Hjäääälp! KTM 640 Oljeläckage !!!

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Hej alla.
Har sökt på forumet med orden "KTM, OLja, Läcker"....hittade 5 trådar men ingen som verkar stämma med mitt läckage... (eller åckså är det jag som fattar trögt :3freak ) Det verkar inte som om det kommer från toppen, cyllen är torr.
Snarare underifrån eller uppepå själva motorn. Skall ut och tvätta motorn nu eftersom fartluften har smetat ut oljan över hela nederdelen, och det är omöjligt att avgöra varifrån oljan kommer. (se bild).
Något som någon känner igen?
Alla förslag är :kär välkomna!

MVH. \\Micke

Bifogat

• Oljelackage11.jpg
    Oljelackage11.jpg
    82.2 KB · Visningar: 436
  • Oljelackage22.jpg
    Oljelackage22.jpg
    65.5 KB · Visningar: 292
Last edited:
Det kommer inte från oljekanalen som är skruvad in i blocket? kanske är så enkelt att den har vibrerat (vibrerar enstånkor :rolleyes: ) loss....

Tvätta rent och kör den på tomgång och gasa lite stillaståendes så märker du snart vart det läcker.

Lycka till!

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Det kommer inte från oljekanalen som är skruvad in i blocket? kanske är så enkelt att den har vibrerat (vibrerar enstånkor :rolleyes: ) loss....

Tvätta rent och kör den på tomgång och gasa lite stillaståendes så märker du snart vart det läcker.
Lycka till!
//jaG
Oj!
Det var snabba puckar....hann inte ens ut och börja tvätta... men...
Om Du menar banjokopplingen som syns på bild så är svaret: nej den har inte lossnat, skall dock kolla samtliga banjokopplingar och liknande anslutningar, och jag verkligen hoppas att det är så enkelt, tack i alla fall för snabbt svar!

Ringrostig skrev:
Oj!
Det var snabba puckar....hann inte ens ut och börja tvätta... men...
Om Du menar banjokopplingen som syns på bild så är svaret: nej den har inte lossnat, skall dock kolla samtliga banjokopplingar och liknande anslutningar, och jag verkligen hoppas att det är så enkelt, tack i alla fall för snabbt svar!

Även om den inte har lossnat kan den ha skruvat ut sig lite så det sipprar ut olja. Som sagt, tvätta och låt den gå på lite hög tomgång så ser du nog vart det läcker.

Annars kanske det kommer från packningen mellan blockhalvorna...

Som sagt, lycka till. Borde du inte ha garanti på den nya häcken? 2 år väl?

//jaG

>>Även om den inte har lossnat kan den ha skruvat ut sig lite så det sipprar ut olja.
- Nooop. Kände på den med en fast nyckel, den sitter som den skall.

Den var som blötast bakom den lilla plastkåpan som täcker framdrevet (färsk brun olja, inte kletet som man smörjer kjedjan med), kan ev. vara vid drevaxeln som oljan kommer ut. Hur som helst... tror att en auktoriserad KTM verkstad får titta på den, det är ju som Du säger 2 års garanti.
Hojen är vässad med slipon, munstycke, sågad luftburk, borrad trottel samt nålen flyttad...
Vet Du eller nån annan om man måste återställa till orginal innan man kontaktar verkstan, tyvärr är det nog så, eller?

Ringrostig skrev:
>>Även om den inte har lossnat kan den ha skruvat ut sig lite så det sipprar ut olja.
- Nooop. Kände på den med en fast nyckel, den sitter som den skall.

Den var som blötast bakom den lilla plastkåpan som täcker framdrevet (färsk brun olja, inte kletet som man smörjer kjedjan med), kan ev. vara vid drevaxeln som oljan kommer ut. Hur som helst... tror att en auktoriserad KTM verkstad får titta på den, det är ju som Du säger 2 års garanti.
Hojen är vässad med slipon, munstycke, sågad luftburk, borrad trottel samt nålen flyttad...
Vet Du eller nån annan om man måste återställa till orginal innan man kontaktar verkstan, tyvärr är det nog så, eller?

Ta bort svarta plastkåpan. Där innanför sitter ena filtret (microfilter)
Titta så att inte packning har tagit stryk när man byt filter tidigare. Fick byta packning på min 625 efter några gånger då den inte tätade ordentligt. Du har ju den ramen där de plattade till den lite för att man skulle komma åt bättre att byta filter. Jämför gärna med en -01 så ser du skillnaden. Visst det samlas en jäkla massa skit från kedjan bakom plastkåpan så det är nog troligt att detta gör att packningen inte håller tät också.

happy days are here again....kanske...

Läckaget hittat! (hoppas inte det är flera bara :gnissla )
Bild 1: Kolla oljepölen efter 7 - 10 min tomgångskörning :skrämd
Bid 2: Syns tydligt att det läcker ganska reält.
Bild 3: Fråga: De tre bultarna vid änden av de gula pilarna, går de rakt igenom så att även de är en del av den högra sidokåpans fastsättning, eller finns det bultar till den högra sidokåpan innanför locket med de tre bultarna ?
Bara motorn kallnat skall jag ut och dra bultarna...hmmm...

Hittade inte momentangivelser till motorn i KTM:s instruktionsbok, var får jag tag i den typen av information ? (svenska eller möjv. engelska)
(Finns säkert att hitta i annan tråd men om denna tråd så småningom kan hjälpa någon annan, kan det vara bra att få all info på samma ställe)

Tack alla för hjälpen! Det är kanon att ha någon att bolla sina proplem med.
Kanske det blir lite slangtäning idag i alla fall :banana

Förenklar sökning för andra:[ Läcka Läckage Olja Oljeläckage Läcker KTM Motorläckage ]

Bifogat

• Losning_oljelackage1.jpg
    Losning_oljelackage1.jpg
    67.1 KB · Visningar: 280
  • Losning_oljelackage2.jpg
    Losning_oljelackage2.jpg
    49.7 KB · Visningar: 263
  • Fraga_kapa.JPG
    Fraga_kapa.JPG
    73.5 KB · Visningar: 2,236
Last edited:
Ringrostig skrev:
Läckaget hittat! (hoppas inte det är flera bara :gnissla )
Bild 1: Kolla oljepölen efter 7 - 10 min tomgångskörning :skrämd
Bid 2: Syns tydligt att det läcker ganska reält.
Bild 3: Fråga: De tre bultarna vid änden av de gula pilarna, går de rakt igenom så att även de är en del av den högra sidokåpans fastsättning, eller finns det bultar till den högra sidokåpan innanför locket med de tre bultarna ?
Bara motorn kallnat skall jag ut och dra bultarna...hmmm...

Hittade inte momentangivelser till motorn i KTM:s instruktionsbok, var får jag tag i den typen av information ? (svenska eller möjv. engelska)
(Finns säkert att hitta i annan tråd men om denna tråd så småningom kan hjälpa någon annan, kan det vara bra att få all info på samma ställe)

Tack alla för hjälpen! Det är kanon att ha någon att bolla sina proplem med.
Kanske det blir lite slangtäning idag i alla fall :banana

Förenklar sökning för andra:[ Läcka Läckage Olja Oljeläckage Läcker KTM Motorläckage ]

All sån info finns i verkstadshandboken. Ring din KTMhandlare eller leta upp en på internet och skriv ut.

/ ZEB på HW´s nick

Ringrostig skrev:

Jag har en motormanual till Lc4 iofs på tyska men momenten står ju där iaf. :)
Jag finns på SH:s DC hub eller på msn/icq.

Filen heter Motor_Engine_400_640LC4_99.pdf

Begriper inte Tyska men tack i alla fall!
Först ringde jag Bikecorner i Karlstad (8 mil), de kunde inte svara på någonting :confused:
Sen ringde jag Bike i Trollhättan (30 mil) de svarade på allt!
De tom. erbjöd sig att ringa efter de stängt för att svara på frågor :tummenupp ...Gissa vart jag handlar fortsättningsvis...
hur som helst... bultarna till motorkåpan skall dras med 0,8Kg (8Nm).

Last edited:
Ghost skrev:
Jag kan inte heller tyska men att läsa ett diagram över dragmoment kan vem som helst göra... :tungan
Bra att det löste sig. :tummenupp
Jo...men eftersom jag fick de ändå så slapp jag ju tom. det :tungan på Dig själv Du.
Och inte löste det sig heller, visst var bultarna loss (även på vänstra kåpan) men det läcker lik förb... Killen jag pratade med hos Bike fick rätt, han trodde inte det skulle räcka att endast dra bultarna. Detta var ett vanligt problem med KTM som beror på ojämna ytor i anliggningsytorna.
Eftersom det fortfarande är garanti på vibratorn tror jag att den får göra ett besök hos Bike.

Ringrostig skrev:
Jo...men eftersom jag fick de ändå så slapp jag ju tom. det :tungan på Dig själv Du.
Och inte löste det sig heller, visst var bultarna loss (även på vänstra kåpan) men det läcker lik förb... Killen jag pratade med hos Bike fick rätt, han trodde inte det skulle räcka att endast dra bultarna. Detta var ett vanligt problem med KTM som beror på ojämna ytor i anliggningsytorna.
Eftersom det fortfarande är garanti på vibratorn tror jag att den får göra ett besök hos Bike.

Hade samma problem på min gammla knarr!
Tag bort locket och kolla på den formpressade o-ringen som sitter i locket.
Är den inte av eller skadad så plocka bort den och gör rent anläggningsytorna med typ, thinner.
Lägg dit ett tunnt lager packningslim på ytorna, peta dit o-ringen och smäll sen dit kåpan! :tummenupp
Det blir garanterat tätt!!
(har för mig att det sitter en styrtapp i kåpan för startmotor drevet så det går inte att sätta fel....)

Ingen ide att hålla på med det på garantin, du fixar det enklast själv!

Och du kan slänga dig trött redan ikväll!! :banana

/
M

Ingen ide att hålla på med det på garantin, du fixar det enklast själv!
Och du kan slänga dig trött redan ikväll!! :banana
/M
Tack Abris för goda råd!
Och Du hade helt rätt..."ingen ide att ta det på garantin"... men felet var enklare än så. När jag drog alla (nästan alla) bultarna med momentnyckel kom jag inte åt den som sitter bakom banjobulten på högra kåpan, vilket gjorde att jag glömde den innan jag startade upp för att se om läckaget slutat. Bara jag kom på att även dra den bulten är den tätt som en oskuld igen.
Så det blev faktiskt lite rock'n roll redan på kvällen efter... :rock
MVH. \\Micke

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back