Hjälm med inbyggt solskydd, varför inte?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:
Det är gay med klart visir.

Det är coolt med mörkt visir.

Mörka visir finns i olika toningsgrader.


EDIT; Tack sporthoj för att ni skapade ett till inlägg när jag gjorde en edit.
 
Last edited:
Hittar du en hjälm med inbyggt solvisir som passar och är snygg så köp. :tummenupp
ARAI hade tyvärr inga när jag köpte min senaste annars hade jag köpt en.
 
Jag har en GT-air med inbyggt solvisir men jag har även ett lätt tonat visir. Perfekt kombination.
 
Jag har haft en hjälm med inbyggt solvisir, och för mig immade det igen hela tiden så det var bara ytterligare en problemkälla, så jag kör hellre med spegelvisir, eller mörkt visir och har med mig ett klart visir om det är en lång runda där jag riskerar att köra efter solnedgång.

Annars funkar det att köra med mörka visir även om det är molnigt, om det inte är domedags-fuckyou-åskväder.
 
Det inbyggda solvisiret gör att man förlorar lite skyddseffekt i området i pannan. Dock ska ju även dom hjälmarna klara testerna för certifieringen enligt ECE r 22/05. I annat fall så får dom ju inte säljas som MC-hjälmar inom EU.
Dvs dom är något sämre i det området men fortfarande tillräckligt bra för att vara godkända.

Jag personligen tror inte att den något försämrade skyddeffekten har någon större betydelse. Dagens hjälmar är så bra på att skydda huvudet att när hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så har man i alla fall så allvarliga skador på resten av kroppen som inte får plats i hjälmen att man med största sannolikhet har inga eller mycket små chanser att överleva.

Däremot anser jag att solvisiret i sig faktiskt tillför säkerhet. När jag kommer in i en tunnel så kan jag fälla upp det så ser jag bra. Är det soligt så fäller jag ner det och ser bra. Har jag varit någonstans och ska åka hem på kvällen när det är mörkt så slipper jag köra med ett mörkt visir så att jag är halvblind.

Jag kan inte räkna antalet tillfällen när jag tidigare varit borta någonstans och blivit kvar längre än planerat och fått åka hem i kolmörker med ett mörkt visir. Parar man det med det på motorcyklar oftast mediokra hellyset så är det inte speciellt bra för chanserna att upptäcka djur eller fotgängare längs vägen.
Om det dessutom är lite lagom regnigt så är körningen i stort sett ett lotteri för man ser så djävla dåligt att man nästan sitter och halvchansar vart vägen är.

för handen på hjärtat. Ett mörkt visir tillsammans med dåligt lyse är ett dåligt recept på att köra säkert på kvällen. Och det är inte många som orkar med att hela tiden släpa med sig ett extravisir överallt dit man ska. Och det händer ju att turer blir oplanerat långa och hemfärden plötsligt blir i mörker.

Ställer jag den marginellt minskade skyddeffekten i en hjhälm med solvisir mot den ökade risken om man kör i mörker med mörkt visir så är valet jätteenkelt för mig. Solvisiret gör att jag slipper köra rätt ut i skogen för att jag inte såg att det svängde eftersom jag kan fälla upp det om det är mörkt.
 
I de fall de funnits liknande modell med och utan infällbart solvisir har den modellen med varit något sämre vid "krocktest". Dock ej nödvändigtvis underkänd.
 
Skulle aldrig köpa en hjälm utan solvisir om den inte enbart var till för bankörning.
Jäkligt skönt att bara ge sig ut på en tur och ha möjligheten att använda sig av solskydd när det behövs och fälla upp det när det blir mörkt. Skulle snabbt bli trött på att asa runt på ett extra visir.

Har en Nolan N86 och är grymt nöjd!
 
Jag har en Schuberth C3 med nedfällningsbart solskydd. Dessutom bogvisir/korvätar öppnande och det kanske inte är det rejsigaste, men det är väldigt praktiekt.

Fördel
* Alltid tillgängligt
* Fungerar lika bra som heltonat visir i solljus, men klart visir när det är sämre sikt
* Kan fällas ner "lite" om det bara behövs något litet.
* Kan köra med visiret öppet med bibehållen solskydd och delvis ögonskydd

Nackdel
- Går inte hela vägen ner för hela siktfältet
- Ytterligare källa till imma
- Ytterligare ett visir som kan repas
- De flesta hjälmarna som har funktionen är inte byggda för sporthojsåkande iom att deras panna ofta går lite lägre ner och är tjockar, vilket gör att man måste tilta huvudet mycket bakåt när man ligger på tanken.

Sen finns det ljustonat och mörktonat samt gult visir till min C3 att sätta "ytterst" om jag vill det, men jag har inte sett anledning till det..

Men det finns integralhjälmar med solskydd som är mer gjord för sporthoj, typ Schuberth S2 Sport.
schuberth_s2_sport_tech_helmet_white_red_zoom.jpg
 
En hel del (främst sporthojsåkare) väljer mörka visir. Hur mörka är de egentligen? Går det att åka med mörkt visir när det är molnigt tex?

Vissa integralhjälmar säljs med inbyggda, integrerade solvisir som jag tycker verkar vara så mycket mera praktiska. Solen skiner, fäll ner, solen skiner inte fäll upp. Jag vet att de har något sämre skydd, men det är antingen inte så allvarligt att det skulle påverka livshotande vid farter kring 100 km/h. På en racingbana kan jag förstå det. Men i vanlig trafik?
Jag har ett mellanmörkt visir och det är inga problem dagtid även om det är mulet/regnigt. Men kvällstid när det börjar bli skymning tappar man sikt även med mellanmörkt.

Har haft inbyggt visir förr, har det inte nu men skulle gärna ha det igen om jag hittar en hjälm som sitter bra.

Gällande säkerhet så har Caberg fått lika eller bättre resultat i Sharptester med flera av sina hjälmar med inbyggda visir, än vad betydligt dyrare märken så som Shoei (har en sån nu) och Arai fått på hjälmar utan inbyggt visir.
 
Jag kör GT-air med spegelglas (halvmörkt), funkar kanon om det är mulet på vår sommar, är det riktigt ljust kör man dubbla visir. Nu på hösten har jag bytt till klart visir då det snabbt blir mörkt.

Min poäng är att en hjälm med inbyggt visir, som man kompleterar med ett halvmörk klara en massa kombinationer :banana
 
Funderar på att köpa ett fotokromatiskt visir till min Shoei NXR. Någon som har erfarenhet av det?
 
Ingen har nämnt
1. klart visir och (polariserade) solglasögon (kör alltid så, oftast med öppet visir. Har faktiskt klara glasögon när det är mörkt). Tunnlar kan ju ställa till det lite men man måste ju inte ha svetsmörka glas...
2. Vikten: Korvätare och inbyggt solvisir ökar vikten på hjälmen. Kört med alla typer av hjälmar och det är stor skillnad på de 500g som skiljer en korvis fån en mera rejsig hjälm, särskilt vid längre turer.
 
Ingen har nämnt
1. klart visir och (polariserade) solglasögon (kör alltid så, oftast med öppet visir. Har faktiskt klara glasögon när det är mörkt). Tunnlar kan ju ställa till det lite men man måste ju inte ha svetsmörka glas...
2. Vikten: Korvätare och inbyggt solvisir ökar vikten på hjälmen. Kört med alla typer av hjälmar och det är stor skillnad på de 500g som skiljer en korvis fån en mera rejsig hjälm, särskilt vid längre turer.

Jag föredrar också klart visir och solbrillor, dock ej polariserande!
Jag har nästan alltid polariserande brillor när jag kör bil och tycker det fungerar klockrent men i hjälmen så funkar inte polariseringen ihop med mitt visir, jag får konstiga "3D" effekter på vägbanan. Det kanske är Pinlocken som spökar

Jag har haft korvätarhjälm med solvisir och var aldrig nöjd med den

Någon som provat detta?
http://www.sunax.eu/index.php?id=43
Passar inte min hjälm tyvärr annars hade det varit riktigt intressant
 
Nu har jag inte läst alla inlägg.
Men för min del så kommer jag aldrig köpa en hjälm igen, som inte har inbyggt solvisir.
Så jääääkla skönt. Jag är rätt solkänslig, och tycker det funkar super bra. Kan varmt rekommendera det. =) :tummenupp
 
GT-Air med inbyggt solvisir. Aldrig mer utan det för min del. Perfekt för oss som använder glasögon när vi kör.
 
Ingen har nämnt
1. klart visir och (polariserade) solglasögon (kör alltid så, oftast med öppet visir. Har faktiskt klara glasögon när det är mörkt). Tunnlar kan ju ställa till det lite men man måste ju inte ha svetsmörka glas...
2. Vikten: Korvätare och inbyggt solvisir ökar vikten på hjälmen. Kört med alla typer av hjälmar och det är stor skillnad på de 500g som skiljer en korvis fån en mera rejsig hjälm, särskilt vid längre turer.

Jag körde ofta så förut när jag hade en hjälm utan inbyggt solvisir. Visste jag med mig att jag skulle vara borta och komma hem när det blivit mörkt så körde jag klart visir och solglasögon i hjälmen. Men solglasögonen immar lätt igen om det blir stadstrafik med dåligt med fartvind. Och sen kan man inte snattb lätta på glasögonen när man åker in i längre tunnlar. Förvisso ett mindre problem så länge som man hittar ett par glasögon som inte klämmer när man har dom i hjälmen.
Men den lösningen funkar hyfsat om än inte lika bekvämt som ett inbyggt solvisir.

Det finns ju hjälmar med inbyggt solvisir som inte är korvätare. Dom är endast marginellt tyngre än en hjälm utan solvisir. Däremot är ju en korvätarhjälm några hundra gram tyngre än en med icke uppfällbar integral

Anser man att vikten är såpass viktig så bör man kanske låta bli korvätarhjälm. Personligen tycker jag att det är lite för bekvämt för att göra den prioriteringen. För andra så är troligen den högre vikten en dealbreaker. Plus att korvätarhjälmarna ofta är lite för låga i öppningen i pannan så att man får sitta väldigt konstigt på en sporthoj med framåtlutad sittställning.
 
Back
Top