Hjälm och utrustning

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hej, skall köpa en MC om en-tre veckor men tänkte även köpa
en hjälm och ryggplatta till att börja med.

Men undrar lite vad jag skall köpa, har tittat på shoei XR1100/XR1000
men får gärna vara med bluetooth, eller kanske det är smartare att köpa det skiljt?

Hittade iallafall XR1100 för en ganska billig peng från UK:
http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_prod/704/40571
Med rimlig frakt, men vet dock inte ifall det är en bra och trovärdig sida.

Får gärna finnas hjälm, ryggplatta och mini/mindre blinkers för R6'a på
samma butik, prisvärt.

Tack för svar!

MvH,
Jonatan T

Hallå.
Åk runt och testa grejorna innan du köper något..
Är inte helt omöjligt att fynda "hemma" heller.
Själv hittade jag ett tvådelat skinnställ för halva priset när jag åkte runt och kollade.

Hallå.
Åk runt och testa grejorna innan du köper något..
Är inte helt omöjligt att fynda "hemma" heller.
Själv hittade jag ett tvådelat skinnställ för halva priset när jag åkte runt och kollade.

Okej, jo får göra så. Tack!

Men tror du man ändå kan köpa dem från t.ex. sidan jag angav?
Tänkte om man kunde testa XR1100 och eftersom jag inte lyckas hitta den
i någon svensk butik i rimligt pris.

Jo, på hemmaplan kan man hitta rätt bra priser med.
Såg i en butik i Göteborg som sålde AGV S4 hjälmar för 1500 bagis.
Har även beställt ett par ggr från fc-moto.de och det har fungerat hur bra som hellst det med.
Ett annat tips är att besöka olika events och happenings.. typ Bikedagar i Trollhättan, Lelleträffen etc... Då kan man också hitta grejjer till bra priser.

Mer som tips tänkte jag. :tummenupp

//T

Man tackar!

"Flip-up", är det något val tycker ni?

Skillnadet mellan XR1100 och en 100€ hjälm, vad är den egentligen?
Nu är det tyvärr så att ja bor på Åland och där är allting ca 10-30% dyrare.

Hittade en hög med ryggplattor men vet inte riktigt vad som är bäst, får
gärna allt vara från samma ställe (t.ex. fcmoto). Fanns ju från 80€ till 150€, sen utan och med väst, eller med jacka.

Som hjälm har jag tittat lite på dessa, men har egentligen noll koll:
- Shoei XR-1100
- Uvex Onyx Carbon
- Shoei XR-1000

Man tackar!

gärna allt vara från samma ställe (t.ex. fcmoto). Fanns ju från 80€ till 150€, sen utan och med väst, eller med jacka.

- Shoei XR-1100
- Uvex Onyx Carbon
- Shoei XR-1000

Testa denna site.
http://www.helmetcity.co.uk/

Köpte min Shoei XR1000 samt mina TCX SS stövlar därifrån. Totalt med frakt gick det hela på ca 4600 kr. Något billigare än här hemma skulle jag säga.
Dock kanske man inte ska vara kräsen på hjälmmotivet.

Mvh
Andreas

Halvarsons ryggskydd som heter Track har varit bäst i alla test och är riktigt bekvämt! skinnställ, hjälm och stövlar kan du med fördel prova i butiker här hemma o sedan beställa från FC-moto eller likn. priserna här hemma är ju skrämmande ibland!!

Testa denna site.
http://www.helmetcity.co.uk/

Köpte min Shoei XR1000 samt mina TCX SS stövlar därifrån. Totalt med frakt gick det hela på ca 4600 kr. Något billigare än här hemma skulle jag säga.
Dock kanske man inte ska vara kräsen på hjälmmotivet.

Mvh
Andreas
Okej, men från fcmoto så blir det 394.75 €, XR1100 med frakt
och då får man med ett till visir.
Ca 360-370€ från helmetcity men utan extra visir.

Halvarsons ryggskydd som heter Track har varit bäst i alla test och är riktigt bekvämt! skinnställ, hjälm och stövlar kan du med fördel prova i butiker här hemma o sedan beställa från FC-moto eller likn. priserna här hemma är ju skrämmande ibland!!

Vet du var man hittar dessa, på ett bra ställe?
Läste lite om de och de verkar som att alla tycker att de blir riktigt varmt med de på sommarn, finns det något som inte blir det eller är det så att alla har det? Annars verkade de riktigt bra! :tummenupp

Läste lite om de och de verkar som att alla tycker att de blir riktigt varmt med de på sommarn, finns det något som inte blir det eller är det så att alla har det? Annars verkade de riktigt bra! :tummenupp
Varmt blir det väl med alla ryggskydd:gnissla hade det även när jag var i fjällen nu över nyår (-26) då är det kanon att det är varmt:tummenupp, tror att du kan beställa det i de flesta hojbutiker.

Man tackar!

- Shoei XR-1100
- Uvex Onyx Carbon
- Shoei XR-1000
Att bara titta på hjälmar på nätet säger ingenting om hur dom passar på just dig, vilket är avgörande för hur dom skyddar dig, och iom det det enda avgörande, egentligen. Alla hjälmmärken har sin mall dom utgår ifrån, vissa har tex Shoei-huvud, vissa har Arai. Tex på mig passar Arai rätt illa, men Shoei sitter som gjutet. Med andra ord, du måste åka runt och prova! Det kanske är Marushin som sitter bäst på just dig!

Flip up är för gubbar som gillar att äta limpmacka när dom kör hoj :D Skämt åsido, det kan vara smidigt, många med brillor gillar dom, men dom är tyngre (mekanismen), brusigare (skarvarna) och osäkrare, iom att käkdelen lättare slås loss än på en integral.

Skillnaden mellan en bra hjälm och dålig hjälm kan vara att du har huvudvärk nån dag och kör nästa helg igen, eller att du blir en drägglande grönsak, eller aldrig vaknar igen. Därmed inte sagt att alla dyra hjälmar är bra, och alla billiga dåliga. Men det kan vara en fingervisning iaf...

Du kanske ska läsa mitt inlägg igen. 4600 kr var för hjälm och stövlar. Samma hjälm kostar just nu ca 220£. Så ja jag skulle säga billigare.
GHlöm inte att åka runt och prova hjälmar för passform och storlek innan du handlar.

Du nämner ryggskydd i ditt första inlägg. Ska du inte köpa skinnställ, stövlar och handskar?

Mvh
Andreas

Att bara titta på hjälmar på nätet säger ingenting om hur dom passar på just dig, vilket är avgörande för hur dom skyddar dig, och iom det det enda avgörande, egentligen. Alla hjälmmärken har sin mall dom utgår ifrån, vissa har tex Shoei-huvud, vissa har Arai. Tex på mig passar Arai rätt illa, men Shoei sitter som gjutet. Med andra ord, du måste åka runt och prova! Det kanske är Marushin som sitter bäst på just dig!

Flip up är för gubbar som gillar att äta limpmacka när dom kör hoj :D Skämt åsido, det kan vara smidigt, många med brillor gillar dom, men dom är tyngre (mekanismen), brusigare (skarvarna) och osäkrare, iom att käkdelen lättare slås loss än på en integral.

Skillnaden mellan en bra hjälm och dålig hjälm kan vara att du har huvudvärk nån dag och kör nästa helg igen, eller att du blir en drägglande grönsak, eller aldrig vaknar igen. Därmed inte sagt att alla dyra hjälmar är bra, och alla billiga dåliga. Men det kan vara en fingervisning iaf...

Jo, det är därför jag vill ha lite riktlinjer vad som är bra. Sen vad som passar just mig kan ju vara olika.

Men sen finns de ju hjälmar som verkligen är dålig oberoende på vilket huvud de sitter.

Får ta mig en sväng till att kolla de i en butik bara, trist att de ska vara så dåligt utbud här på åland bara..

Du kanske ska läsa mitt inlägg igen. 4600 kr var för hjälm och stövlar. Samma hjälm kostar just nu ca 220£. Så ja jag skulle säga billigare.
GHlöm inte att åka runt och prova hjälmar för passform och storlek innan du handlar.

Du nämner ryggskydd i ditt första inlägg. Ska du inte köpa skinnställ, stövlar och handskar?
Jo men nu var det så att XR1100 kostar ungefär 360€ med frakt, men
390€ med frakt (+visir) på den tyska sidan.

Måste nog antagligen köpa ställ, handskar och stövlar men är det ett måste?

Det är ju sånt man har fast inte i "Sporthoj" format, eller hur man nog vill kalla det.

Last edited:
Jo, det är därför jag vill ha lite riktlinjer vad som är bra. Sen vad som passar just mig kan ju vara olika.

Men sen finns de ju hjälmar som verkligen är dålig oberoende på vilket huvud de sitter.

Får ta mig en sväng till att kolla de i en butik bara, trist att de ska vara så dåligt utbud här på åland bara..

Jo men nu var det så att XR1100 kostar ungefär 360€ med frakt, men
390€ med frakt (+visir) på den tyska sidan.

Måste nog antagligen köpa ställ, handskar och stövlar men är det ett måste?

Det är ju sånt man har fast inte i "Sporthoj" format, eller hur man nog vill kalla det.

Inte ett måste men det är ju inte ryggskydd heller. Bara hjälm det är lag på. Hur många är det som bara kör med embart hjälm? Smäller du i enbart hjälm och ryggskydd så spelar de skydden i princip ingen roll då du kommer skrapa sönder hela kroppen.

Jag kör själv alltid i full utrustning. Smäller man så ökar procenten att klara dig bättre betydligt. Utan skydd. Ja då skulle jag tro att det i de flesat fall är kört och då menar jag inte bara hjälm och ryggskydd.

Billigaste XR1100 på helmetcity: Shoei XR1100 Pearl Grey Finns i fler färger men det blir enfärgat för det priset.

Mitt råd är att om det handlar om kostnaden så gå på en billigare hjälm och komplettera med övriga skydd istället.

Mvh
Andreas

Last edited:
Tänk på att XR1000 är utgående modell och ska ersättas av XR1100 vilket betyder att det borde gå att göra kap.

Exempelvis säljer Bike Trollhättan ut ett antal XR1000 för 3500:-

Inte ett måste men det är ju inte ryggskydd heller. Bara hjälm det är lag på. Hur många är det som bara kör med embart hjälm? Smäller du i enbart hjälm och ryggskydd så spelar de skydden i princip ingen roll då du kommer skrapa sönder hela kroppen.

Jag kör själv alltid i full utrustning. Smäller man så ökar procenten att klara dig bättre betydligt. Utan skydd. Ja då skulle jag tro att det i de flesat fall är kört och då menar jag inte bara hjälm och ryggskydd.

Billigaste XR1100 på helmetcity: Shoei XR1100 Pearl Grey Finns i fler färger men det blir enfärgat för det priset.

Mitt råd är att om det handlar om kostnaden så gå på en billigare hjälm och komplettera med övriga skydd istället.

Mvh
Andreas

Ah okej, tror nog ja satsar på en ganska bra hjälm direkt, pengar ska säkert gå att fixa.

Vet inte riktigt ifall XR1100 räknas som billigast på helmetcity för de blir såhär:

- HC: 300+30£ = 367€ | Hjälm + hjälm cleaning kit
- FC-M: 394€ | Hjälm + extra, mörkt visir + "cash on delivery" (post förskott)

Då betalar man alltså ca 30€ för ett visir, känns ganska värt enligt mig, eller?

Men jag måste iallafall fara o titta på den först.

Ah okej, tror nog ja satsar på en ganska bra hjälm direkt, pengar ska säkert gå att fixa.

Vet inte riktigt ifall XR1100 räknas som billigast på helmetcity för de blir såhär:

- HC: 300+30£ = 367€ | Hjälm + hjälm cleaning kit
- FC-M: 394€ | Hjälm + extra, mörkt visir + "cash on delivery" (post förskott)

Då betalar man alltså ca 30€ för ett visir, känns ganska värt enligt mig, eller?

Men jag måste iallafall fara o titta på den först.

Du köper givetvis hjälm och övrig utrustning precis var du vill.
Frågan om pengar kommer med avseende på att du bara ska köpa hjälm och ryggskydd samtidigt som du jagar de sista kronorna vad gäller kostnaden. Jag hävdar fortfarande att du bör titta på en komplett utrustning och om jag då har anbalyserat det hela rätt så köp en annan hjälm och få råd med resten av utrustningen. Eller är det dösdviktigt att ha en Shoie?
Såg i en tidigare tråd du skapat att du skulle ha en MV Augusta. inte det vanligaste märket så att säga. Känns lite som du trånar efter mer än vad du har råd med. om jag ska vara ärlig.

//Andreas

Du köper givetvis hjälm och övrig utrustning precis var du vill.
Frågan om pengar kommer med avseende på att du bara ska köpa hjälm och ryggskydd samtidigt som du jagar de sista kronorna vad gäller kostnaden. Jag hävdar fortfarande att du bör titta på en komplett utrustning och om jag då har anbalyserat det hela rätt så köp en annan hjälm och få råd med resten av utrustningen. Eller är det dösdviktigt att ha en Shoie?
Såg i en tidigare tråd du skapat att du skulle ha en MV Augusta. inte det vanligaste märket så att säga. Känns lite som du trånar efter mer än vad du har råd med. om jag ska vara ärlig.

//Andreas

Jo okej, men ja tycker att när man ändå köper en hjälm m.m så kan man köpa sånt som håller. Klart det inte är viktigt att det är shoei, jag vill bara ha en bra, bekväm och lätt hjälm.

MV agustan var tyvärr en råmiss av försäljaren.
Har en hojbudget på ca 40k (tror det blir en för 35k, R6'a '00) och då
blir det väl ca 10k på utrustning lite beroende på vad hojen kommer kosta i slutändan.

Går alltid att fixa mer pengar om de verkligen behövs så jag köper hellre kvalité på en gång en att behöva byta lite senare. Men som sagt, får åka o prova ett par st.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT