HJÄLP växellåds probelm Yamaha R6!

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Rsex
Var påväg att skjutsa flickvännen hem! komemr och åker in mot en rondell och växlar som vanligt ner, sedan när ja väl ska ut ur rondellen märker ja att det är som om ja har fått i friläget :S lite generad över att ja stoppar upp hela rondellen på grund av att ja inte hitta någon växel...efter ett tag får ja i ettan o kan göra vidare!
det visar sig senare att växel lådan har börjat spöka och det blir som frilägen mellan växlarna opch det är svårt att hitta en växel.. när man väl får i en så går det som de ska tills det är dax att byta:S
tänkte höra om de e någon som vet vad det är som kan ha gått sönder i min lilla växel låda :D

Mvh Virre

Virtue skrev:
2279709 Menade mest att ja kallade den lilla växel lådan....inget kul att den pajjat :( första semester veckan nästa vecka med o de skulle ju vara kul om man kunde åka hojj :(
Kolla den lilla fjädern som sitter innanför kåpan, ett standard fel efter lite mil att folk glömmer att byta den.
Har bytt min för sent någon gång och det kändes som hela lådan är slut
Det va inte distingt någonstans och växlarna hoppade ur.
GLöm inte att betälla pkn när du beställer fjädern isåfall, kostar under hundringen.
Jobbet är lätt och går fort, om man har lite snitts att få dit fjädern.
I mitt fall gick fjädern av därför dessa problem.
Men den kan va sliten också då kommer det bli värre och värre.
Hoppas på att du fått samma fel, det är ett billigt fel.
Tre st på klubben som råkat ut för det.
Jag råkade ut för det först så de andra blev inte lika förskräkta som jag då de hade det i bakhuvet efter att det hänt mig.
Kolla det innan du river eller gör ngt förhastat :)

Hitecfrollo skrev:
2279754 Kolla den lilla fjädern som sitter innanför kåpan, ett standard fel efter lite mil att folk glömmer att byta den.
Har bytt min för sent någon gång och det kändes som hela lådan är slut
Det va inte distingt någonstans och växlarna hoppade ur.
GLöm inte att betälla pkn när du beställer fjädern isåfall, kostar under hundringen.
Jobbet är lätt och går fort, om man har lite snitts att få dit fjädern.
I mitt fall gick fjädern av därför dessa problem.
Men den kan va sliten också då kommer det bli värre och värre.
Hoppas på att du fått samma fel, det är ett billigt fel.
Tre st på klubben som råkat ut för det.
Jag råkade ut för det först så de andra blev inte lika förskräkta som jag då de hade det i bakhuvet efter att det hänt mig.
Kolla det innan du river eller gör ngt förhastat :)

Tack så mycke...tror ja läst lite om det, så det var nästan de ja ville höra! hehe men var tvungen att veta lite vilken fjäder o sånt... vad menar du med beställa pkn? TAck för svaret :tummenupp

Virtue skrev:
2279767 Tack så mycke...tror ja läst lite om det, så det var nästan de ja ville höra! hehe men var tvungen att veta lite vilken fjäder o sånt... vad menar du med beställa pkn? TAck för svaret :tummenupp
Packningen till den kåpan så du slipper ta isär det igen sen för att du inte fått det tätt.
Kommer inte ihåg va fjädern kostade men har för mig att jag reagerade på att packningen va lika dyr eller dyrare än fjädern.
Tippar på 100-300kr tillsammans så ingen förmögenhet om du gör jobbet själv :)

Edit: fjädern som sitter innanför kåpan som axeln till växelspaken sticker ut igenom :) den sitter med några insexskruv + att du får ta bort armen till växelföraren, den sitter med en skruv 10ans nyckel :)

Last edited:
Hitecfrollo skrev:
2279772 Packningen till den kåpan så du slipper ta isär det igen sen för att du inte fått det tätt.
Kommer inte ihåg va fjädern kostade men har för mig att jag reagerade på att packningen va lika dyr eller dyrare än fjädern.
Tippar på 100-300kr tillsammans så ingen förmögenhet om du gör jobbet själv :)

Edit: fjädern som sitter innanför kåpan som axeln till växelspaken sticker ut igenom :) den sitter med några insexskruv + att du får ta bort armen till växelföraren, den sitter med en skruv 10ans nyckel :)

Tack så mycke!! Det kan vara guld värt! Hojen har ju gått nästan 2900 mil och ja vet ju inte om den någonsin blivit bytt (hoppas att det är fjädern som är felet)
kan man tydligt se om fjädern är sliten eller börjar bli dålig!
// Virre

Virtue skrev:
2279825 Tack så mycke!! Det kan vara guld värt! Hojen har ju gått nästan 2900 mil och ja vet ju inte om den någonsin blivit bytt (hoppas att det är fjädern som är felet)
kan man tydligt se om fjädern är sliten eller börjar bli dålig!
// Virre
Tror det uppkom vid ca1000 kontra ca2000 och ca2000 på de hojjarna på klubben.
Den med 1000 kördes hårdare och på bana.
Så mitt tips är att handla och byta den då det inte är så mkt pengar.
Tror nog den kan ha gått av eller stäckt på sig för mkt.
:)

Vad händer om man kör utan packningen runt kåpan? Tror jag gör det nu, nämligen. Bytte drivpaket och packningen var kass, så den åkte inte med vid återmonteringen.
Servade hojen på Yamaha dagen efter, men tror inte de har lagt dit nån packning?
Men vad gör den för nytta? För kåpan e ju halvt öppen ändå... Fast nån anledning finns la det till att den sitter där...
Bör jag klistra dit en omgående? :confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...