HJÄLP! Vxl-låds (k)ras på min RETTA

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
NEJ NEJ NEJ tänkte jag bara.
Körde på en kurvig väg, helt plötsligt hoppade tvåan ur,ingen smäll kras eller ryck, har aldrig gjort det innan. Jaja tänkte jag och skulle peta i den igen med den fanns inte. inte ettan heller. SATAN. Stannade vid kanten
å fick varken i ettan eller tvåan. Stängde av och svor och kastade
lite saker omkring mig.
Det hjälpte ju inte att jag var mitt i skogen å hade noll täckning...
Jag statade å fick i ettan men den hoppade ur lika for igen.
Efter en stunds testande har jag kommit fram till följande:
- Ettan tvåan och trean bara hoppar ur, 456 fungerar som vanligt,
men om jag hittar friläget å petar i ettan hoppar den inte i men om jag HÅLLER KVAR spaken nere så fungerar den som vanligt, inga missljud och skorrningar, petar jag i tvåan och håller kvar spaken uppe så blir den i. Släpper jag spaken så hoppar det ur, samma sak med 3:an. 456 funkar som vanligt.

Kul när man knappt kört 1 mån och 200mil..
Blir nog till att ställa av och titta sig lite..

Nån som känner igen detta fenomen??????
Hade varit VÄLDIGT tacksam för hjälp....



Silverryggen
 
Fjädrar???

Har jag aldrig hört talas om.
Nån som vet mer eller vad jag ska ta mig till??

Ska klippa ett helrör nu å tänka på nåt annat.
Första kvällen på 2 v som det är fint väder.
Försäkringen är ju inte direkt billig heller
Vågar inte ens tänka på milkostnaden......

SUCK
 
Vilken årsmodell har du?
På -98:orna så var det "kampanj" som det heter, det innebar att man upptäckt en brist med just omnämda fjäder bland annat, därför fick alla ägare till -98 detta utbytt på garantin. Då stämplades motornumret om till modell -98B.

Men jag antar att det kan vara samma fel på nyare modeller också, men det verkar inte vara ett allvarligt fel.

Hoppas det ordnar sig!

/Exup
 
nej nej! Nu ska vi inte oroa oss! Jag vet vad felet ar. Ok.. inte svenska tecken just nu..

Folj vaxel pinnen.. asch.. maste ha svenska tecken.... just a sec...
åäö.. najs

Ok.. så följ växel pinnen upp till där den krokar i. Du har en skyddande plastgrunka där. Plocka av den, .. 3st skruvar.
Nu kan du komma åt locket som går in mot växellådan. Plocka av det locket oxå.. lite skruvar.

Nu, där inne så finns det en lite fjäder.. den har troligen endast ramlat av sitsen. Det är den som ser till att du kan växla. Glotta på bilden jag skickar med i denna post.

litet jobb.. och lätt å fixa.
 

Bifogat

  • shiftrod.gif
    shiftrod.gif
    14.4 KB · Visningar: 696
hade precis samma problem på min förra retta, en fjäder i växellådan!!!
 
Fjäder nummer 19 har gått av. Det är den som håller kulissrullen i läge. Går fjädern av snurrar kulissrullen runt och får det att låta och kännas som generalras. Kostar som sagt en skitsumma och byts på 20 minuter om du tar det lugnt.
 
Swedie skrev:
nej nej! Nu ska vi inte oroa oss! Jag vet vad felet ar. Ok.. inte svenska tecken just nu..

Folj vaxel pinnen.. asch.. maste ha svenska tecken.... just a sec...
åäö.. najs

Ok.. så följ växel pinnen upp till där den krokar i. Du har en skyddande plastgrunka där. Plocka av den, .. 3st skruvar.
Nu kan du komma åt locket som går in mot växellådan. Plocka av det locket oxå.. lite skruvar.

Nu, där inne så finns det en lite fjäder.. den har troligen endast ramlat av sitsen. Det är den som ser till att du kan växla. Glotta på bilden jag skickar med i denna post.

litet jobb.. och lätt å fixa.

Samma fjäder gick av på min R6:a. Det tråkiga är om du inte hittar alla delarna från fjädern. Då blir det till att plocka av tråget å leta...Yamaha skramlar bra
 
John skrev:
Det där citatet måste sparas. :rolleyes: :hej

Här kommer en utveckling:
Honda bygger otroligt bra motorcyklar. Det är sällan de går sönder, och detaljkvaliteten är bäst. Dock så envisas de med att bygga "säkra" motorcyklar, motorcyklar som inte ens en fullblodsidiot slår ihjäl sig på i brådrasket. Det medför i sin tur att de upplevs som lite trista. En 954 är inte alls lika "arg" som en GSX R1000 eller R1. CBR600RR går inte på bakhjulet av misstag som en ZX6R eller R6 gör. Jag har aldrig provat en svårkörd Honda. Bara att hoppa på och köra, man känner sig hemma efter 30 sekunder i sadeln.

Honda regerar, helt enkelt. Fast jag har inget emot något annat märke heller, utom möjligen *******. :)
 
honda är kvalité, jag har en honda accord 2.0i 92´med 21500 mil på mätaren och den har gått igenom alla besiktningar utan anmärkning samt inget har rasat :D
 
Jag har varit inne på en cbr 600(års 99-02) som första hoj,
och vad man kan se av inläggen tidigare här, så
skulle man kunna säga att det är en bra nybörjarhoj.

eller nån av annan erfarenhet??


:hej
 
SuperRossi skrev:
Jag har varit inne på en cbr 600(års 99-02) som första hoj,
och vad man kan se av inläggen tidigare här, så
skulle man kunna säga att det är en bra nybörjarhoj.

eller nån av annan erfarenhet??


:hej


Jag har en Cbr600 -99 som förstahoj... Den är kanon!! så ÄR det! :tummenupp
 
min polare köpte en cbr900 - 98 som förstahoj och han gillade den, lättkörd o tillräckligt med klös för honom, men så gillar ju han touringhojar oxo :rolleyes: :notme
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top