Hjälm med dubbla visir

Finnepinnen skrev:
2500134 Tjenare

Har kollat runt lite på ny hjälm.
För tillfället har jag tonat visir och visst det är jättebra fram t.o.m kl 8 sen är det värdelöst.
Finns det någon hjälmtillverkare som har dubbla visir. Har sett nolans men dom har bara det tonade över halva kordan.

//Peter

Har en Nolan N84 som jag är mycket nöjd med. Den har både VPS (dubbla visir, ett klart och ett mörkt) och ett anti-imma-visir (pinlock visor) som standard. Det är kanon att kunna växla mellan visiren i tunnlar, skymning och när solen går i moln.

När det gäller imma på visiret så kan jag dra på mig hjälmen med visiren nere och sätta på grannfrun utan att en tillstymmelse till imma bildas.

VPS och pinlock är de bästa uppfinningarna sedan skivat bröd...

Det är absolut inget problem med att det sekundära visiret är mindre då solljuset oftast inte kommer från gatan :tungan

Hur det är att klota med hjälmen har jag däremot ingen åsikt om eftersom jag inte har någon avsikt att uppleva det scenariot :näsblod

Läs mer här om det låter intressant:
http://www.nolan.it/caschi/Presentazione/N84.pdf
och här:
http://www.nolan.it/caschi/Caschi_list.asp?SFAM=N84&FAM=INTE&TIPO=start

Bild på min hjälm finns om du klickar på avataren...

Edit:
Glömde säga att aerodynamiken på hjälmen förändras kännbart när man har det sekundära visiret uppfällt i farter över 200 knyck.
Men det kanske du inte behöver bry dig om på din 125:a :tungan (sorry)

Last edited:
Ohls skrev:
2500799 http://shop3.webmailer.de/isroot/ePages/Images/34311/34311-3060915.jpg

en Caberg 104. Köpte en sån idag. Sitter riktigt fint =). Typ samma som nolan hjälmen, ett klart, ett mörkt visir, anti imma. Samt en liten tygbit som kan kan sätta på under hakan så det brusar mindre i högre hastigheter och blåser mindre =).

Grejen man sätter under hakan som sluter tätt mot halsen ingår som standard med Nolan-hjälmen också.
Den består av typ plast och tyg och är lätt att sätta dit och ta bort.

Använder den väldigt sällan. Det blir betydligt tystare men det känns lite som om man har en plastpåse över huvudet eftersom lufttillförseln minskar radikalt.
Jag använder den bara när utetemperaturen går under 10+ eller när jag lyssnar på Mp3:or...

Last edited:
Finnepinnen skrev:
2500134 Tjenare

Har kollat runt lite på ny hjälm.
För tillfället har jag tonat visir och visst det är jättebra fram t.o.m kl 8 sen är det värdelöst.
Finns det någon hjälmtillverkare som har dubbla visir. Har sett nolans men dom har bara det tonade över halva kordan.

//Peter

Min fassa har köpt ny hjälm nu. Det var två visir ett nedfällbart svart som tänkte ögonen, sen ett normalt. Man kunde bara fälla in det svarta visiret såg läckert ut faktiskt. Caberg m104 något sånt hette den. Han gav 1800 :- tror jag.

Har själv en Caberg (505 chrono) med ljust yttre och mörkt inre som går att dra upp och ner med en list på hjässan. Grymt nöjd med hjälmen men har dock inte så mycket att jämföra då det är min första hjälm. Billig och snygg:tummenupp Gå in på www.caberg-helm.com

Finnepinnen skrev:
2500918 Men det finns altså ingen hjälm med dubbla heltäckande visir ?

Svar nej vad jag vet.
Anledning: Det finns fan ingen vits!
(Notera vad jag sa förut: "då solljuset oftast inte kommer från gatan")
Lägg till valfri ironi-smily...

Eftersom du glider runt med en 125:a (inget ont om storleken på hojen utan jag tänker på din ålder) och förmodligen inte har ett bil-kk så förstår jag varför du tror att det är bra att ha dubbla visir som är lika stora.

Newsflash: Det behövs inte! Jämför det med en bil med solskydd man fäller ned.
Lägg märke till att vindrutan på bilen fortfarande är klar fast man är skyddad mot solstrålarna när man fäller ner skyddet.

Tjacka en hjälm med dubbla visir även om det ena är mindre än det andra, du kommer inte att bli besviken, jag lovar. :tummenupp

RawLion skrev:
2500972 Svar nej vad jag vet.
Anledning: Det finns fan ingen vits!
(Notera vad jag sa förut: "då solljuset oftast inte kommer från gatan")
Lägg till valfri ironi-smily...

Eftersom du glider runt med en 125:a (inget ont om storleken på hojen utan jag tänker på din ålder) och förmodligen inte har ett bil-kk så förstår jag varför du tror att det är bra att ha dubbla visir som är lika stora.

Newsflash: Det behövs inte! Jämför det med en bil med solskydd man fäller ned.
Lägg märke till att vindrutan på bilen fortfarande är klar fast man är skyddad mot solstrålarna när man fäller ner skyddet.

Tjacka en hjälm med dubbla visir även om det ena är mindre än det andra, du kommer inte att bli besviken, jag lovar. :tummenupp

Gamla gubbar som inte hajar att det e tuft med mörktvisir :arsele :tungan

exakt... asså själklart är det smidigt med lite toning där det behövs. Men då skulle man ju inte åka sporthoj då skulle man ju åka skoter för att det är skönt att köra.

AGE skrev:
2500989 Gamla gubbar som inte hajar att det e tuft med mörktvisir :arsele :tungan

Men...? Jag har mörkt visir, det har ju jag skrivit hela tiden?
ABC...123...(tolka det som du vill, mannen) :)

RawLion skrev:
2501010 Men...? Jag har mörkt visir, det har ju jag skrivit hela tiden?
ABC...123...(tolka det som du vill, mannen) :)

Gamla gubbar som inte hajar att det e tuft med ett helt mörktvisir :arsele :tungan

AGE skrev:
2501016 Gamla gubbar som inte hajar att det e tuft med ett helt mörktvisir :arsele :tungan

Uppfattat!

Coolt som satan i gatan!

Jag är så impregnerad så jag vet inte var jag ska ta vägen...

Du vet att vi pratar om att ha dubbla visir på en och samma hjälm va?
Ett klart och ett mörkt som man kan växla mellan...

RawLion skrev:
2501041 Uppfattat!

Coolt som satan i gatan!

Jag är så impregnerad så jag vet inte var jag ska ta vägen...

Du vet att vi pratar om att ha dubbla visir på en och samma hjälm va?
Ett klart och ett mörkt som man kan växla mellan...

Gamla gubbar som inte hajar att det e tuft med helt mörktvisir oavsett om det är praktiskt eller inte.:arsele :tungan

Hjälm

Köp Schuberth S1 ..solvisir som åker in i hjälmen, tyst o tät hjälm..priset därefter...har haft den i 4 mån ..suverän..

stämmer det att det finns spegelvisir som INTE ger någon toning utåt för ögonen, dvs man kan ha det både dag och kväll?

Finnepinnen skrev:
2500167 den där schuberthjälmen kostar ju miljARDER

Niice :P ska kolla vad dom kostar osv...

men känns fortfarande lite omständigt att ha med sig ett visir extra. Vore ju grymt om man kunda ha 2 st på varandra ett mörkt utanpå som på nolans fast att den täcker hela höjden.
Titta in på Schuberths hjälmmodell Concept, som ligger vid 3800 :-, den är bra med ventilation, ljudbrus, Dubbla visir, (det inre räcker till halva delen), en-hands-grepp för att öppna hjälmen, inte två-hands grepp, (som Nolan). Inre visiret, öppnar du med en hand, mycket säkrare och lättare...

Men, den skall passa dig... In och prova!!

Kör som du brukar.... :squid

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul