/SubProducts/Marushin-RS2-0001

Snygg, lätt och säker är bara att åka och prova en och se ifall den passar mitt huvud :P

EDIT, Bandit hjälmar tycker jag som är lite yngre att är snygga men hur är
dom egentligen. XX verkade vara en skithjälm men Alien II och Fighter?
Bandit Fighter
Bandit Alien II
Bandit Alien II - Kolfiber

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden