HJÄLP Oljelampan lyser??

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Har en Honda 600rr -03a som ja oljelampan bara började lysa en dag när ja skulle starta den, ringde honda verkstad men dom va inte intresserad när ja ringde, typ kolla om kabeln har kommit åt jord till oljegivaren, men de va de inte.
Brukar oljegivarna ge upp bara sådär?
Olja har ja i motorn de har ja kollat.

Mycket tacksam för all hjälp

/Johan

Min oljelampa lyser INNAN jag startar men så ska det ju fungera, starta hojjen och kolla ifall den slocknar.

>Fick samma fel på min 06:a, det är en kombinerad FI och oljelampa på min, höll på att leta ihjäl mig med oljetrycksgivare mm och så visade det sig att PowerCommandern hade pajat, så har du en kombinerad lampa kan det även vara något fel med sprutet eller annan elektronik.

Oljelampan började lysa på min gamla triumph tt600 -02, där var lösningen att starta hojen när oljan var kallare än typ 45grader och låta den värmas upp över typ 75 grader o stänga av o låta den kylas o samma igen

Detta fick man upprepa 3 ggr sen slocknade lampan. Hjälper kanske inte dig men iaf ungefär lika gammal hoj, kanske finns nån liknande hondavariant av hur man släcker oljelampan:)

kör typ 5min å se om den slocknar

Det är ju en jävligt bra ide om oljetryckslampan lyser...

Ta reda på vad det är för lampa som lyser. Det finns inget som heter "oljelampa" (om du inte menar en lampa där man skapar ljus genom att elda olja). På ett modernt motorfordon heter det antingen oljeNIVÅlampa eller oljeTRYCKslampa och en lysande sådan åtgärdas på väldigt olika sätt...

Att ha samma varningslampa för lågt oljetryck och krånglande insprutning låter jävligt dumt men inte helt osannolikt. Återigen, ta reda på varför den lyser UTAN att ha motorn igång. Några få sekunder med lågt oljetryck är tillräckligt för att göra skrot av motorn, om den inte redan är det...

Last edited:
problemet nu är att ja inte ha någon instruktionsbok till min hoj,
så ja vet inte va den lampan betyder, men de är ju som på bilarna en bunke med oljedroppe?????

problemet nu är att ja inte ha någon instruktionsbok till min hoj,
så ja vet inte va den lampan betyder, men de är ju som på bilarna en bunke med oljedroppe?????

Ge mig en mail via PM så kan du får verkstadsmanualen. 680 sidor eller nåt, där finns alla felkoder etc med felsökningsguider och sånt.

Det är ju en jävligt bra ide om oljetryckslampan lyser...

Ta reda på vad det är för lampa som lyser. Det finns inget som heter "oljelampa" (om du inte menar en lampa där man skapar ljus genom att elda olja). På ett modernt motorfordon heter det antingen oljeNIVÅlampa eller oljeTRYCKslampa och en lysande sådan åtgärdas på väldigt olika sätt...

Att ha samma varningslampa för lågt oljetryck och krånglande insprutning låter jävligt dumt men inte helt osannolikt. Återigen, ta reda på varför den lyser UTAN att ha motorn igång. Några få sekunder med lågt oljetryck är tillräckligt för att göra skrot av motorn, om den inte redan är det...

Fast symbolen oljekannan är ju faktiskt oljelampan :) Lyser den så är det antingen illa eller så har man för lite olja. På gixxern så lyser fi lampan om man har dåligt oljetryck!

På gixxern så lyser fi lampan om man har dåligt oljetryck!

Jag vet inte hur felkoderna presenteras på just K7 1000, men om du får lågt oljetryck så lär i alla fall denna röda lampa lysa...Om den tänds under körning så betyder det - hos de allra flesta sporthojar - att vevstakslagrena är att betrakta som skrot...

Bifogat

• suz_gsxr1000_k7_1_lge.jpg
    suz_gsxr1000_k7_1_lge.jpg
    107 KB · Visningar: 139
Lyser lampan oavsett varvtal? På min Apa började lampan lysa på tomgång för att slockna när man varvade. Det var givaren som var kaputt.

Lyser lampan oavsett varvtal? På min Apa började lampan lysa på tomgång för att slockna när man varvade. Det var givaren som var kaputt.

Ah det minns jag :) man kunde se kallsveten mellan raderna här på forumet när du felsökte :lol skönt att det slutade lyckligt :)

till TS man bruka höra tydligt om det inte är något oljetryck. men för säkerhets skull felsök noga innan du ens tänker tanken att köra en runda. Själv hade jag letat upp givaren och om den inte kostat en förmögenhet byte den i hop om att det är den som felar.

konstigt att inte honda verkstad inte kunde ge något svar :confused:

Får nog beställa en ny givare o testa,
Konstigt att den gick sönder när den stod i garaget?:(

He he, min gick sönder på bilen när jag bytte olja, funkade innan bytet men efter så lös lampan......tror du jag letade fel innan jag kollade givarn.....:D

Min givare på kawwan gick sönder när jag startade hojen.
Först lös den och när motorn gick igång så slocknade den och givaren verkade fastna där för den tände sig aldrig igen.

Oil pressure at oil pressure switch 540 kpa ( 5.5 kgf/cm2, 78 psi ) at 6000 rpm/(80c/176F )

Ska leta vidare i boken efter fel.

Hitta detta i boken som kan vara möjliga fel.

Säkrast är att kolla om du har oljetryck först & främst helst med en manometer.

Möjliga fel.
Oljepumpen.
Kedjan av som driver oljepumpen.
Oljefilter igensatt.
Pressure relief valve trasig
igensatt oil röret filtret i den till oljepumpen.

Sen stog det massa mera som igensatt mellan pumpen ända upp till toppen.

Man kan även göre ett test & se om pumpen pumpar genom att om du har hojen rakt upp, stäng av tändningen på högerhandtag & tryck på startknappen samtidigt som du kollar oljenivåfönstret & se om det minskar.

Last edited:
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort