HJÄLP!! (ska hålla ett tal)

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Hallå alla glada!

Det är så att jag ska hålla ett tal i 5min på min engelska lektion.
Jag får prata precis om vad jag vill, jag hade lite funderingar på att prata om Travis Pastrana, men jag hittar knappt nån vettig fakta om karln..

Är det nån som kanske kan hjälpa mej med detta?

Det måste ju inte vara just travis eller någon person jag ska prata om, alla förslag är välkomna!
Jag ska hålla talet nästa vecka, är tacksam för att hjälp som jag kan få!

M.V.H ///Andreas Gradin

Beskriv på 5 minuter varför en sporthoj är bättre än en kromsläde. Då får du lära dig nyttiga mc-termer på engelska också :)

Jag har genom åren hållit ett hyfsat antal tal och presentationer. De i särklass viktigaste saker jag lärt mig är att du skall ha två saker innan du går upp till podiet:

En inledning.

Ett avslut.

Man kan svamla ganska duktigt däremellan, men gör du en bra inledning och ett bra avslut kommer det intryck du har gjort att med stor sannolikhet vara väldigt gott ändå.

Så börja med att fånga publiken. Säg vad talet kommer att handla om och vart du vill att det ska leda. Dra gärna ett skämt eller ställ en öppen fråga som du sedan besvarar under föredraget.

”Jag tänker berätta om Travis Pastrana och vad han har betytt för den artistiska pudeltrimningen*. Var det verkligen han som uppfann den akryliska rakningen? Jag hoppas att alla här kommer att veta lite om och respektera hans verk när ni går härifrån, även om ni hittills trodde pastrana var något man har på en knäckebrödmacka.”

Knyt sedan ihop det och återknyt till inledningen:
”Som ni sett så hade tasstofsarna på den ostsibiriska dvärgpekingesern aldrig nått den förfining de har idag utan Travis, och även om det finns fler som gör anspråk på den äran så hade den akryliska rakningen nog inte sett dagens ljus utan honom. Tack för mig. Frågor?”

Däremellan kör du tämligen fritt med stödord. Se till att du är påläst. Att läsa innantill om något man inte kan och kanske inte ens är intresserad av garanterar ett riktigt genomuselt tal.

Åh, just ja. Säg aldrig ”jag är ingen talare” eller ursäkta dig på något annat sätt. Folk stänger i bästa fall av på en gång, sitter och gäspar eller tittar på klockan. I värsta fall så tänker de ”åh, han är ingen talare” och ägnar resten av föredraget åt att leta efter detaljer som styrker den åsikten.

Lycka till!

*) Vem sjutton är/var Travis Pastrana?

ft skrev:
*) Vem sjutton är/var Travis Pastrana?

Tack för tippset! :Bugar

Problemet som kvarstår nu är:

1. Vem/vad ska jag egentligen prata om? :va
2. Vart fasen finns det nån vettig information om denna/detta?
3. Jag måste lära mej skiten på engelska *som man inte är allt för vass på..* :rolleyes:

Va gnäller du om...jag skall snart hålla ett tal om "en upplevelse" på japanska...inför en massa japaner! :skrämd

Ang. han där Travis så borde du hitta en hel del om du bara googlar lite eller kanske kollar på biblan om han inte är alltför ung...

McFille skrev:
Va gnäller du om...jag skall snart hålla ett tal om "en upplevelse" på japanska...inför en massa japaner! :skrämd

Ang. han där Travis så borde du hitta en hel del om du bara googlar lite eller kanske kollar på biblan om han inte är alltför ung...

Gnäller kan jag inte påstå att jag gör... söker tipps och eventuellt lite extra hjälp från folk som kanske kan ge råd om nån att prata om...

Jag har googlat en hel del, men det kommer knappt upp nån fakta om Travis, mera om hans videospel å gud vet allt.. :rolleyes:

Skulle behöva lite fakta om hans liv, inte vilka som har gjort videospel å dockor av honom.. :hihi

*Foxen* skrev:
Jag har googlat en hel del, men det kommer knappt upp nån fakta om Travis, mera om hans videospel å gud vet allt.. :rolleyes:

Skulle behöva lite fakta om hans liv, inte vilka som har gjort videospel å dockor av honom.. :hihi

Som sagt, det är bra om man verkligen kan något om det man pratar om. Då ger man ett mycket stabilare intryck! Välj något du pysslar med eller redan kan en del om, alternativt besök biblioteket och låna böcker om något du har lust att lära dig mer om. Du hittar mycket mer information snabbare i en bok än på nätet. Att googla och försöka få ihop ett föredrag värt namnet, det blir nog bara skit är jag rädd.

ft skrev:
Som sagt, det är bra om man verkligen kan något om det man pratar om. Då ger man ett mycket stabilare intryck! Välj något du pysslar med eller redan kan en del om, alternativt besök biblioteket och låna böcker om något du har lust att lära dig mer om. Du hittar mycket mer information snabbare i en bok än på nätet. Att googla och försöka få ihop ett föredrag värt namnet, det blir nog bara skit är jag rädd.

Så sant som det är sagt. Det var därför jag tänkte prata lite om Travis Pastran från början! Kan en del om honom redan...

Nu har jag skrivit ett "tal", men jag skulle gjärna vilja att nån med större engelska kunskaper en jag kanske skulle kunna rätta eventuella grammatiska fel och kanske eventuellt finjustera texten litegrann?

Det vore kalas om nån kunde tänka sej att ställa upp på detta :)

Här är "talet"

Travis Pastrana

What have Travis Pastrana done for you? I had guessed: Nothing. What has he done to me? Nothing… But, what have this man then done?

Everything started the 8 October - 1983, the day he was born.
Travis started drive Motocross when he was only a kid, he was around 6-7 years old.
He was a natural talent who was the youngest rider ever to represent USA for the motocross de nations, France year 2000.
Team USA won the contest!

Travis has competed in different motocross competition.
The one he has become biggest in is Freestyle motocross.
He was the first man in the world who did a backflipp with motocross.
A few years later he took every riders and the motocross world with storm!
He did a trick that many thought was even more impossible than a backflipp!
Travis new trick was a 360 with motocross!

Know you maybe wonder how he can learn these tricks, I mean…When you are on a competition you wouldn’t think:
-“hey, I want to try a backflipp or a 360 for the first time in my life!”
As you can understand these tricks is very danger to do if you fail when you should landing.

Travis has a sort of “jump-hollow” on his backyard.
This “jump-hollow” is filled with a sort’s cushion; it is a sort’s pillow if you wonder.
One cushions costs around one dollar. And to fill this “jump-hollow” you will need around 40.000 cushions.

Now you may understand how he can train and learn all his tricks, it doesn’t matter how he landing in the “jump-hollow” because he will always make a soft landing.

Freestyle motocross has become a very big competition, but I don’t think it had become so big if not Travis had start riding and done all his crazy tricks on the bike.

When he showed everyone how “easy” t could be to do a backflipp, many other riders started to do the same trick!
Today the judge in a competition will not be so impressed when you do a backflipp. If you want to impress them today you will need to do a combo in the backflipp, then I mean like: When you are doing a backflipp you should do “no-foots” at the same time.

Travis Pastrana has done so much for this sport. If he hadn’t start riding the sport had presumably not grown so much as it has. I don’t think that someone had done a 360 today if not Travis had shown that it isn’t impossible.

To become a Champion in this sport it means that you must have at least a screw loose and not be frighten to break one or to bones at the same time.
I can definitely say that Travis has more than one screw loose and that has done him to one of the biggest freestyle riders in the world!

Edit: gjorde en liten finjustering... :)

Jumphollow? Heter det inte foampit? Eller man kanske kan säga både och...

Kolla hans officiella hemsida och spana lite på hans filmer (Crusty, Travis and the Nitro Circus osv...)

Emmi skrev:
Jumphollow? Heter det inte foampit? Eller man kanske kan säga både och...

Kolla hans officiella hemsida och spana lite på hans filmer (Crusty, Travis and the Nitro Circus osv...)

jag kom inte ihåg det rätta namnet, och det närmaste jag kom när jag försökte slå upp "hopp-grop" så vart det "jump-hollow" som jag kunde kombinera ihop det till.. :rolleyes:

men tack för att du sa det, då kan jag fixa till det felet iaf! :)

En snabb genomgång, rött är fel och grönt är förslag!
Hoppas det kan hjälpa dig.

Travis Pastrana

What has Travis Pastrana done for you? I would guess; Nothing. What has he done for me? Nothing… So, what has this man then done?

Everything started the 8th of October - 1983, the day he was born.
Travis started to drive motocross when he was only a kid, when he was around 6-7 years old.
He was a natural talent, and the youngest rider ever to represent USA in the "motocross de nations", in France year 2000.

Travis has competed in different motocross competitions.
The one he has become biggest in is Freestyle motocross.
He was the first man in the world to do a backflip with a motocross.
A few years later he took every rider and the motocross world with storm!
He did a trick that many thought was even more impossible than a backflip!
Travis new trick was a 360 with a motocross!

Now you maybe wonder how he can learn these tricks, I mean…when you are on a competition you wouldn’t think:
-“hey, I want to try a backflip or a 360 for the first time in my life!”
As you can understand these tricks are very dangerous to do if you fail when you land.

Travis has a sort of “jump-hollow” on his backyard.
This “jump-hollow” is filled with a sort of cushions; it is a sort of pillows if you wonder.
One cushion costs around one dollar. And to fill this “jump-hollow” you will need around 40.000 cushions.

Now you may understand how he can train and learn all his tricks, it doesn’t matter how he lands in the “jump-hollow” because he will always make a soft landing.

Freestyle motocross has become a very big sport, but I don’t think it had become so big if not Travis had start riding and done all his crazy tricks on the bike.

When he showed everyone how “easy” it could be to do a backflip, many other riders started to do the same trick!
Today the judge in a competition will not be so impressed when you do a backflip. If you want to impress them today you will need to do a combo in the backflip, by that I mean: When you are doing a backflip
you should do “no-foots” at the same time, for example.

Travis Pastrana has done so much for this sport. If he hadn’t start riding, the sport had probably not grown so much as it has. I don’t think that someone had done a 360 today if not Travis had shown that it wasn't impossible.

To become a Champion in this sport it means that you must have at least one screw loose and not be frighten to break one or two bones at the same time. <--Låter lite konstigt :gnissla
I can definitely say that Travis has more than one screw loose and that has done him to one of the biggest freestyle riders in the world!

Last edited:
McFille skrev:
En snabb genomgång, rött är fel och grönt är förslag!
Hoppas det kan hjälpa dig.

Du ska ha stort tack! :Bugar

Vissa rättstavelser dom du hade gjort hade jag skrivit tidigare, men när jag skulle "rätta" dom med works stavelse grejjs så påstod fanskapet att de va fel.. som t ex "a motocross" märkligt.. :va
men tack för att du skrev så också, de kändes bra för då vet jag ju att jag har lite engelska kunskap åtminstonde! :rolleyes:

Dina tips verkade mycket vettiga! Jag ska ta vara på dom och se om jag kan finjusetera texten ännumera! :tummenupp

Stort tack än en gång! :banana

Okej, tog McFilles version och skrev om den lite sa som jag gillar den. Eventuella fel ursaktas med att klockan ar efter midnatt "over here"...

Och, du, "jump-hollow", det vill du nog andra pa... :tungan

--------

Travis Pastrana

What has Travis Pastrana done for you? My guess; Nothing. What has he done for me? Nothing… So, what has this man done then?

Everything started on October 8th, 1983, the very day he was born.
Travis started to ride dirtbikes as a kid, when he was about 6-7 years old.
He was a natural talent and the youngest rider ever to represent the US in the "motocross de nations", in France, the year of 2000.

Travis has competed in various motocross competitions.
The one he has become bigger in is called Freestyle motocross.
Not only was he the first man in the world to do a backflip on a dirtbike, but just a few years later every rider and the rest of the motocross world was taken by storm!
He did a trick that many thought was even more impossible than a backflip!
Travis new trick was a 360 on a motocross!

Now you might be wondering how he learns all these tricks, I mean…when you are in a competition you don’t think:
-“hey, I want to try a backflip or a 360 for the first time in my life!”
As you all understand, these tricks are very dangerous to do if you fail landing.

Travis therefore has something called a “jump-hollow” in his backyard.
This “jump-hollow” is filled with a type of cushion material, which is actually a sort of special pillows.
One cushion costs about one dollar. And to fill this “jump-hollow” you will need about 40.000 of them.

Now you may understand how he can train and learn all his tricks. It doesn’t matter how he lands in the “jump-hollow”, because he'll always land soft.

Freestyle motocross has become a very big sport, but I don’t think it would have been this big if it wasn't for Travis riding and doing all his crazy tricks on his bike.

When he showed everyone how “easy” it could be to do a backflip, many riders started doing the same trick!
Today the judges in a competition will not be too impressed when you do a backflip. If you want to impress them these days you need to do a combo in the backflip, meaning: while doing a backflip you have to do a “no-foots” or a similar trick at the same time.

Travis Pastrana has done so much for this sport. If he hadn’t started riding, the sport had probably not grown the way it has. I don’t think that anyone would have done a 360 today if it wasn't for Travis showing that it isn't impossible.

Being a Champion in this sport means that you have at least one screw loose and that you probably aren't afraid of breaking a bone or two while going at it on the track. You can definitely say that Travis has more than a few screws loose and that has made him one of the biggest freestyle riders in the world!

Last edited:
Och som sagt... koka ihop det där till början, slut och stödord. Har du det där med dig på en lapp fram blir det garanterat innantilläsning. Det är faktiskt lättare med stödord, provkör det några gånger hemma först också.

Och tänk på att ta det saaaaktaaaa. Gör konstpauser. Det känns fånigt men låter bättre.

*Foxen* skrev:
Hallå alla glada!

Det är så att jag ska hålla ett tal i 5min på min engelska lektion.
Jag får prata precis om vad jag vill, jag hade lite funderingar på att prata om Travis Pastrana, men jag hittar knappt nån vettig fakta om karln..

Är det nån som kanske kan hjälpa mej med detta?

Det måste ju inte vara just travis eller någon person jag ska prata om, alla förslag är välkomna!
Jag ska hålla talet nästa vecka, är tacksam för att hjälp som jag kan få!

M.V.H ///Andreas Gradin

Det viktigaste när man ska hålla ett framförande är att man själv är intresserad av ämnet. Sen så är det en fördel om de som lyssnar är intresserade av det. En annan sak att tänka på är att det ska vara mottagaranpassat (fackspråk till jurister, vanligt tal till ungdomar osv.).
När du tänkt ut vad du ska ha för ämne kan du ju skrika till om du vill ha mer tips. Studerar retorik jag å har hyffsat stor erfarenhet av att tala inför publik.

detta kan oxå va till hjälp: www.retorik.com där finns alla retoriska knep. ;)

poetry_princess skrev:
Det viktigaste när man ska hålla ett framförande är att man själv är intresserad av ämnet. Sen så är det en fördel om de som lyssnar är intresserade av det. En annan sak att tänka på är att det ska vara mottagaranpassat (fackspråk till jurister, vanligt tal till ungdomar osv.).
När du tänkt ut vad du ska ha för ämne kan du ju skrika till om du vill ha mer tips. Studerar retorik jag å har hyffsat stor erfarenhet av att tala inför publik.

detta kan oxå va till hjälp: www.retorik.com där finns alla retoriska knep. ;)

Kunskapen lät det då som du verkar ha! :tummenupp

Det var tänkt att jag skulle hålla talet igår, men då var vi ju lediga efter hakva dagen.. :huvet

Nu ska jag hålla talet på tisdagen som kommer istället.. talet är klart, å nu ska man bara se till att allt ska memoreras å icke glömmas innan tisdag.. :rolleyes:

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti