hjääääälp! R1an dog ikväll...

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
plötsligt bara dog den..

startar inte utan choke

tänder inte om man gasar när man kör med startmotorn

chokar man fullt så startar den efter en lite stund och går jävligt ojämt (3cyl?) i ca 5sek å sen dör den. (har provat en jäkla massa gånger och den beter sig likadant hela tiden)

rör man någon gång gasen dör den direkt!!!!!

jag behöver hjälp så alla ideer är välkommna!!!!!
hojen är en 99a
/mvh erik

Last edited:
Rensat bort tramsiga inlägg och diverse OT.
Håll er på mattan.

/mod.

tyson skrev:
2210143 plötsligt bara dog den..

startar inte utan choke

tänder inte om man gasar när man kör med startmotorn

chokar man fullt så startar den efter en lite stund och går jävligt ojämt (3cyl?) i ca 5sek å sen dör den. (har provat en jäkla massa gånger och den beter sig likadant hela tiden)

rör man någon gång gasen dör den direkt!!!!!

jag behöver hjälp så alla ideer är välkommna!!!!!
hojen är en 99a
/mvh erik

flippar varvräknaren också? isådana fall kan det vara vajsing med strömförsörjningen från batteriet,hände min r1 och dengick verkligen skit

Manne skrev:
2210251 flippar varvräknaren också? isådana fall kan det vara vajsing med strömförsörjningen från batteriet,hände min r1 och dengick verkligen skit

japp, såg nu att när tändningen står på så flyger varvräknaren upp till 8,5 å sen ner igen å efter ett sekunder upp till 8,5 igen.

exakt vad menar du med strömförsörjningen från batteriet? köpa nytt batteri? dålig jord? hur fixade du ditt problem?
/mvh erik

tyson skrev:
2210340 japp, såg nu att när tändningen står på så flyger varvräknaren upp till 8,5 å sen ner igen å efter ett sekunder upp till 8,5 igen.

exakt vad menar du med strömförsörjningen från batteriet? köpa nytt batteri? dålig jord? hur fixade du ditt problem?
/mvh erik

Jag hittade denna, kanske kan hjälpa!

Bifogat

• error.jpg
    error.jpg
    80.2 KB · Visningar: 252
bo$ken skrev:
2210365 Jag hittade denna, kanske kan hjälpa!

tack, tack!

tyvärr kom jag precis på varför varvräknaren hoppade, jag hade ju för fan tagit bort tanken.... ibland tänker man inte så långt.

batteriet har 12,6v men bränslepumpen får bara mellan 7-10v olika varje gång. ska det vara så? den ska väl ha full spänning eller?

är det någon som vet om man kan ge den 12v rakt in å se om den drar igång då eller kan den rasa då?

den brukar ju väsnas lite när man vrider på tändningen men det gör den inte nu?

finns det något relä till soppapumpen och i så fall, vilket är det?

fan, solen skiner ju, vill ut å köra!

tack så mycket till alla som försöker hjälpa mig!
/mvh erik

nya ledtrådar!

1. pumpen ger ingen soppa när man försöker starta.

2. om man ger den 12v direkt spolar det som fasen.

vad är det som styr pumpen för det kan väl inte spola fullt hela tiden???
finns ju ingen retur.
/mvh erik

tyson skrev:
2210423 nya ledtrådar!

1. pumpen ger ingen soppa när man försöker starta.

2. om man ger den 12v direkt spolar det som fasen.

vad är det som styr pumpen för det kan väl inte spola fullt hela tiden???
finns ju ingen retur.
/mvh erik

Låter som om det skulle va likriktaren/regulatorn som pajat, då laddar den inte
samt att batteriet blir urdraget vilket gör att den stannar och krånglar.

För att bekräfta eller utesluta detta, ladda batteriet starta hojen mät vad
den ladda mellan +och- polerna på batteriet, den ska ladda ca 14,3 v.

Ja du har helt rätt, pumpen går på varvtalssignal från CDIn, däremot ska den gå en liten stund när du vrider på tändningen.

Eftersom du har förgasare så matar bara pumpen flotörhusen och det är bara med några hektos tryck så det behövs ingen retur.

Om du haft igång pumpen och på så sätt fyllt flotörhusen så ska du kunna köra hojen normalt någon minut på den soppan.

Det där med varvräknaren som hoppar är nog inte någon felindikering eftersom 8000r/m betyder trasig bränslenivågivare (du har väl soppa så det räcker? :D )

Tyder snarare på något elrelaterat, uteslut det först innan du hoppar på förgasarna.

Last edited:
Sniper skrev:
2210432 Låter som om det skulle va likriktaren/regulatorn som pajat, då laddar den inte
samt att batteriet blir urdraget vilket gör att den stannar och krånglar.

För att bekräfta eller utesluta detta, ladda batteriet starta hojen mät vad
den ladda mellan +och- polerna på batteriet, den ska ladda ca 14,3 v.

om ja lyckas få igång den går den ju inte mer än typ 5sek så det e lite svårt att hinna mäta...

tyson skrev:
2210340 japp, såg nu att när tändningen står på så flyger varvräknaren upp till 8,5 å sen ner igen å efter ett sekunder upp till 8,5 igen.

/mvh erik

Hej Tyson, hade exakt samma problem på min R6a men min gick inte dåligt! Alla mätare hoppade å levde rövaren! Nytt batteri gjorde susen!

Ozzian skrev:
2210433 Ja du har helt rätt, pumpen går på varvtalssignal från CDIn, däremot ska den gå en liten stund när du vrider på tändningen.

Eftersom du har förgasare så matar bara pumpen flotörhusen och det är bara med några hektos tryck så det behövs ingen retur.

Om du haft igång pumpen och på så sätt fyllt flotörhusen så ska du kunna köra hojen normalt någon minut på den soppan.

Det där med varvräknaren som hoppar är nog inte någon felindikering eftersom 8000r/m betyder trasig bränslenivågivare (du har väl soppa så det räcker? :D )

Tyder snarare på något elrelaterat, uteslut det först innan du hoppar på förgasarna.

okej, uppenbarligen får den ingen bra signal från cdi:n eftersom den inte knuffar i nån soppa när man vrider om tändningen och inte ger någon soppa alls när man försöker starta.

är det något relä inblandat i detta åxå eller är det bara cdi:n som är kopplad till pumpen på nåt sätt? (är inte så duktig på sånt här)
/mvh erik

Där sitter nått relä vid cdi boxen som är till pumpen ,brukar klicka i ett av dom på min hoj ,när man vrider på tändningen

tyson skrev:
2210503 okej, uppenbarligen får den ingen bra signal från cdi:n eftersom den inte knuffar i nån soppa när man vrider om tändningen och inte ger någon soppa alls när man försöker starta.

är det något relä inblandat i detta åxå eller är det bara cdi:n som är kopplad till pumpen på nåt sätt? (är inte så duktig på sånt här)
/mvh erik

Japp bränslepumpsrelä finns det :tummenupp

Last edited:
Nappe skrev:
2210565 Där sitter nått relä vid cdi boxen som är till pumpen ,brukar klicka i ett av dom på min hoj ,när man vrider på tändningen

precis, det BRUKAR det gör på min med, nu gör det inte det. ska försöka lokalisera vilket relä det är.

Ozzian skrev:
2210582 Japp bränslepumpsrelä finns det :tummenupp

den tackar vi för, nu ska jag ut å hitta relät.

min slutledningsförmåga säger mig att det antingen är relät eller boxen som har sagt upp sig. eller?

tyson skrev:
2210589 precis, det BRUKAR det gör på min med, nu gör det inte det. ska försöka lokalisera vilket relä det är.

den tackar vi för, nu ska jag ut å hitta relät.

min slutledningsförmåga säger mig att det antingen är relät eller boxen som har sagt upp sig. eller?

Relät klickar vid dålig strömförsörjning, är nu helt övertygad om att det är regulatorn och batteriet som spökar

Manne skrev:
2211004 Relät klickar vid dålig strömförsörjning, är nu helt övertygad om att det är regulatorn och batteriet som spökar

testade med bilbatteriet och det va samma sak, jag tror stenhårt på relät eller boxen... ska köpa ett nytt relä å testa med på måndag..

har åxå upplevt att ett relä klickar när det är för dålig spänning i batteriet men det är inte det jag menar nu. när man har för låg spänning är det ju ett relä som håller på att klicka livet ur sig när man försöker starta, det klicket jag saknar är ett mycket "lugnare klick" låter kanske 5-6klick när man vrider på tändningen och jag tror det e då pumpen matar in soppa i förgasarna före start.

detta klick kommer inte när man vrider på tändningen som det är nu!
/mvh erik

kan du inte blåsa ur slangarna till soppan för att se att det inte finns något skit någonstans som stryper soppaflödet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg