"HJÄLP MED TRASIG BOTTENPLUGGSGÄNGA"

PeterM

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Triumph Daytona 675
Behöver goda råd med att fixa gängorna till bottenpluggen som jag drog sönder när jag stressmeckade.

Vad är enklast att göra:
Att borra upp hålet och gänga upp ett större hål, eller borra upp och sätta i en helicoil???

Följdfråga:
Kan man gänga upp hålet utan att ta bort tråget och sedan skölja med olja för att få ut eventuella spån, eller måste man ta bort tråget???

Tacksam för snabb hjälp.

PeterM skrev:
Behöver goda råd med att fixa gängorna till bottenpluggen som jag drog sönder när jag stressmeckade.

Vad är enklast att göra:
Att borra upp hålet och gänga upp ett större hål, eller borra upp och sätta i en helicoil???

Följdfråga:
Kan man gänga upp hålet utan att ta bort tråget och sedan skölja med olja för att få ut eventuella spån, eller måste man ta bort tråget???

Tacksam för snabb hjälp.

Har du så de går att sätta Helicoil så är det väl enklast med tanke på att annars måste skaffa en ny plugg.

Fråga:

Vill du chansa på att få ut allt med att bara skölja med olja ?

Skruva ner och gör det ordentligt,det borde ju också ta kortare tid att plocka tråget än att stå och skölja med olja fram och tillbaka.Sen är du ju säker på att du inte fått in skit i motorn om du plockar tråget.

Problemet är ju att man måste ta bort grenrören också, sen ryker väl packningen till sumpen med, eller brukar den gå att använda fler gånger.

PeterM skrev:
Problemet är ju att man måste ta bort grenrören också, sen ryker väl packningen till sumpen med, eller brukar den gå att använda fler gånger.

Ta nu fram hylsnyckelsatsen och börja jobba din latmask :)

Det går alldeles utmärkt med packning på tub till tråget och helicol funkar bra om du har någorlunda mycket kvar av gängorna.

Med helicoil kan du ju laga hur trasiga gängor som helst, eftersom du borrar ju ändå bort alla av de gamla gängorna för att sedan gänga dit nya med "special-mått".

Dessa special-mått håller ju helicoilen på utsidan, medans innermåttet är ..vad man nu vill ha. =)

<micke> skrev:
Med helicoil kan du ju laga hur trasiga gängor som helst, eftersom du borrar ju ändå bort alla av de gamla gängorna för att sedan gänga dit nya med "special-mått".

Dessa special-mått håller ju helicoilen på utsidan, medans innermåttet är ..vad man nu vill ha. =)

Var köper man helicoil till ett vettigt pris?

johan.simonsson skrev:
Var köper man helicoil till ett vettigt pris?
går det att lita på att helicoilen inte vibrerar loss? eftersom man inte drar fast den mot något eller går det låsa tillräckligt med lock tight?

Jag föredrar en timecert hylsa framför en fjäder.
Ofta sticker gängan upp en bit i sumpen (som kanske är 5mm tjock) gängan är minst 10mm. Det som sticker upp har en "slits" så oljan ska kunna rinna ut.

I nödläge: Dra i en timecert, ha mycket fett på gängtappen så spånen fastnar och backa efter varje halvvarv/varv och gör rent från spån.

Annars (alltid): ta bort sumpen, sätt i en timesert, slipa ner slitsen i gängan, säkra gängan, dra fast bulten med moment nästa gång...

Med 90% säkerhet finns det ingen packning till tråget. Pappers-packning finns oftast bara där det finns en skarv någonstans i ytan, ingen skarv = ingen papperspackning. Ett tunt lager tri-bond håller läckaget borta...

/fredde

1) Vad är time cert ??
2) generalknepet (innan gängpaj) är att borra o naja pluggen. Då behöver man
inte dra den med rädsla.
/u

Vill du ful-mecka ihop den så att den håller för resan + lite till. En tub silikon och en flaska Bräkleen/avfettning. I med pluggen och smaska på ALLT silikon över 1 dm2 yta runt och på pluggen (en yta som ska vara 100% fett/oljefri) så allt blir inbakat i silikon. Låt härda över natten. Fyll på olja. Nu går det att köra så där till nästa oljebyte.

Det går nästan lika fort att skruva bort sumpen och ta den till en MC-handlare som definitivt har insatsgängor för oljepluggar och fixar det medans du väntar om du bönar och ber snällt + en stor påse bullar.

freddexwing skrev:
Jag föredrar en timecert hylsa framför en fjäder.
Ofta sticker gängan upp en bit i sumpen (som kanske är 5mm tjock) gängan är minst 10mm. Det som sticker upp har en "slits" så oljan ska kunna rinna ut....

/fredde

Helicoilgängor finns i olika längder så det skall inte vara några problem.

Det finns en annan typ av gänginsatser också, typ hylsor. Dessa sitter säkrare än helicoil och behöver större hål, kan användas även om det inte finns några gängor kvar. Desssa används ofta i industrin.

Silicon... Jag antar att det var ett skämt. Prova gärna om du vill tömma oljetråget under bakhjulet i 200 och sladda i oljan när bakhjulet låser sig p.g.a att motorn skurit av oljebrist :tummenupp

SuzukiBakker skrev:
Silicon... Jag antar att det var ett skämt. Prova gärna om du vill tömma oljetråget under bakhjulet i 200 och sladda i oljan när bakhjulet låser sig p.g.a att motorn skurit av oljebrist :tummenupp

Jag har fått olja på bakhjulet i över 230 km/h hela tre gånger, men det har då inte berott på oljeplugg utan pga att vevstakarna försökt rymma.

Sunda förnuftet säger ju att om den inte finns gängor kvar så att pluggen ramlar ur av sig själv... då duger det inte med bara silikon. Men finns det gängor kvar som iaf nyper kvar den är det bara att plaska på silikon. Är man riktigt desperat duger det med att fetta av den och använda JB-Weld's kemiska metall (Clas i Sjön) från båda sidor av tråget, dvs att ersätta pluggen helt med en epoxyplugg. Den lär sen borras (eller eldas) ur.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti