HJÄLP! Stövel köp!(Smx)

Night-Rider

speedbully.se
Gick med
11 Jan 2005
Hoj
TenKate Race & Cbr1000RR -06
Har kollat in en ny stövel. Fastnat för Alpinestars Smx. Nu har ja några frågor.

Finns som ja sett tre olika modeller : Smx , Smx3 och Smx-Plus.

Vad är det för skillnad :confused: Provade ett par igår. Men kollade inte vilka det var. Antar att det var vanliga smx.

Har kollat lite på 3 ställen nu. Kostar runt 2800:- Hittade nu ett par för 229 Euro. Vilket är ca:2000 kr. Har nu en vecka på mig att bestämma mig om ja ska ha dem eller inte?

Nån som vet nån stans där de finns billigare? Eller nån som har fina begagnade ? ( storlek 45 ) Nån som kör dem och kan råda mig att inte köpa dem ?

Skulle vara bra om nån hade nån shysst internet sida eller så..

Tack på förhand!

Om jag inte missminner mig helt så är SMX plus en vanlig SMX men har en innersko av Goretex för att vara vattentät (nåja)

Edit/
Om man läser på Lelles hemsida Länk
Så ser det ut som SMX 3 är efterföljaren till SMX (det fanns säkert en SMX 2 där i mellan)
SMX 3 finns också både med och utan Goretex.

Last edited:
R1-Night-Rider skrev:
Har kollat in en ny stövel. Fastnat för Alpinestars Smx. Nu har ja några frågor.

Finns som ja sett tre olika modeller : Smx , Smx3 och Smx-Plus.

Vad är det för skillnad :confused: Provade ett par igår. Men kollade inte vilka det var. Antar att det var vanliga smx.

Har kollat lite på 3 ställen nu. Kostar runt 2800:- Hittade nu ett par för 229 Euro. Vilket är ca:2000 kr. Har nu en vecka på mig att bestämma mig om ja ska ha dem eller inte?

Nån som vet nån stans där de finns billigare? Eller nån som har fina begagnade ? ( storlek 45 ) Nån som kör dem och kan råda mig att inte köpa dem ?

Skulle vara bra om nån hade nån shysst internet sida eller så..

Tack på förhand!

jag har ett par hyffsade röda smx plus...
behöver kanske en omgång till skomakaren för att sys lite i sidoskenorna men annars är dom ok..

iallafall är jag väldigt nöjd med dom, väldigt sköna skor!

Jag har de med GTex och de funkar djävulskt bra. Har kört 2 timmar i riktigt spöregn utan att bli det minsta blöt om fötterna. Måste såklart ha regnställ som ser till att det inte rinner ner genom skaften. En av mina större fan-va-bra-att-jag-inte-snålade upplevelser.

M:et skrev:
Om jag inte missminner mig helt så är SMX plus en vanlig SMX men har en innersko av Goretex för att vara vattentät (nåja)

Edit/
Om man läser på Lelles hemsida Länk
Så ser det ut som SMX 3 är efterföljaren till SMX (det fanns säkert en SMX 2 där i mellan)
SMX 3 finns också både med och utan Goretex.

Ahh.. nu kollade ja !!

TAck som f*n.. Hmm... De verkar ju dyra på lelles i alla fall men d är d la jämt.. Nån som vet nått annat om priset ?

Mc-kompaniet i väring har utförsäljning på SMX stövlarna, tror de kostade typ 1700:- eller så....fanns massor kvar förra fredagen jag var där.

Jag har ett par svarta själv, det enda jag kan klaga på är att de knirrar ngt fruktansvärt då man går....jag har preppat dem med silikon & allt möjligt, men vänsterstöveln knirrar fortfarande lite.

/X-up

X-up skrev:
Mc-kompaniet i väring har utförsäljning på SMX stövlarna, tror de kostade typ 1700:- eller så....fanns massor kvar förra fredagen jag var där.

Jag har ett par svarta själv, det enda jag kan klaga på är att de knirrar ngt fruktansvärt då man går....jag har preppat dem med silikon & allt möjligt, men vänsterstöveln knirrar fortfarande lite.

/X-up

Hemsida !?!?! Vart ligger det ???

Spana in supertech så får du mer skydd för nästan samma pengar. Samt bättre passform.

Köpes med fördel på superbike.

//jaG

Kör med SMX. Mina läcker in vatten ganska fort, sen har kardborren släppt på ena skon. Men då har dom ju fått smaka sin bit av kakan också :)

Att dom läcker vatten är tydligen standard, har hört flera andra som haft samma problem.

Om de läcker och du har GTex så borde du gå in och reklamera. Är ju liksom vitsen med GTex att man ska vara torr. Bytte kardborre för 200 spänn på båda efter att ha haft dem tre säsonger. Nu är dom "som köpes" igen.

smx-gtx.jpg

OlleR skrev:
Kör med SMX. Mina läcker in vatten ganska fort, sen har kardborren släppt på ena skon. Men då har dom ju fått smaka sin bit av kakan också :)

Att dom läcker vatten är tydligen standard, har hört flera andra som haft samma problem.

Är helnöjda med mina SMX-plus, knirrar rätt mkt bara, men skall inte klaga. Jag som inte orkar smörja :)
De käns lätta, men samtidigt solida. Litar tryggt på att de sköter sitt jobb ur säkerhetssynpunkt.

SMX plus har innesko av goretex, annars är det samma doja. Gillar mina skarpt även om det är lite okänsliga som nya...det kan vara svårt att känna växelpetaren. Men det går över ett tag. En kanonstövel annars. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien