Hjälm kontra imma

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hjälm utan, imma ?

Dags för hjälmbyte, kör en gammal Arai nr3 tror ja den heter.

Mitt problem är att jag är en gammal flåsande gubbe (inte bara i telefon)
och åstakommer imma på visiret allt för lätt

Fråga, vilken hjälm är bäst mot imma, och räkna inte med hjälpmedel
som fogcity för det kommer naturligtvis också dit

är tex
Shark RSR2
Nolan 801 xlite
nått att ha ?

Provade tex, ett race på Anderstorp, körde med öppet visir sista 4á varven och tappade ett gäng placeringar
 

Bifogat

  • imma.jpg
    imma.jpg
    46.6 KB · Visningar: 85
Last edited:
Cliff Barnes skrev:
2414026 Dags för hjälmbyte, kör en gammal Arai nr3 tror ja den heter.

Mitt problem är att jag är en gammal flåsande gubbe (inte bara i telefon)
och åstakommer imma på visiret allt för lätt

Fråga, vilken hjälm är bäst mot imma, och räkna inte med hjälpmedel
som fogcity för det kommer naturligtvis också dit

är tex
Shark RSR2
Nolan 801 xlite
nått att ha ?

Provade tex, ett race på Anderstorp, körde med öppet visir sista 4á varven och tappade ett gäng placeringar

Behåll hjälmen eller köp en ny (förslgsvis ännu en ARAI).
Med de nya ARAI-hjälmarna så ingår just "PinLock".

Behåller du den gamla krukan så kan du köpa en PinLock-sats & klämma dit på ditt visir! Fungerar klockrent!:tummenupp
 
pinloc???

Har en sprillans Arai Condor om jag inte missminner mig men
pinloc... Hur funkar det???
 
Men hur hjälper det att ta bort imman???
jaja.. ska inte hijacka... ska läsa lite på nätet...

Tackar!
 
pinlock visir är svaret!

pinlock.jpg
 
Yes, pinlock är svaret! Mitt huvud är en gigantisk värmeventil, så är jag varm om huvudet o drar på mig krukan så immar det igen väldigt fort ( sedan så flåsar man väl lite ibland också ;) ). Men fick med pinlock-tjofräset med nya shoei-hjälmen, o nu kan jag flåsa bäst jag vill ;)
 
Häll en droppe diskmedel på insidan som du smetar ut och sen torkar av med papper! Jag körde så en hel dag i 5 grader och ösregn i Mo I Rana och det blev aldrig en antydan till imma, och har aldrig haft det efter det heller...
Dvs ta den hjälmen som passar dig bäst och inte den du tror immar minst!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top