HJÄLP! Tändproblem GSX1100RW -93

1100R

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Suzuki GSX1100RW
Hej!

Min GSX1100R -93 har börjat gått på 3 burkar. Hände över en natt.
Åkte på fredan och allt var normallt. Skulle sedan ut på lördan och märker efter en lite stund ca: 2 km att hojen inte går rent. Den frustar och smäller som satan. Åker hem och monterar nya stift vilket inte hjälper ett dugg. Har skiftat tänd rör mellan 2 och 3 cyl och ingen skillnad. Har iaf konstaterat att den inte går på 3:ans cyl. håller man handen inuti luftburken vid 3:ans förgasare så trycker den soppa bakåt vid gaspådrag och det händer även att det eldar ur sliponet. Den bluddrar och går allmänt illa på alla varvtal. Nu till min fråga. Kan man skifta tändspolar mellan 1/4 och 2/3 för att ev kunna konstatera vart felet ligger. Hade ur dom och det skiljer sig på märkningen från 1/4 o 2/3 (kanske nåt serienr. Vad vet jag). Känns som ett tändproblem. Men vet inte till 100%. Skulle vara väldigt tacksam om någon hade några tips eller idéer på vad det kan vara för fel. Är öppen för alla förslag. Borde ju vara någon mer än jag som råkat för detta.

Hojen har gått som en klocka ända tills detta hände. Sommaren är här och detta ville man inte att skulle ske just nu......

Mvh Andreas

Har ej varit med om det men tändstift har man ju bränd!Det framgår inte om du har gnista?

gsxr1200 skrev:
Har ej varit med om det men tändstift har man ju bränd!Det framgår inte om du har gnista?

Låter ifs konstig att jag inte kollat gnista än. Men han inte igår kväll. Gav upp vid 12 snåret och gick och la mig (har ett jobb att sköta). Ska ta nya tag idag. Tacksam för all hjälp ändå.

Mvh Andreas

Precis så där beter sig min när det är skit i förgasarna. gör rent dom så tror jag att dina problem är lösta.

Jag har samma hoj som du och hade samma symtom, det visade sig att det var avgasventilerna som blivit brända. Ta ett kompprov så kan du utesluta detta.

det blev så för mig också men då bytte jag stifterna och då blev det bra men ditt problem har jag inte varit med om än men det kommer väl det också hoppas det ordnar sig för dig

1100R skrev:
Hej!
Har skiftat tänd rör mellan 2 och 3 cyl och ingen skillnad. Har iaf konstaterat att den inte går på 3:ans cyl. håller man handen inuti luftburken vid 3:ans förgasare så trycker den soppa bakåt vid gaspådrag och det händer även att det eldar ur sliponet. Den bluddrar och går allmänt illa på alla varvtal. Nu till min fråga. Kan man skifta tändspolar mellan 1/4 och 2/3 för att ev kunna konstatera vart felet ligger.Känns som ett tändproblem.
Mvh Andreas

Skiftat mellan 2an och trean och samma fel. Tändstift 2 och 3 tänder samtidigt. dvs du behöver ej byta tändspolarna för att ta reda på om 3 tänder och det gör dom ju för dej, ev stiftet men dom har du ju bytt.

Avgassventil, ja det kan vara det men i min värld så känns det ganska så långsökt eftersom det hände över en natt.(kanske ett spöke var ute och körde sönder din hoj)

Prova gör rent förgasarna, min beter sig exakt lika när jag fått in skit i dom. En stor fördel är ju att du behöver knappt meka för att göra rent dom och det kostar inget. Samtidigt (om du tar av tanken) så kan du passa på att göra ett komp prov. Om du har mätare hemma som bara ligger, annars så skulle jag bara göra rent och testa.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...