HJÄLP ot bilfråga!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hjälp!

det har börja komma ett jävla mysko ljud från bilen min när jag bromsar in de där sista metrarna vid ett röddljus eller parkering tillexempel...låter Skraaaaaaaaaaaaaap...

hör ingenting om jag bromsar vid högre hastigheter...kan kanske bero på mig också...

är det bara beläggen som är slut eller är det nåt skit emellan dem elle va va va???

Superbee skrev:
Hjälp!

det har börja komma ett jävla mysko ljud från bilen min när jag bromsar in de där sista metrarna vid ett röddljus eller parkering tillexempel...låter Skraaaaaaaaaaaaaap...

hör ingenting om jag bromsar vid högre hastigheter...kan kanske bero på mig också...

är det bara beläggen som är slut eller är det nåt skit emellan dem elle va va va???

Beläggen är slut. Enkelt att kolla bara vrida hjulen åt ena sidan så man ser in på bromsoket o glutta på beläggen.

Robban W skrev:
Beläggen är slut. Enkelt att kolla bara vrida hjulen åt ena sidan så man ser in på bromsoket o glutta på beläggen.

ok tur att man är en förutseende människa o har ett lager som ligger i handskfacket med nya ;)

men alltså det jag reagerar på är att det inte hörs när det går en aning fortare? kanske försvinner i allt motorljud o vägbuller? var fan orolig...polarn snackade om sprickor i skivorna o grejjer...inte kul då bromsarna är ganska dyra på denna bilen... och nej ska inte använda bilen med schletna belägg då rispar man ju ihjäl stackars skivan...

Superbee skrev:
ok tur att man är en förutseende människa o har ett lager som ligger i handskfacket med nya ;)

men alltså det jag reagerar på är att det inte hörs när det går en aning fortare? kanske försvinner i allt motorljud o vägbuller? var fan orolig...polarn snackade om sprickor i skivorna o grejjer...inte kul då bromsarna är ganska dyra på denna bilen... och nej ska inte använda bilen med schletna belägg då rispar man ju ihjäl stackars skivan...

Vet inte varför det bara låter när man bromsar i låg hastighet. Det bara är så. Jag byter frambelägg på min XT nästan 1 ggr i månaden o då är det precis som du säger, det skrapar i låga hastigheter.

Robban W skrev:
Vet inte varför det bara låter när man bromsar i låg hastighet. Det bara är så. Jag byter frambelägg på min XT nästan 1 ggr i månaden o då är det precis som du säger, det skrapar i låga hastigheter.

ok pjuh! då har jag förmodligen ingenting o oroa mig över...

TACK! :tummenupp

går ut o byter belägg då

Superbee skrev:
ok pjuh! då har jag förmodligen ingenting o oroa mig över...

TACK! :tummenupp

går ut o byter belägg då

Kolla skivan så det inte har slitit stål mot stål, men har man inte kört allt för länge slipar de nya beläggen av det när de blir inslitna.

sporTlovEr skrev:
Kolla skivan så det inte har slitit stål mot stål, men har man inte kört allt för länge slipar de nya beläggen av det när de blir inslitna.

har redan kikat och jag antar att du menar att jag ska kika efter räfflor i stålet?? det är lugnt med det änsålänge iallafall, bara jämt slitage...men konstigt ljud så...fexar bytet

Anledningen till att det skrapar i låg hastighet, är att beläggen ligger an mot skivan på ett lite annat sätt än när farten ökar och beläggen vill ställa sig leite på högkant. Klossarna vill alltså vicka i sina spår.
Men det här är bara en tidsfråga innan ALLT belägg är slut och då krunchar det i alla farter :hihi
Se frasandet som en svarv: Du svaravar av rost och annat elänfde, så HELT fel behöver det inte vara, och vad avser repor i skivorna: Varför är alla så rädda för det? Skivorna behöver inte vara HELT släta.
Beöäggen formar sig snällt, så har du repiga skivor, kör lungt i början och låt klossarna slita in sig.
Det ska du ändå, för klossar som körs in genom att försiktigt värmas upp ett antal gånger och därefter fått kallna håller MYCKET längre än klossar man bara vrålkört med från första början. De hinner "härda" lite av värmen, och får då oxå längre livslängd.

Dr.Bike skrev:

sitter o tittar på mina nyinköpta bromsklossar, dyra var dom också så ska köra på den varianten vad gäller inkörning! tack för tipsen, goda råd som vanligt av dr duktig hehe :tummenupp

återkommer om resultat imorgon...

MostWanted skrev:
vad är det för überfet bil då?

inget speciellt egentligen

bara en "skruttig" ford :tummenupp

Vafan en sak undrar jag...bromsklossarna jag köpte nu har en skum klo på sig som går till slitagevarnaren...hur ska jag få plats med den klon i oket??? :va

Tänkte bara medela att det är bytt nu iallafall

beläggen som satt i var fan mer än sopslut! det var nog tur som fan att jag undvek att använda bilen såfort jag hörde ljudet!

skivorna har klarat sig bra tack o lov :D

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing