HJÄLP! uppkörning fredag 5/7, ingen hoj...

snorbuse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Suzuki dr650-91 cbr400r-87
Tjena!
Har bokat tid för uppkörning för A2 den 5/7 och min uppkörningshoj blev precis stulen....
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?264002-STULEN-Suzuki-DR650RSE-91-R%F6d-V%E4llingby
Jag har gällande teoriprov och kurser från i höstas när jag tog lätt mc, om jag missar uppkörningen måste jag ta om teoriprovet med största sannolikhet.
Någon som kan låna ut en lättkörd offroadhoj under dagen mot rimlig ersättning? I bästa fall kommer pappas hoj tillbaka men man vet ju aldrig...

Kraven på hojen från trafikverket är följande:
Minst 395cc
motorns nettoeffekt måste vara minst 25kw och max 35 kw
Förhållandet tjänstevikt/nettoeffekt får inte överstiga 0,2 kw/kg
Om fordonets originalutförande har ändrats får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med högre nettoeffekt än 70 kw

Vid utlåning av mc kan självklart nån form av kontrakt skrivas där jag är ansvarig om hojen skulle explodera eller nåt annat under tiden jag lånar den ;) Jag bor i vällingby och ska köra upp vid gillinge..

MvH Gustav

Jag känner mig på bra humör, 700 spänn + bensin så får du låna min XT660Z :-)

Eller vänta nu, ska se när det var bruden hade semester, får återkomma.

Tack för erbjudandet men det verkar som om polisen hittade hojen:) vet dock inte vilket skick den är i.. Får återkomma när jag vet mer :)

Tack för erbjudandet men det verkar som om polisen hittade hojen:) vet dock inte vilket skick den är i.. Får återkomma när jag vet mer :)

Hoppas på det bästa! Aldrig roligt när hojar blir stulna. Och att det är strax innan uppkörning gör det inte bättre.

Problemet med att hyra från körskola är att det är svindyrt och att dom vill att man ska ta några lektioner först så dom vet att man inte "slösar" deras tid på uppkörningen.. Och det gör det ju inte billigare ;) En polares farsa har en cb400, vd tror ni om konbanan på den? Ska jag satsa på att försöka låna/hyra en offrodhoj istället?

Last edited:
CB 400 blir skitbra. Se till o låna den nu så du får vänja dig vid manöverprov med den bara.

Glöm inte registreringsbeviset till hojen om du kör upp privat så inspektören vet att du kör upp på rätt typ av hoj. Körskolorna verkar inte behöva ha med något sådant, åtminstone inte när jag körde upp.

Jag körde upp på en offroadhoj F700GS från körskola eftersom det var den jag tränat mest på. Hade säkert gått bra att köra med min egna och sparat några kronor, men såhär i efterhand är jag glad att jag körde på skolans ifall jag hade hamnat på grusväg. Min egen F800R är sådär rolig på grusväg har jag nu lärt mig... :)

Som sagt.. Registreringsbeviset måste man kunna visa upp. Liksom att den som kör dit hojen åt en skall kunna visa upp körkort (av någon j*vla anledning).

Som sagt.. Registreringsbeviset måste man kunna visa upp. Liksom att den som kör dit hojen åt en skall kunna visa upp körkort (av någon j*vla anledning).

Är det så? Min "adept" genomgick ett par uppkörningar helt utan min vetskap. Han körde till provbanan på egen mc före alla andra och väntade helt sonika där tills folk dök upp. Utan problem vad jag förstår sånär som på ett antal kuggningar. Några år sedan nu förstås.

Första var jag med på trots att han inte hade där att göra. Tänker mig noga för innan jag ställer upp som handledare efter de erfarenheter jag tillägnade mig då.

Det måste vara nåt nytt. han som körde min cykel dit hette Molgan och fick jättebråttom därifrån.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan