HJÄLP...Vilken hoj passar bäst i BoTT?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag kan ingenting om BoTT hojar, och har ett tak på ungefär 80'000:-(ca $10'000)
Är ur-usel på att meka, så vad jag än väljer, måste den vara lättmekad:D Nedan är dom hojar jag tittar på, alla utom 1098 & Factory'n är i race utförande med massor av bling bling och extra fälgar..(1098 är desutom lätt vurpad)

Ducati -08 1098 (snikmodel) $9000
Ducati -05 1000SS $9000
Ducati -04 999S $9000
Ducati -08 848 $11500
Aprilia -06 RSVR med 1060cc kit $9000
Aprilia -07 Factory $10500 (Fabriksny i låda) $10500

*Hur bra/dålig är 1098 utan extra grejjer?

*Vet ingenting om 1000SS eller 848:va Är dom Ok att köra BoTT med?

*RSVR med 1060 kit, Är det som att köpa en SuperSport 600? dvs frågan är inte OM motorn rasar utan NÄR den rasar. Killen som säljer har tävlat & vunnit det mesta han kört under -07 & -08, så han verkar veta vad han gör.

Lutar just nu åt fabriksny -07 Factory... Men dom hara bara 2 kvar, så jag måste bestämma mig snarast.. Å jag har inte $$ på kontot ännu..:huvet

Ni som vet, kan eller bara tycker till....kom med förslag.
//
Benny

1098 e klart konkurrenskraftig i originalutförande. Lasen vann Bott i år på en standard om jag inte har fel för mig.

Vad gäller 1060 kittet till Aprilia har jag läst på forumen att det är ett kitt som fungerar bra. 1103 kittet däremot verkar ha en tendens att rasa.

Sen hänger det ju mycket på föraren. Greven torkade av en massa Ducati med sin Honda SP1.

Har själv köpt en fullt racekittad factory från England som jag ämnar tampas med i Bott kommande säsong.

Lycka till med köpet så ses vi på banan.:yoparty

Beror mycket på ambition. Själv är jag en gammal gubbe på +55 som har mycket roligt i Nordic BoTT på en std Ducati 999. Varken R eller S. Ok har du ålder inne och satsar på att vinna så är det nog så att 1098 som gäller.
Min mälsättning 2009 är att ta någon jävla poäng samt tvåla till en och annan ungtupp ;-)

Sen hänger det ju mycket på föraren. Greven torkade av en massa Ducati med sin Honda SP1.
Har själv köpt en fullt racekittad factory från England som jag ämnar tampas med i Bott kommande säsong.
Lycka till med köpet så ses vi på banan.:yoparty

Hmm, har väl inte varit supersnabb sedan 1994:huvet Så att samanfatta kör jag för att ha roligt. Ska hålla utkick efter en vänsterstyrd factory:) ...

Beror mycket på ambition. Själv är jag en gammal gubbe på +55 som har mycket roligt i Nordic BoTT på en std Ducati 999. Varken R eller S. Ok har du ålder inne och satsar på att vinna så är det nog så att 1098 som gäller.
Min mälsättning 2009 är att ta någon jävla poäng samt tvåla till en och annan ungtupp ;-)

Hehe, jag är själv en hopplös återfalls knutte som är 40++:D
Tävlade mycket 87-94, men kör nu för att det är så förbannat roligt.

Är 999S så mycket sämre än snikversionen av 1098?

Jag slits mellan 1098, en ny Factory eller 999 med rejält lull lull å extra allt...
//
Benny

Lasen körde en 999 S alla loppen utom de 2 sista race helgerna och placerade sig riiiiiiiktigt bra i alla lopp + en 1:a plats, så visst går det att köra fort med den :)

Men jag skulle nog våga säga att en snik 1098 ändå är bättre i allt :)

999s en han körde var nästan helt orginal (läs tung) fattar inte att han kunde köra så fort med den:näsblod ... 1098s-en han körde har lättare fälgar m.m. en bra preppad(läs utrustad) 999s är nog tveklöst snabbare än en orginal 1098 (desutom mer lättkörd enligt många tester).... men en hård preppad 1098 bör vara snabbare och tveklöst mycket dyrare:tuttar 1098 har bättre bromsar är lättare från början och större gyromassa i motorn vilket gör den svårkörd men ger mycket effekt i hela registret. :)

Det är väl så att föraren är den faktor som sätter gränser. Det går att köra på vad som helst. Skaffa något som inte kostar för mycket och som du har råd att reparera när du går i kull.

Svårt att avgöra vad som är mest prisvärt av dina tre val utan detaljinfo om skick, lull lull och vad som medföljer. Med tanke på ditt mekintresse eller brist på så skulle nog jag gå på nyaste och mest färdiga hoj för ändamålet. Kanske är då den lätt vurpade 1098:an som bäst för dig eftersom det är den mest upp to date hojen och lätt vurpad gathoj brukar innebära lättfixad för bana. Och lite kåpmek lär du inte komma ifrån hur du än gör om du ska rejsa så då är det bra att du gör det från början sen kör du som den är och har kul bara. Förutsätter att det är en lågmilare då. 999 bör vara 05 eller nyare i mitt tycke p.g.a looken, svingen och bromsarna om det inte är en R förståss, men den kanske är uppdaterad redan med de lull å extar allt. Aprillian låter lockande men trimmat e trimmat samt även på ebay e ju utbudet av delar mer begränsat. Är 999:an frisk i maskin är den kanske bästa slitvargen, 1098 är lite lättare original men helt klart klena ramar som oftare blir sneda vid klotningar och är 999 moddad rätt blir dom lätta och fina och med extra hjul etc behöver du kanske inte läga ut mer. Skitsvårt val faktiskt, man kan hitta argument för alla. Med Duccarna finns ju möjligheten till en unik märkes gemenskap och hjälp i SDK om du är lagd åt det hållet med många aktiviteter, bankörningar m.m. Eftersom jag gillar att meka behöver jag ju inte ta hänsyn till lite jobb för att få objekten som jag vill ha dom men Du bör nog välja det mest rejsklara och Din magkänslan bör få stort utrymme i detta valet, vilken gillar du bäst generellt och vilken av de faktiska objekten skulle du helst vilja ha om de var tekniskt lika (förutsätter då att dom faktiskt är det och som många säger är det nog Du som förare som sätter gränsen)?

Det får nog bli din plånbok som får avgöra.

Ducati 1098 är nog det bästa valet och går att köra riktigt fort med helt original.
999 är nog också väldigt bra men behöver en hel del ombyggnad om dom ska bli snabba.
848 är nog rätt bra. lite lättare än 1098an men behöver nog ett helsystem om det ska bli någon fart i den. Och givetvis ett stag till att ställa höjden bak. annars är den rätt mycket billigare än 1098an.
Aprilia vet jag inte så mycket om mer än att Lind körde rätt fort med sin Touno.

Jag har några hojar till salu om du inte redan köpt något.
Bla. 2008 1098, 2008 848, 2007 Aprilia Touno till rätt bra priser.
Den 1098S som jag körde med är också till salu.

Jag körde själv med en 999s -07 nästan alla racen och den är bra men man skulle haft ett helsystem och lättare fälgar, jag hade bara monterat quickshifter & slirkoppling.
Jag valde att byta till en 1098S istället för att lägga en massa pengar på den jag hade. Jag körde helt original förutom en quickshifter från Cordona och 520 drev & kedja och sista 2 tävlingarna med slirkoppling som jag hade justerat fel så den slirade ingenting.

Lycka till och jag hoppas att du hittar någon hoj du kan köra med så vi blir lite fler som kör Bott. :)

Det får nog bli din plånbok som får avgöra.

Ducati 1098 är nog det bästa valet och går att köra riktigt fort med helt original.
999 är nog också väldigt bra men behöver en hel del ombyggnad om dom ska bli snabba.
848 är nog rätt bra. lite lättare än 1098an men behöver nog ett helsystem om det ska bli någon fart i den. Och givetvis ett stag till att ställa höjden bak. annars är den rätt mycket billigare än 1098an.
Aprilia vet jag inte så mycket om mer än att Lind körde rätt fort med sin Touno.

Jag har några hojar till salu om du inte redan köpt något.
Bla. 2008 1098, 2008 848, 2007 Aprilia Touno till rätt bra priser.
Den 1098S som jag körde med är också till salu.

Jag har inte köpt nått ännu, har viss besluts ångest..så du får gärna PM:a priser på vad du har till salu.

Tittar på hojar i USA och svär över att vi inte har samma priser här..

Börjar med att titta på en billig hoj för $6-7000, sen skiljer det ju mycket till en raceklar 999. Men mellan 999 & 999R är det ju inte så farligt stor prisskillnad. Men då kan man ju lika gärna köpa en 1098S... som iofs är helt orginal, så då kan man ju lägga $3-4000 till och få en rejält racepreppad 1098S som iofs saknar TC, då finns ju 1098R som är inom räckhåll.... fast då är den ju orginal, om man inte lägger till $4-5000 för en racepreppar 1098R.... Å vips är man uppe i $30-40-50 000:glömdet
Så börjar det om från början igen:brinnerup
//
Benny

sett på en del hojar i usa, men vad kostar de att få de till dörren..... är 848:an en cykel att vurdera för bana eller blir det för dyrt att soppa i backen. och är det nån som kör det? tänkte på delar och sånt vid banan...

ge mig tips om allt jag måste tänka på,

tack på förhand

sett på en del hojar i usa, men vad kostar de att få de till dörren..... är 848:an en cykel att vurdera för bana eller blir det för dyrt att soppa i backen. och är det nån som kör det? tänkte på delar och sånt vid banan...

ge mig tips om allt jag måste tänka på,

tack på förhand

Alltid dyrt att skrota. Vilket fall så har jag fotpinnar o dyligt med mig till denna modell.

http://nfr.torps.net

Efter många sömnlösa nätter, blev det igår klart....

Jag tackade nej till en 1098S för 119'000:- :brinnerup :brinnerup
(kommer ha mardrömmar i veckor, VILL Ha..)

Det blev en -08 Aprilia Factory:banana

Någon som kan ge tips om bra trimning till den?
//
Benny

Efter många sömnlösa nätter, blev det igår klart....

Jag tackade nej till en 1098S för 119'000:- :brinnerup :brinnerup
(kommer ha mardrömmar i veckor, VILL Ha..)

Det blev en -08 Aprilia Factory:banana

Någon som kan ge tips om bra trimning till den?
//
Benny

Bra hoj. Du behöver inte trimma. Allt är ju klart. Det är ju inte som en japs.

Om ändå skulle vilja fixa lite så kan jag remomendera Marcussen MC
http://www.freewebs.com/marcussenmc/

Han var och körde lite i Nordic BoTT förra året och hans Aprilia gick undan jävlar....

Bra hoj. Du behöver inte trimma. Allt är ju klart. Det är ju inte som en japs.Om ändå skulle vilja fixa lite så kan jag remomendera Marcussen MC http://www.freewebs.com/marcussenmc/
Han var och körde lite i Nordic BoTT förra året och hans Aprilia gick undan jävlar....

:tummenupp Tackar, Ringde & pratade med honom.
Han eller Racerepair ska få nöjet att trolla fram 35 kilo hästar:D

Värsta konkurrenten väger som en fluglort... 35kg mindre än mig.
//
Benny

Last edited:
Billigaste är att ge fan i ost o kex :hihi

:tummenupp Tackar, Ringde & pratade med honom.
Han eller Racerepair ska få nöjet att trolla fram 35 kilo hästar:D

Värsta konkurrenten väger som en fluglort... 35kg mindre än mig.
//
Benny

Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”