HjÄlp !!!

Peppo

Medlem i M.I.L.F. Riders
Gick med
25 May 2004
Hoj
Aprila SL 1000 Falco
Min Aprilia Falco 00 startar inte!!!

Är det någon som haft problem med att start mekanismen slår ifrån så fort det blir motstånd ,när tändstiften sitter i så vill mekanismen bara försöka tills den knappt har tänt en gång. Men när stiften är ur så går den som vanligt.

Det verkar som mekanismen inte orkar hålla tills kolvarna har gått hela varvet eller nått.

Och då o då smäller det som F-N helt oregelbundet.

Har haft borta kåpan å tittat å snurrat men det känns som allt e ok förutom 3st skruvar innanför generatorn som satt löst och hade fått stryk på gängorna..Dessa är utbytta och dragna men ingen skillnad.

Startmotorn går fint gällefall...

JAG vore evigt tacksam om någon kunde ha nått svar eller tips på detta MVH Peter

Har du OK spänning i batteriet? Batteriet kanske inte orkar trycka ihop luften i cylindrarna tills tändläge uppnåtts?

Prova med startkablar eller mät spänningen över batteriet.

Har du kollat att batterikablarna har bra kontakt (=rengjorda) med batteriet och är åtdragna? Det kan räcka med att +kabeln inte är åtdragen fastän batteriet är fulladdat.

Dubbelkollat..prövat med annat batteri oxå både på vanligt sätt ,å rätt på startmotorn. ingen skillnad smäller som F-N..

Jag kan tänka mig två olika fel:
Batteriet eller nåt liknande (anslutningar etc)

Men eftersom du är säker på att du har kollat det så tar vi nästa:
Fel på frihjulslagret i startkopplingen. Men rent spontant så tycker jag att din hoj är 10-15 år för ung för att ha det felet.

Kolla på nåt Aprilia-forum (eller i Aprilitråden här på SH) om dom känner igen symtomen.

det är inte så att du lossat tändkablarna å satt tillbax dom fel??? eller att tändningen står fel så motorn vill slå ifrån "gå baklänges" :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...