HJÄLP med elsystem, nån som kan?

• Thread starter Thread starter PF
  • Start date Start date

PF

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2015
Hoj
HPD xv1600
Jag håller på med ett trikebygge med Yamaha xv1600 morot och tillhörande kabelhärva, och det har get mig en del bekymmer. Jag skulle gärna vilja bli av med den där "säkerhetskretsen" som innehåller diverse brytare och "engine cut off relay", är där nån som kan tala om för mig hur jag få det att funka?

img003.jpg img001.jpg

Bifogat

• img003.jpg
    img003.jpg
    1,020.1 KB · Visningar: 199
Last edited:
Jag vet inte vad jag gjorde med bilderna, jag skulle bara vrida ena bilden ½ varv, så kom den felaktiga in som miniatyr.

Måste du ta bort själva safety-reläet?
Annars kan en möjlighet vara att bygla bort alla brytare som du inte vill ha (i motsvarande läge för körbar hoj, såklart). Dessa byglar kan sitta vid reläet. Stopp- och startknapp kan kanske vara praktiskt att ha kvar någonstans?

Annars är det att gå ett steg längre med byglingarna, vid tändspolar, tändmodulen och bränslepump. Dock lite svårt att säga från schemat vilka trådar som ska ha + och vilka som ska ha - i driftläge.
En följdfråga där är hur bränslepumpen styrs. Den kan ju vara dumt om den alltid står och snurrar när tändningen är på. Styrs den från safety-reläet kan det kanske vara smidigare att ha det kvar och gå på alt.1 ovan.

Hm, lite att klura på. :tummenupp

Största anledningen att jag vill slänga reläet är att de går sönder, och tydligen inte finns att köpa nya längre. Jag köpte ett på ebay; men efter att inte ha fattat nånting ett tag mätte jag upp det enligt manualen, och det var förstås trasigt. Jag köpte ett "nytt" i förra veckan, som lovades skulle komma innan jul, vilket det förstås inte gjorde.
Bränslepumpen är inget problem, då jag inte har en sådan, det är en vanlig förgasarmotor och de klarar sig ju bra utan pump.

Aj sii.

Så här tolkar jag schemat och hur man skulle kunna göra.
Noteras bör att vissa säkerhetsgrejor inte längre kommer finnas, vilket gör det möjligt att köra iväg med sidostödet nere och sånt.

På reläet. Stift 1 har jag räknat från vänster i schemat, dvs kanske inte alls som det är på riktigt. Färgerna lär väl dock stämma.:tungan

1 ljusblå - Neutralswitch. Klipp bort från relä, behåll resten

2 blå/svart - Bränslepump. Till + på något sätt, alt ta bort hela klappet inkl pump (?) Fast du hade ingen pump. Jamendåså! :P

3 blå/vit - Startknapp. Koppla ihop med mörkblå som går till startrelä.

4 Röd/svart - Stoppknapp. Klipp bort från relä, behåll resten

5 Blå/gul - Sidostöd. Lev farligt och ta bort kopplingsswitch, sidostödswitch, diod och kablage

6 Svart/gul - Kopplingsswitch. Ta bort switch och kablage

7 Blå - Till startrelä. Koppla ihop med blå/vit. Se stift 3 ovan.

8 Blå/brun - Till eller från tändmodulen. Hmm??? Kan vara (driv-?)spänning från tändmodul till reläet. Iså fall ta bort. Mät och kolla varifrån där är spänning (om den kommer från tändmodul eller från reläet).

...
Naturligtvis med all reservation för icke-funktion! :tummenupp:näsblod:gnissla

Last edited:
Tack Timm!
Det var ju ungefär som jag tänkte, det med brytarna vid sidostöd och grejer, har jag ju ändå inte, då det är en 3-hjuling, det samma gäller koppling och friläge (dock har jag kontrollampa för friläge),har ingen stopswitch heller, jag får gå ned och kolla lite på det senare på eftermiddagen.:banana

Trike var det ja. Tusan, vad jag läser illa.:3freak
Men det är ju desto bättre. Då är du ju i princip redan i hamn.:tummenupp

Sådär, nu funkar det, vad jag kan se, har inte kollat gnistan dock.:tummenupp
Nr.8 blå/brun är blå/röd, och där kommer ingen spänning från CDI:n, vad innebär det?:va

Svårt att säga på rak arm.
Googlade lite om motorn och det finns ju lite byggen med den inkl just detta önskemål; att ta bort cutoff-reläet.

Om jag gissar rätt så misstänker jag, enligt uteslutningsmetoden, att blå/röd (8) är "safety switch loop wire". Då är det en signal till CDIn som säger kör eller stopp. Iså fall har någon kort o gott kopplat den till jord.

Kan det vara så enkelt?
http://roadstarclinic.com/component/option,com_fireboard/Itemid,187/func,view/catid,59/id,890128/
(kika på dropbox-länkarna några inlägg ner. Angivna färger stämmer dock inte alls med ditt schema.)

Det förefaller ju rätt spännande, men värt att testa, jag skriver ut dom där dropboxsidorna och ser vad jag kan åstadkomma.:)

PS: jag har försökt registrera mig på roadstarclinic; men det göras manuellt, man måste skicka ett mail och hoppas nån läser det och registrerar en.

Allt funkar nu, fast där finns ingen gnista. Jag har mätt upp motståndet i pick-up:en, enligt manualen ska där vara 248-372 ohm mellan stiften i kontakten, vid temp. min.20grader celcius, hur mycket kan det förändra sig vid kyla? Jag har 425ohm vid ca.15 graders värme, och med en ny pick-up.

Pickup.en är väl bara en liten elektrisk spole, typ mikrofon? Borde inte påverkas så oerhört av temperatur. Däremot kan det säkert skilja lite mellan en original och tredjeparts-del. Har du en ny så borde den vara ok.

Misstänker spontant att du har något som är missat vid CDI-boxen. Nån tråd eller signal som behövs från det borttagna cutoff-reläet.
Alternativt något skumt med dödarknappens-krets (röd/svart).
Dock tyvärr svårt att klura kreativt på distans.:va

Det kan ju även vara spolarna; men går det att kolla om de får puls om jag använder en testlampa? Jag ska klura lite på det i morgon.

Nu har jag kopplat ihop alla sladder för reläet igen, och hoppas jag får det andra i morgon, och att det funkar.

Last edited:
Det tog sin lilla tid; men jag fick inte reläet förrän i går, och då han jag ju förstås att köpa ytterligare ett relä, i tron att det första inte skulle komma alls.:huvet
Jag har monterad det i dag och kopplad alla sladdar som de ska vara (hoptvinnade där det ska vara brytare), och nu funkar det, har även gnista. :banana:banana:banana
TACK för hjälpen!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...