HJÄLP. orolig. oljetryck.

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
börja bli orolig över min pärla. :gråta
bytte olja och filter för ca 200 mil sen.
gjort service var 500 mil.

aja till det som gör mig orolig. starta hojen idag och låter den komma upp i
värme innan jag rular därifrån åker ca 5-10 km så kommer jag till donken,
när jag ska stanna så blinkar olje trycks lampan till.
aja tänkte jag. stanna hojen och börja käka, innan jag åkte därifrån så
kolla jag oljan, det va samma som förut.
åkte till gokarthallen i tälje ca 5-8 km och det gick bra.
när jag skulle därifrån så blinka lampan till 2 lr 4 gånger efter ca 50m
snabba blink. sen lös den inte någe mer.åkte upp till nacka och de va inga problem. åkte från nacka och ungefär vid heron börja jag rejsa med nån bil och så jag gasa på lite, åkte av vid shell macken vid biltema för att tanka,
exakt innan jag kom in på macken så börja lampan blinka mer än tidigare.
så jag stängde av hojen och tanka, kolla på oljenivån och den va ok.
men när jag skulle starta den brukar lampan slockna direct när jag startar hojen, men nu lös den så jag stängde av den igen, drog igång hojen.
den lös fortfarande, tänkte då jag testar 1 gång till, och den lös så jag la i en växel och då slockna den, rulla några meter så lös den och sen slockna.
efter liten stund av lysande och slocknat läge så verka den va ok igen,
så jag åte ända hem och den lös inte. (gasade till vid macken när den lös så slocknade den).

vad kan det vara för fel e orolig att nått ska gå fel på pärlan.
den har aldrig varit såhär förut.

får ursäkta min stavning om det e nått, hoppas att ni förstår och inte e för jobbigt att läsa.

mvh/mig

Wassup skrev:
börja bli orolig över min pärla. :gråta
bytte olja och filter för ca 200 mil sen.
gjort service var 500 mil.
...
mvh/mig
Jobbigt läge, livsfarligt att ge råd på distans, och livsfarigt att blint lyssna och tro på vad som nu kommer att sägas, men...

Det låter som du ev. har ett elfel snarare än något oljeproblem. Men som sagt, återigen, det är inte uteslutet att du har problem med oljetrycket heller!!!)
Hur är det, lyser lampan generellt mer på tomgång, och mindre på högre varv?
Mer i kurvor (lutning)?
Hur såg oljan ut vid sista bytet, mycket skit i den?
Hur långt har hojen gått?

OM nu varvet inte påverkar, eller lutning, eller du hade redigt skitig olja med massa jox i, så kan det vara så att oljetryckskontakten, eller annat elfel gör så att lampan blinkar.

Men du kan också ha taskigt oljetryck, pga sliten motor/pump, flagor som satt igen nån kanal, eller dyl. så ta det säkra före det osäkra, innan du kör mer, kolla upp det elektriska, byt ev. kontakt.

Om din oljetrycksmätare funkar som jag tror, så ska lampan lysa när kaben som går in i kontakten kopplas mot jord. Testa att ta bort kabeln och håll den mot godset, lyser lampan då så har jag rätt så långt. Se sen om du kan följa kabeln från kontakten upp till lampan, koppla loss lampan, och mät upp kabeln, så att den inte jordar mot ram eller dylikt. Om det är funkis, ta bort oljetryckskontakten, du kan ev. testa den också, annars byt.

Men återigen, om oljetrycket utav någon anledning kan misstänkas vara dåligt, så ge 17 i att köra innan du uteslutit elfel, och har du uteslutit det, så är det tyvärr dags att gå igenom motorn...

/Hasse

Edit: såg att du är elektrikare, så då är det nog inga probs att kolla upp oljelampan :hihi

Last edited:
HansJ skrev:
Jobbigt läge, livsfarligt att ge råd på distans, och livsfarigt att blint lyssna och tro på vad som nu kommer att sägas, men...

Det låter som du ev. har ett elfel snarare än något oljeproblem. Men som sagt, återigen, det är inte uteslutet att du har problem med oljetrycket heller!!!)
Hur är det, lyser lampan generellt mer på tomgång, och mindre på högre varv?
Mer i kurvor (lutning)?
Hur såg oljan ut vid sista bytet, mycket skit i den?
Hur långt har hojen gått?

Edit: såg att du är elektrikare, så då är det nog inga probs att kolla upp oljelampan :hihi

den har inte lyst alls i kurvor.
inte i höga hastigheter lr på slang.
bara när man e på väg att stanna (sällan har bara hänt 3 gånger snabba blink)
och när jag skulle starta från macken. (bökade rejält då).
sist vid byte så va den bara mörk, inge skit it vad jag kunde se.
hojen har gått ca5700+
bytt olja och filter vid 4500, 5000, 5500.
använder shell advance 4t lr va det heter.

elbiten e lung att kolla tänkte mer på mekansiska fel.

ska kolla igenom det mesta när man får tid.
men kan man köra sålänge lampan inte lyser dåra?
lr ska man skita it?

När oljepumpen i en gml bil ,jag hade i min ungdom, gav upp så betedde den sig precis så som du beskriver..
Jag trodde att det var elfel med då oljetrycksmätaren på bilen gick upp och ner.. Låg stabilt ett tag på normalt tryck för att sedan ligga i botten.. osv..

Det visade sig att vad orsaken var när motorn skar.. :D

Kolla upp så att du verkligen har oljetryck!!! HELA TIDEN!!!

Wassup skrev:
ska kolla igenom det mesta när man får tid.
men kan man köra sålänge lampan inte lyser dåra?
lr ska man skita it?
Med risk för att få på skallen, OM det nu inte är elfel, och du har lågt tryck på tomgång, MEN det inte är lågt tryck mer än att lampan blinkar till (och som sagt inte under last/varv), så KAN du köra utan större risk. Jag skulle dock hålla mig från att plåga motorn. Bra är det med säkerhet inte, så kan du låta bli, så gör det tills du vet orsaken.

Det bästa är ju om det är elfel, men med tanke på hur du svarat, så kan det nog vara sliten motor/pump, dess värre. Kanske någon som har bättre koll på just 750 motorn som vet om någon vanlig orsak?

HansJ skrev:
Med risk för att få på skallen, OM det nu inte är elfel, och du har lågt tryck på tomgång, MEN det inte är lågt tryck mer än att lampan blinkar till (och som sagt inte under last/varv), så KAN du köra utan större risk. Jag skulle dock hålla mig från att plåga motorn. Bra är det med säkerhet inte, så kan du låta bli, så gör det tills du vet orsaken.

Det bästa är ju om det är elfel, men med tanke på hur du svarat, så kan det nog vara sliten motor/pump, dess värre. Kanske någon som har bättre koll på just 750 motorn som vet om någon vanlig orsak?
som sakt det har inte varit några problem när jag e ute och gasar, utan bara när man rullar mot stopp eller nyss startat.
aja ska nog skit i att köra så mycket så får väll nån verkstad kolla upp det medan dom sjusterar ventilerna.
skulle va lite jobbigt om motorn skär.
tänkte om nån har varit med om nått liknande och kunde kanske tippsa om vart man kollar först.

iden med hoj e ju köra och inte leta fel, suck.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti