Hjälm för Banåkning!?

Henrik4

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2016
Ort
Alingsås
Hoj
Yamaha R6 -01
Har googlat o letat info ang synfält, vinklar osv för: Agv K3 sv

Men utan resultat. Undrar om den är lämplig för banåkning helt enkelt...

Tack!
 
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag föredrar fiberskal och så lätt man har råd med i alla fall.
 
Schoei eller Arai är två kvalitetshjälmar. Att bara titta skalmaterialet är lurigt eftersom vi har noname China hjälmar som är gjorda i glasfiber.

Skall du köra på Svemo träningar / tävlingar tror jag det finns ett förbud mot plasthjälmar. På smc kurser är det tillåtet.

Plasthjälmar är ece 2205 godkända och därmed helt lagliga som skyddsutrustning på mc.
 
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag tror det är en myt, eller bara gammal info, men har inga belägg för det riktigt. Har helt enkelt svårt att tro att det skulle gå att få sån energi i själva studsen att det skadar nacken.
 
Formmässigt funkar den nog men det är en plasthjäm va?
Är inte det lurigt, typ att de gärna studsar ifall man kanar och gör illa nacken?
Eller var det mer förr?

Jag föredrar fiberskal och så lätt man har råd med i alla fall.

Ge mig en källa på det där tack.. :3freak
 
En hjälm för banåkning är de mest ventilerade och oftast dyrare modellerna dom stora tillverkarna går alla att lita på.

Men ta den snyggaste istället...:brinnerup
 
Tror du kan köpa vilken hjälm du vill med hänseende till synfält. Fungerar den att se på gata så fungerar den till banan.
Tror då det är viktigare att köpa en som sitter skönt så det inte stör dig.
 
Stora frågan är väl hur mycket pengar du har tänkt lägga egentligen? Personligen tittar jag mest på lätta, välventilerade hjälmar med antingen flera EPS-lager, variabel densitet, MIPS eller annan säkerhetsteknik. Just nu har jag två relativt billiga krukor och en dyr, de två billiga kommer inte ens nära den dyrare på någon front. Min nästa hjälm blir antagligen en Bell Race Star https://www.bellhelmets.com/en_eu/powersports/helmets/race-star-48.

bell_race_star_helmet_matte_black_zoom.jpg
 
Kravet för banåkning är väl bara att den är godkänd och märkt med "ece 2205" som nämnts ovan ?

Vilket på min X-Lite X-602 står som E3 (3 godkänd i Italien) 05 (=ece 2205) 2258 194517(=batchnumret)
http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_10493/cf_44/Skyddshj-lmar.PDF

Jag skulle åka till en affär och prova ut en godkänd hjälm som sitter bra.
Vill också att den har minst **** hos Sharp. Men det är jag det.
http://sharp.direct.gov.uk/
Sitter hjälmen för lågt (för du har inte hår i nivå med Marco Simocelli RIP) så kan en disksvamp längst upp i hjälmen lösa det problemet.

Det stora problemet är väl om du är rundskalle för de flesta hjälmar marknadsförda i europa är gjorda för den vanligaste europeiska skalltypen, ovalskalle sedd uppifrån. Vilket betyder de klämmer på sidorna av huvudet på en rundskalle (som jag).

Vad jag förstått är samma hjälmar i Japan gjorda för den vanligaste skalltypen där, rundskallar.
Lycka till !

Och välj inte en X-lite, jag har två (en X-602 testad på bana, räddade min skalle men ser ut som den är körd i en bandslip runt om) och en ny X-Lite 802R de är mycket känsliga, visiret immar lätt igen.
Trots pin-lock innerglas.
 
Last edited:
AGV K3 SV har väll inte godkänt spänne för tävling, men åka bana och klota funkar... har testat 2st sådan hjälmar utan större skillnad på hjärnfunktionerna...:7peta
 
IMG_0495.jpgIMG_0496.jpg

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.
 
Last edited:
View attachment 434031View attachment 434032

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.

Faschinerande och läsa testresultaten hos http://sharp.direct.gov.uk Kolfiberhjälmen har 2 eller 3 nivåer sämre stötdämpning på sidorna av hjälmen jämfört med modellen med "composite fiber" i hjälmskalet.
 
Faschinerande och läsa testresultaten hos http://sharp.direct.gov.uk Kolfiberhjälmen har 2 eller 3 nivåer sämre stötdämpning på sidorna av hjälmen jämfört med modellen med "composite fiber" i hjälmskalet.

Måste väl spara pengar någonstans om man ska göra en hjälm som är helt i kolfiber, lätt och dessutom billig. XR2 verkar ju dock prestera bättre överlag jämfört med XR1R och XR1R Carbon trots att alla har 3 stjärnor.
 
View attachment 434031View attachment 434032

Har hittat en prisvärd kolfiber hjälm som föll mig i smaken! NEXX XR 2, borde väl duga??

Sitter den inte bra skickar jag tillbaka den bara...om jag inte hittat nån att prova. Försöker komma undan så billigt jag kan då jag har massa andra utgifter på gång samtidigt som jag behöver uppdatera mina race grejor. Därför tänkte jag köpa via nätet.

Jag hade inte köpt en hjälm utan att prova den först.
Du vill inte köra runt med en hjälm som inte sitter skönt, och det är stor skillnad mellan hjälmar och storlekar.
 
Måste väl spara pengar någonstans om man ska göra en hjälm som är helt i kolfiber, lätt och dessutom billig. XR2 verkar ju dock prestera bättre överlag jämfört med XR1R och XR1R Carbon trots att alla har 3 stjärnor.

Det var jag som villade till det för jag jämförde XR2 med XR1R Carbon. Vilket ju var FEL ! :(
XR1R och XR1R Carbon har ju samma testresultat, dvs ingen försämring med carbon.
Så gissningsvis är XR2 Carbon med kolfiberskal lika bra XR2 med compositeskal ! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top