HJÄLP! Missljud efter lamellbyte på verkstad

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Jävligt frustrerad just nu...
Fick tillbaka hojen för några dagar sen, efter ett lamellbyte med stålplattor och fjädrar...

När ja körde den från verkstaden och hem så hörde jag vid ett tillfälle ett missljud, det var precis vid dragläget när jag skulle iväg efter ett rödljus.

Fan tänkte jag men nästan vid garaget... Parkerade hojen och hade inte tid att provköra den mer.

Var ute idag och får samma missljud/skrapande från stillastående till att börja köra iväg. De kommer precis vid dragläget.

Ja kan i princip inget om mekande så ja hoppas nån van kanske har svar på va de beror på innan ja kontaktar verkstaden imorrn.

Edit: I övrigt går den bra, låter bra och absolut inget slir.
Värt o nämna att ja fick efter några mil körning även lossa på kopplingsvajern. Som om hojen käkar lamellerna lr nåt...

Åk tillbaka och be dem se över det igen =)

dålig kopplingskorg kan ge missljud precis vid dragläget...

kopplingsproblem har jag haft på mina R1:or me..

en koppling e ju inge större ingrepp för en verkstad...

funkar koppling bra annars???

nya fjädrar e ju ett måste på R1:or då de börjar slira när man använt dem lite tufft...

mvh.T

dålig kopplingskorg kan ge missljud precis vid dragläget...

kopplingsproblem har jag haft på mina R1:or me..

en koppling e ju inge större ingrepp för en verkstad...

funkar koppling bra annars???

nya fjädrar e ju ett måste på R1:or då de börjar slira när man använt dem lite tufft...

mvh.T

Verkstaden bytte lameller, stårskivor, fjädrar...
Nu efter detta har ja fått problem med missljud precis vid dragläget =(

Om de skulle va kopplingskorgen.... E de samma ingrepp som när dom byter lameller? Vad kan en sådan kosta tro?

Verkstaden bytte lameller, stårskivor, fjädrar...
Nu efter detta har ja fått problem med missljud precis vid dragläget =(

Om de skulle va kopplingskorgen.... E de samma ingrepp som när dom byter lameller? Vad kan en sådan kosta tro?

Låt verkstaden kolla på det igen. Det behöver inte vara sliten kopplingskorg. Det kan tex vara verkstaden som missat att nya lameller ska ligga och dra ett par timmar i olja innan man monterar dem. Sånt kan göra att kopplingen skorrar.
En del lamellpaket har även en expanderring som ofta ska ligga mitt i paketet. Har den lagts längst in eller längst ut så brukar också kopplingen kunna skorra.

Allting fixat... Fick tillbaka den idag. Lådan genomgången =)

De va tydligen ett kullager som fick lamellerna att inte ligga rakt... De har bidragit till att lamellerna gått som smör och blivit brända. När dom nya lamellerna kom i så har dom nypt som dom ska och då har man istället hört missljudet från kullagret.

Nu e de ursprungliga felet årgärdat !!

Va ute idag, allt funkar kanon. Tråkig kall asfalt bara

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard