Hjääälp A-kort

tiimmy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Hoj
Gsx-r 750 / 09
Hejsan, jag är ny här och visste inte riktigt vart jag skulle lägga frågan.

Då jag har bestämt mig för att ta A-kort men har en fråga som bekymrar mig väldigt mycket.:(

Jag är född 1991, alltså jag fyller 21 det här året, vilket är kravet för a-obegränsat, men till min stora glädje fyller jag år i början november... så alltså blir jag inte 21 förrän efter uppkörningarna för a-kort stänger?

Eller finns det någon liten möjlighet att kunna köra upp i mitten på november? (nedåt i landet, skåne/malmö?)

Och med tanke på nya körkortsreglerna för 2013,
" http://www.korkortsportalen.se/jag-...013/Nya-korkortsregler-for-mc-A-behorigheter/ "

Så kommer jag vara tvungen att vänta tills jag blir 24 för att ta a-körkort (obegränsat) eller ta a-körkort (begränsat) och ha det i 2 år för att sedan när jag är 23... kunna köra obegränsad MC.

Har jag förstått det rätt?

Ps. Om jag nu väljer att köra begränsat ett tag, är det någon som har bra alternativ på 35 kw cyklar (pris spelar ingen roll), så skulle jag uppskatta det! :)

Sorry för lång läsning men hjälp uppskattas!

Om du tar kortet som begränsat i år kan du bara köra en uppkörning nästa år då du har fyllt 21 så får du för tung.
Tar du kortet innan de nya reglerna börjar gälla gäller dem gamla. Så har jag förstått det iallafall.

Han måste väl vara 24 nästa år? även fast han har a-begränsad.:va

Det står ju i klartext i länken vad som gäller.

Vad gäller om jag har behörighet A begränsad före den 19 januari 2013?
Behörigheten fortsätter att gälla enligt tidigare bestämmelser, vilket betyder att den ger rätt att köra motorcyklar som har en effekt av högst 25 kW. Begränsningen upphör automatiskt att gälla efter två år och ger då rätt att köra tung motorcykel med obegränsad effekt. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat).

Åker du ner till Skåne borde du kunna köra upp även om det är November (förutsatt att det inte är minusgrader och snöstorm)

Det beror på vädret, men får vi en likadan november som 2011 borde det gå att köra upp i södra Sverige...

Kolla om du kan få någon sorts dispens så att du kan köra upp lite innan du fyller 21. Värt ett försök iaf :)

Om du tar kortet som begränsat i år kan du bara köra en uppkörning nästa år då du har fyllt 21 så får du för tung.
Tar du kortet innan de nya reglerna börjar gälla gäller dem gamla. Så har jag förstått det iallafall.

Han kommer inte att kunna köra uppkörning för tungt nästa år, oavsett om han tar begränsat detta år. För att få tungt måste han antingen köra uppkörning nu i november eller ta begränsat nu i sommar och sedan vänta 2 år. Jag rekommenderar dig Tiimmy att åtminstone ta begränsat nu i sommar. Sen chansa i november på tungt. Skulle du misslyckas då har du iallfall ett begränsat. Och det är bättre att ta begränsat detta år än nästa år eftersom du med de gamla reglerna får tungt automatiskt efter 2 år och behöver alltså inte köra en ny uppkörning för tungt vilket du behöver med de nya reglerna. Nackdelen med att ta begränsat detta år är att du inte kommer få köra 35 kW nästa år utan det är gamla regler som gäller även där, alltså 25 kw.

Lovisa verkar veta vad som gäller, rawr! Jag är arbetslös och kör tjejhoj, vad sägs om en date? Du bjuder....

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul