Hjälm för streetfighter

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
Aprilia Shiver -08
tjo

Då min hjälm nu är sönder efter att någon lyckas välta min hoj då jag hade hjälmen på styret :huvet

Tänkte dra en beställning från fc-moto , är det någon som har rekommendationer på en bra hjälm för streetfighters? dvs. en hjälm som det inte blåser in allt för mycket luft i, och håller sig relativt tyst. plus i kanten om den är snygg okcså.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag har blivit lite nyfiken på en s.k hybridhjälm på sistone.. Hälften cross, hälften integral. Verkar härlig
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kolla på Arai Rebel. Den är speciellt anpassad till streetfighters med avseende på luftströmmar, ljudnivå och körställning.
 

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
Aprilia Shiver -08
Tack för svaren!

Sharks jet hjälm var riktigt grym, hade tyvärr inte alls passat till min hojj. Shark speed-R har jag själv kollat på och verkar riktigt intressant. Men tycker den verkar se så jäkla stor ut på huvudet, inget du upplever? Samma med, HJC R-PHA ST..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tack för svaren!

Sharks jet hjälm var riktigt grym, hade tyvärr inte alls passat till min hojj. Shark speed-R har jag själv kollat på och verkar riktigt intressant. Men tycker den verkar se så jäkla stor ut på huvudet, inget du upplever? Samma med, HJC R-PHA ST..
På en shiver passar väl en crosshjälm med crossglasögon utmärkt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
En hjälm ska som första regel passa bra. Gör den det är den oftaste tystare än en som sitter illa på ens huvud.
Alltså, en hjälm som upplevs jättetyst av någon kan upplevas väldigt bullrig av en annan om passformen inte passar.

På en kåplös hoj har man oftast lättare att få en trevlig ljudnivå i hjälmen då man inte har en liten ruta/kåpa som skapar tubulens.

Sen skulle jag aldrig råda någon att köpa hjälm oprövat. Blir för lätt fel. Mitt råd är att prova ut en hjälm som sitter bra OCH bekvämt på DITT huvud. Vad andra trivs med är rätt ointressant IMHO.

Mina ören.
 

Sillgrissla

El presidente
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Smålands metropol
Hoj
Ingen
Gick och suktade efter en Shark speed-R till det att jag provade den på mässan i Göteborg.
Den var stor, klumpig och dåligt fodrad, tyvärr. Men smaken är väl som baken... :arsele
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Tack för svaren!

Sharks jet hjälm var riktigt grym, hade tyvärr inte alls passat till min hojj. Shark speed-R har jag själv kollat på och verkar riktigt intressant. Men tycker den verkar se så jäkla stor ut på huvudet, inget du upplever? Samma med, HJC R-PHA ST..


Nej, det är inget jag upplever, jag är väldigt nöjd med min.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Gick och suktade efter en Shark speed-R till det att jag provade den på mässan i Göteborg.
Den var stor, klumpig och dåligt fodrad, tyvärr. Men smaken är väl som baken... :arsele


Ja vi är ju alla olika, med varierande behov och preferenser. Jag tycker inte att den är större än någon annan hjälm jag haft, jag anser inte heller att den är klumpig och är väldigt nöjd med fodringen. Men som du säger om smaken...:rolleyes:
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top