HJÄLP! Min KTM går inte bra. Film finns.

johan.lindqvist

Allt eller inget
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 540 -03
Ägare till en KTM 525 (540 kit) -03 behöver hjälp. tips och idéer.:confused:
Länk till film längre ned....:Bugar


Är rätt ny i Enduro/motard klubben. Har bara ägt hojen ett par månader, men det känns som om att jag redan hunnit med det mesta som kan göras på en KTM. (eller nått)
ÄR bra jä...a läss på att släpa hem "Havre mopeden" från skogen nu.:gnissla

Mina problem:
Kamkedjan gick av, pga att ena "elefantfoten" (ventil skruven) lämnade sitt fäste.
Ett par timmar senare var motorn ihopp igen med nya packningar, kedja, elefantfot och lite styrplast och skruv.

Hojen kändes som ny, MEN första resan kokade hojen (kanske pga av mycket gasa lite fart i skogen.):yoparty

Men den går inte riktigt bra, När man vrider på gasen för hårt dör motorn nästan, precis som om den inte fick sopppa. Men den baktänder som om det vore anabola i tanken.
Det känns också som om den inte riktigt vill varav hela vägen upp i registret.

Vore konstigt om det är förgasaren har nämligen inte rört något på den.
Kan topplockspackningen pajat igen? (fick jag inte den tät? hade verkstadsbok drog efter momenten).:död

Har filmat hojen länk till Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=Ui3_QdT2BhM
http://www.youtube.com/watch?v=1Ky12T47BjM

Vill ut igen behöver hjälp.,:va:va:va
TAck!!!!
 
Gick den sådär illa direkt på första vändan efter reparationen?
 
Last edited by a moderator:
Tror att du har skit i förgasaren!
 
Umm, kamkedjan har varit av - det där låter som att du bör ta av toppen och se över ventilerna.

Högst troligt har du lättare ventilsallad att ta hand om, att det skjuter och smäller tyder starkt på det...

/J
 
Låter skit frääänt juu!!

Nä seriöst nu: Jag tippar på att om kamkedjan GÅTT AV så bör du kolla ventiler, sätten om de är som de ska, om detta e gjort kolla så du fått kammen rätt när du satte på kjedjan.
 
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.
 
Last edited:
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.

Det tar inte lång tid för min 525 -03 att börja koka om den står still på tomgång.

Edit: Ventilsallad = trasiga ventiler
 
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.

Nollade du motorn när du satte dit den nya kedjan?
 
Ventilsallad åsyftar att ventilerna har blivit böjda för dom har haft kontakt med kolven och ser ut dom "sallad", men är det tätt med tröd borde ju inte det vara fallet.

Du måste ju ställa veven på rätt punkt också, men det måste du väl gjort, för ingen kan väl ha sån tur att veven RÅKAR stå så rätt att motorn faktiskt startar?
 
Om kamkedjan gått av och ventilerna klarat sig, så hade jag köpt en trisslott och en flaska champagne om jag var du!
 
jo det gjorde jag... exc (535 iaf) har en insexa som man skruvar in för att få kolven i dödläge.

Kan det vara topppackningen som inte vill vara med. Kan den gå så då?
 
Last edited:
Det kan vara överslag i tändhatten. kolla så det inte är fukt i den eller byt.

Det går att skruva in insekts skruven på (två dödlägen) alltså ett halft varv fel när man ställer ventilerna.
 
Det kan vara överslag i tändhatten. kolla så det inte är fukt i den eller byt.

Det går att skruva in insekts skruven på (två dödlägen) alltså ett halft varv fel när man ställer ventilerna.

Man kan skruva in insexskruven på nästan rätt plats också. Man måste kolla med ficklampa att man prickar hålet
 
Bra att plåga motorn sådär på höga varv? :va

Bara en tanke...

Se över tändningen verkar vara rimligt att göra.
 
Har en DR600 lite äldre maskin som hade samma problem... men då var det att kammkedije spännaren hade släppt... då hoppa kuggen en tand fram...

Testa att vrida kammen en tand bak... Sen så vrider du motorn för hand och ser att det inte tar i nånstans...
Om inte starta och kolla om den smäller...

I annat fall kolla så att din förgasares övergång är verkligen tät...
Har varit med om att "gummit" mellan förgasare och motor har haft sprickor och har fått samma effekt..

Hoppas det hjälper väntar på resultat! :)
 
JAg tror att jag fick till insexskruven pga att jag hadde isär hela motorn och kolven stod i översta läget.
Ska se över förgasaren, och gummi fästerna.
Kan det vara att den får för lite soppa?:va

Intressant tanke novamannen, jag var nämligen på tändstiftet och där med rörde jag på tändhatten. Direkt efter det känndes den mycket lättare att starta. Men bara för stunden. :confused:
Ska kanske testa att byta den... Aldrig fel med ny iaf.

(Är riktigt sugen på att mecka igen, synd att man är fast på jobbet ett dygn...) :huvet

:Bugar
Tack för all hjälp så länge. Många tips ideér...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top