HjÄlp

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ullånger
Hoj
Yamaha YZF600R
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 kmh
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kgW
 
keann skrev:
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 kmh
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kgW

Vad har du för tändstift ?
 
Smörj in den med valfett....det är det enda sättet
 
Motorbromsa inte så mycket, kör på högre oktan om den spikar mycket, se till så att den får olja, byt kolv o ringar i tid.
 
Som andra sagt. Se till att förgasaren är rätt bestyckad. Se till att kolv och ring är i bra skick. Kör inte på för varmt tändstift.

Men... Det är en 2-taktare, de skär och nyper ibland, vänj dig ;)

På drygt en säsong förbrukade jag först en vevstake, sen en kolv och slutligen båda delar på min RD125, samt en omsvarvning utav toppen. Första raset berode på fel med oljepumpen (håll koll på den också, och glöm inte att lufta om slangarna varit borttagna). Andra raset, jävligt bra fråga. Tredje raset, för varmt tändstift. Sen också en del diversa andra fel som berode på sönder körd & sönder mekad motor :P

Men... 2-taktare är kul! Därför sitter jag här med en till, större :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top