HJÄLP med matte......

Diskmatten på gymnasiet är ju skrattretande. Matte E är väl typ som D fast att talet e finns med lite här och vart. Matte F däremot börjar närma sig lite klurigheter.

HanneZ skrev:
Diskmatten på gymnasiet är ju skrattretande. Matte E är väl typ som D fast att talet e finns med lite här och vart. Matte F däremot börjar närma sig lite klurigheter.

Matte F?
Fanns inte i läroplanen då jag gick ut nu i våras..

heinz_p skrev:
Matte F?
Fanns inte i läroplanen då jag gick ut nu i våras..
Nja de gick att ta som tillval vissa år när det fanns intresse från eleverna. Åtminstonde när jag gick ut -01.

HanneZ skrev:
Nja de gick att ta som tillval vissa år när det fanns intresse från eleverna. Åtminstonde när jag gick ut -01.

F :D flervariabel analys .... det är något att bita i .. även envariabel är inte piss enkel

rookie skrev:
Hahaha! SNÄLLA säg att du skojjar!!!
:D

Vad skulle jag skoja om?

Matte A är väl grundläggande allt.
Matte B lite linjära samband.
Matte C börjar analysen komma in med deriveringar.
Matte D fortsätter analysen med integraler, fortfarande envariabelanalys.
Matte E bahandlar komplexa tal.
Matte F, hmmm vad var det? Minns inte noga, den ingick i naturvetenskaplig fördjupningskurs tillsammans med astronomi när jag läste, så jag vet inte exakt vad som var matten, men jag har för mig det var linjär algebra ja.

mb skrev:
Matten kommer fort tillbaka när man sitter med det :tummenupp

Generellt så är statistiken viktigast att kunna inom akademiska världen.

Haha ja det beror nog på vilken typ av akademiker man är :tummenupp

CalleE skrev:
Vad skulle jag skoja om?

Matte A är väl grundläggande allt.
Matte B lite linjära samband.
Matte C börjar analysen komma in med deriveringar.
Matte D fortsätter analysen med integraler, fortfarande envariabelanalys.
Matte E bahandlar komplexa tal.
Matte F, hmmm vad var det? Minns inte noga, den ingick i naturvetenskaplig fördjupningskurs tillsammans med astronomi när jag läste, så jag vet inte exakt vad som var matten, men jag har för mig det var linjär algebra ja.

Inget illa menat, det var väl delen "Linjär algebra däremot, jag kan den inte, men kunde jag den så vore jag en lyckligare man." jag tyckte lät kul. Nu har jag iofs glömt Lin.Alg. igen men även då jag kunde den var jag inte lyckligare för det direkt!
:confused:

CalleE skrev:
Linjär algebra däremot, jag kan den inte, men kunde jag den så vore jag en lyckligare man.
Linjär algebra var den lättaste kursen under hela min utb. Bara lite logiskt tänkande så fixade man tentan utan att ens plugga ...

HanneZ skrev:

Ehm... Jo, om man kan kalla gymnasiematte för klurig...
Hur många bevis fick man härleda på gymnasiet?
- Jag kan inte minnas något!

att räkna med kända regler att 1+1=2 eller whatever är väl
inte direkt svårt, eller?

brinckis skrev:
Linjär algebra var den lättaste kursen under hela min utb. Bara lite logiskt tänkande så fixade man tentan utan att ens plugga ...

Kom igen, vart går denna utbildning? Jag har då rakt inte sett att linj algen är enkel.

Fast den är BETYDLIGT enklare här på 120p ingenjör mot 180p ingenjör jag läste förut, så jag borde klarat den.

CalleE skrev:
Kom igen, vart går denna utbildning? Jag har då rakt inte sett att linj algen är enkel.

Fast den är BETYDLIGT enklare här på 120p ingenjör mot 180p ingenjör jag läste förut, så jag borde klarat den.
jag tog kursen i kristianstad men jag har även kollat polarens kurs som läser til civ ing i lund ... den va inte mkt svårare ... bara lite logiskt tänkande så fixar man kursen enkelt

brinckis skrev:
jag tog kursen i kristianstad men jag har även kollat polarens kurs som läser til civ ing i lund ... den va inte mkt svårare ... bara lite logiskt tänkande så fixar man kursen enkelt

Skicka hit lite sådant, jag trodde jag hade det... men det hade jag visst inte...

[Akryl]*Amid skrev:
Ehm... Jo, om man kan kalla gymnasiematte för klurig...
Hur många bevis fick man härleda på gymnasiet?
- Jag kan inte minnas något!

att räkna med kända regler att 1+1=2 eller whatever är väl
inte direkt svårt, eller?
Barnskoleresonemang! Inget man kan är svårt. Vissa har det lättare än andra etc.

brinckis skrev:
Tja, den var rätt enkel att tillämpa i verkligheten. Vilket ledde till hyffsat lätt för att sätta den tentan.

Vi ska dock tala tyst om att jag kuggat matematisk statistik :)

HanneZ skrev:

e läser man, av ganska uppenbara skäl, om innan eller samtidigt som man deriverar/integrerar dvs. Matte C och D. :) Det är ju då man har som störst nytta av det.

HanneZ skrev:
Barnskoleresonemang! Inget man kan är svårt. Vissa har det lättare än andra etc.

Jo, visst kan sådant man redan kan vara lätt,
men det behöver inte vara lätt att genomföra
bara för att man kan det? [exempel lämnas som
övning till läsaren]

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden