Har inte testat Cardos nyare modeller, men erfarenheterna från deras tidigare fick mig att undvika dem fortsättningsvis. Däremot har jag varit väldigt nöjd med Sena.
Dock är jag tveksam till att köpa en hjälm från ett intercomföretag. Litar betydligt mer på välrenommerade hjälmtillverkare och addera elektroniken separat (ännu bättre om hjälmen är förberedd för det).
Nu såg jag att Sena faktiskt har ett system med ANC för inbyggnad i befintlig hjälm.
Sena's motorcycle Bluetooth communication devices and video imaging systems are designed to inspire your pursuit of adventure. Find out how here.
www.sena.com
Det verkar dock bygga på att man köper till in-ear-hörlurar som kopplas till intercomen. Kan inte riktigt se den extra nyttan det ger. Då kan man ju lika gärna stoppa in hörselproppar. Redan idag kan jag ansluta ett av mina Sena-headset till separata in-ear-hörlurar, men utan aktiv brusreducering. Ljudet dämpas passivt tillräckligt bra så att ANC inte behövs. Men det blir bara krångligt med sladdar och anslutningar varje gång man skall ta på/av hjälmen.
Vill minnas att när Sena började marknadsföra detta innan produkten var lanserad byggde det på hjälmens högtalare. Kanske har de insett att för att det skall funka behöver man även fysiskt förhindra bullret från att nå öronen genom in-ear eller en sluten hörlurskonstruktion med kåpor som omsluter öronen. Det sista kräver gissningsvis så mycket utrymme att man då antingen måste kompromissa med det stötupptagande materialet eller att hjälmens skal har en utbuktning vid öronen, som för flyg- och rallyhjälmar.
Min slutsats: kör med öronproppar istället.