Hjälm fråga, "lagligt eller inte"

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Vissa bilar är borstade så att de är väldigt glansiga, som spegelglas, min fråga är om det är lagligt med en hjälm som har spegelglaseffekt, överallt. Har inte hittat någon sådan ute ännu men ni kanske kan tänka er hur jag vill att det ska se ut. Iaf så är det inte lagligt med såpass reflekterande lack som "borstade" bilar har.
Kanske jag som blivit weirdo :3freak
Jag är som ni märker inte den bäste att förklara :rolleyes: mig men jag hoppas ni reder ut det ;)
 
Jag vet inte om det är lagligt men min är som du beskriver , regler är till för att brytas :yoparty
 

Bifogat

  • min hjälm.jpg
    min hjälm.jpg
    6.2 KB · Visningar: 93
Majk skrev:
Jag vet inte om det är lagligt men min är som du beskriver , regler är till för att brytas :yoparty

Precis en sådan är jag sugen på, grym!
Sen är det nog lite enklare att komma undan med annorlunda hjälm än med en annorlunda billack :) "Ok, ska köra hem och byta" Jovisst :P
 
menar du såhär?

hj-vr1_smoke_chrome.jpg


KBC VR1 smoke chrome PMC Bike

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
menar du såhär?

hj-vr1_smoke_chrome.jpg


//jaG

Japp, litet bättre bild än Majks :tungan
Visste inte att sådana fanns, förutom i mitt huvud :yoparty

Tack för länken! Andra frågan Du löser för mig idag. (Jag antar att eftersom det är en säljvara så är det iaf litet lagligt ;))
 
Jorrd skrev:
Japp, litet bättre bild än Majks :tungan
Visste inte att sådana fanns, förutom i mitt huvud :yoparty

Tack för länken! Andra frågan Du löser för mig idag. (Jag antar att eftersom det är en säljvara så är det iaf litet lagligt ;))

Jo det är precis en sån jag har Kbc Vr1 chrome men det är inte spegelvisir på denna bild , det har jag :tungan

Men jag har tagit bort emblemet fram .
 
Jorrd skrev:
min fråga är om det är lagligt med en hjälm som har spegelglaseffekt, överallt.
Det är inte första gången som det dryftas utformning av visir och hjälmar på detta forum... I princip kan man säga att det inte finns några restriktioner i hjälmens/visirets utseende, så länge hjälmen är E- eller SIS-märkt.

Läs mer i DENNA TRÅD.
 
jag hade iaf spegelvisir förr. flera stycken på rad, man ser inte sämmre genom dem än med ett vanligt mörkt visir.
De blev däremot extremt lätt repiga.
Idag kör jag med klart för att man inte ser et skit när man åker när det är mörkt annars.
 
Silwer skrev:
jag hade iaf spegelvisir förr. flera stycken på rad, man ser inte sämmre genom dem än med ett vanligt mörkt visir.
De blev däremot extremt lätt repiga.
Idag kör jag med klart för att man inte ser et skit när man åker när det är mörkt annars.

Spegel- och lätt rökfärgadevisir ger väl ungefär samma sikt men de helsvarta ser man fan inte mycket genom på kvällen =)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top