HJÄLP med datorköp.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu är det dax att uppgradera min gamla PIII från -98. Den var då det värsta som fanns på marknaden och den har "räckt" ända tills nu. Funkar iofs fortfarande till att surfa på, men spel och andra tunga applikationer (tex XP) går lite trögt.

Jag behöver nytt moderkort, processor, minne och ett grafikkort. (diskar, DVD-brännare, chassi etc finns redan) 6000.- har jag råd med. Tänkte köpa delarna på webhallen.se

Nu kommer frågan - vad ska man ha !? AMD/Intel? Chipset? Bus? Hur mycket minne? Räcker det med 512MB eller ska man satsa på 1 gig?

Jag använder IDAG burken mest till att surfa på, lyssna på musik etc etc. Inga tunga grejjer alltså, men det är ju för att burken är trött. Jag VILL kunna använda den till bild/video-redigering, köra Halflife och Sims2 utan att det går hackigt. Är ingen hardcore gamer, men vill kunna lira det jag vill. Ja, ni fattar.

Kan någon hjälpa mig att sy ihop nåt med utgångspunkt från webhallens sortiment ?

Tack på förhand!

/K

Varför inte ta och köpa en helt ny burk... Du verkar ju inte ha så jättehöga krav så den här datorn kanske skulle räcka fint för dig.
Om inte annat så finns det en hel del lull lull där :tummenupp

//TwinSucker

TwinSucker skrev:
Varför inte ta och köpa en helt ny burk... Du verkar ju inte ha så jättehöga krav så den här datorn kanske skulle räcka fint för dig.
Om inte annat så finns det en hel del lull lull där :tummenupp

//TwinSucker

Kollade in den där burken. Se nedan:

SCENIC Edition X101 är utrustad med det du behöver för att snabbt komma igåg. En Intel Pentium 4 processor på 2.8GHz kompletteras med 256MB minne och 40GB hårddisk för att ge dig den nödvändiga prestandan.

X101 kommer med Windows XP Professional som ger dig tillgång till all den inbyggda kapaciteten i Microsofts mest kraftfulla version av operativsystemet Windows för persondatorer.

P4 2.8 är i lägsta laget. Ska köpa nåt som räcker i några år. 256 MB har jag i min "gamla" dator, och det räcker inte tycker jag. Vill inte betala extra för en 40 GB HD heller, eftersom jag har 2x160 GB redan idag. Win XP vil jag inte heller betala för eftersom jag redan har det också :)

Inbillar mig att jag kan köpa lösa komponenter för 6000 och få ganska vassa prylar? Typ moderkort 1500.-, processor 2000.-, minne 1500 och ett grafikkort med 128MB för 1500 ? Det blir iofs 6500 men ändå.

Ok. Jag ställer frågan annorlunda. Vilket moderkort ska man ha. Har förstått att det dykt upp något med en ny bus (?). Grafikkort är ju en historia för sig.

/K

Är i samma sits som du, kolla den här tråden så får du lite tips!
Jag har hittat/slängt i hop ett bra paket på datorbutiken.se, men dom har ju fan inget i lager, har väntat en vecka nu på att grejorna ska komma in i lager..
:huvet

Edit: Fan va smart jag är :huvet
Här är länken! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68874

Last edited:
Gumpa skrev:
Är i samma sits som du, kolla den här tråden så får du lite tips!
Jag har hittat/slängt i hop ett bra paket på datorbutiken.se, men dom har ju fan inget i lager, har väntat en vecka nu på att grejorna ska komma in i lager..
:huvet

Vilken tråd?
Jag bor granne med webhallen, så jag behöver bara gå ner och handla grejjerna där.

Vad har du beställt?

AMD eller Intel P4 ? AMD eller Intel P4 ? AMD eller Intel P4 ?
Chipset ? Bus? Är helt lost !

Moderkort. ABIT AI-7
Prolle: P4 2.8 800
Minnen: 2x 512 ADATA
Graffa: Radeon 9800 Pro

Tyvärr är det svårt att få ihop någon topp prestanda för 6000, men i detta paket så är väl graffakortet det "sämsta" utan att vara dåligt, FAR CRY flyter på med bra upplösning och bar kvalite mm. FAR CRY grafikmotorn är mer tungjobbad än HL2 mm. Så du lär klara dig gott och väl.

AMD har lite bättre prestanda i spel, men intel presterar bättre i program mm

Last edited:
mina tips & råd är

Köp P4, kanske sämre spelprestande, men garanterat mer hållbar/säker

kolla på www.speciteck.se

dessa komponenter är tagna därifrån.

P4 3.0
1024 ddr minne
abit moderkort med Intel 865PE Chipset
har både raid & stöd för S-ata diskar.
+ ett hysat grafikkort med tv-out

Bifogat

• speciteck.gif
    speciteck.gif
    8.8 KB · Visningar: 48
Last edited:
Tack grabbar!

Har kollat in ett moderkort (IC-7) för 1015.-
och en processor P4/3.0GHz 1705.-
och minne 1x 512MB 995.- (skall utökas senare)

Är AMD generellt mer prisvärt. Jag inbillar mig att AMD inte är lika bra som
Intel P4 av någon anledning? Hade bra koll på såna här grejjer för 6-7 år sedan och då var det iaf så.....

Vad jag fått höra så är amd betydligt mer prisvärt speciellt med deras nya processor. Är inte så jätteinsatt i det hela men mitt tips är nog amd.

Starstriker skrev:
Tack grabbar!

Intel P4 av någon anledning? Hade bra koll på såna här grejjer för 6-7 år sedan och då var det iaf så.....
Du har rätt, AMD som är äldre än 5 till 6 år var lite instabila kan man säga, eller dom hade inte så bra rykte. Dom som är nyare än 5 kan man säga är OK.

AMD är billigare än Intel, men allt är en smaksak, jag har fastnat i Yamma träsket, och det finns ingen möjlighet för mig i världen att jag skulle köpa en Kawwa..... :hihi

Som sagt, sitter du och spelar spel 6 timmar och mer varje dag och är en "frames per second " hora så ska du ha en AMD.

Ok. Så vad får jag då för AMD (processor och moderkort) för samma pris som en intel P4 (totalt 2720.-). Har ingen alls kolla på AMDs beteckningar. Med intel är det ju lätt (P3, P4 och sen ett GHz-tal efter)

Vad ska jag ha om jag köper AMD ?

R1 Uffe skrev:
Du har rätt, AMD som är äldre än 5 till 6 år var lite instabila kan man säga, eller dom hade inte så bra rykte. Dom som är nyare än 5 kan man säga är OK.

AMD är billigare än Intel, men allt är en smaksak, jag har fastnat i Yamma träsket, och det finns ingen möjlighet för mig i världen att jag skulle köpa en Kawwa..... :hihi

Som sagt, sitter du och spelar spel 6 timmar och mer varje dag och är en "frames per second " hora så ska du ha en AMD.

Starstriker skrev:
Tack grabbar!

Om du ska köpa ett IC-7 moderkort så tycker jag att du ska köpa IC-7G istället, för då har du Gigalan 100/1000 nätverkskort istället för 10/100 som är det vanliga. Men ska du inte ha det så tycker jag att du ska köpa AI-7 istället.

Det som är på IC-7 är att det är 875 chippet mot AI-7 som har 865 chippet, klockar du upp datorn så kommer du några promille högre i mhz med IC-7, men annars ingen skillnad. Köper du AI-7 så sparar du ett par hundralappar och kan sattsa på ett bättre graffakort

Satsa på valfrit moderkort i 1000 klassen som passar socket 939.
Köp AMD A64 3000+ socket 939 ca 2000
dubbla 256mb ram pc3200 bör duga
Nvidia 6600GT eller 6800 le ca 2000

Då kan du lira alla nya spel i bra prestanda.

Starstriker skrev:
Vilken tråd?
Jag bor granne med webhallen, så jag behöver bara gå ner och handla grejjerna där.

Vad har du beställt?

Har lagt in tråden nu! jag --> :kocko

Ska nog beställa detta, så fort det kommer in!
Nätagg: Aspire ATX-AS500W 3 FAN Aluminium Black 520W ATX
Moderkort: Asus A8V Deluxe K8T800Pro 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN WiFi-g Socket939 ATX
Prolle: AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+ 2200MHz/2.2GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
Minnen: Corsair VS512MB400 Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL2.5

AMD är ett billigare märke som har en vanlig arbetstemp på 60 grader :D
intel ligger runt 28 :P

och viktigt att du har intel chipset på ditt moderkort
VIA kan krångla med diverse ljudkort o grafikkort, även hårddiskar

:tummenupp

Last edited:
http://www.styggapojken.com/product.htm?product_id=73136&search_page=

Rustibus P4 - högprestandapaket med Intel Pentium 4

Detta chassi används till nya ordrar från och med 040503 kl 11:00
Översikt
Enkel dator med gott om kraft för spel, internet och kontorsprogram. Nu med extra prestanda i form av Intel Pentium 4 processor och DDR-minne.

Gemensamma Specifikation
Chassi: ATX chassi i modernt snitt utan att vara svulstigt, med 300Watt nätaggregat. Utseende är enligt bild till höger.
Moderkort: Med Intel chipset för DDR-minne.
Processor: Intel Pentium 4
Systemminne: 256MB DDR
Hårddisk: 160GB UDMA100 7200rpm för extra fart
CD/DVD läsare 48x/16x CDRW-brännare 48x/24x Comboenhet.
Diskettenhet: 1.44MB för vanliga 3.5" disketter
Grafik: Utbytbart AGP-grafikkort. Anslutning för analog VGA, DVI och TV-ut.
Ljud: Integrerat AC'97
Nätverk: 10/100 Mbit för enkel anslutning till bredband.
Anslutningar på baksidan: 2x USB, 1x Serieport, 1x Parallellport, PS/2 anslutning för tangentbord och mus.

Du får också med tangentbord, scroll-mus och högtalare samt en musmatta. Givetvis får du också de eventuella drivrutiner du behöver för operativsystemen Win2000/WinXP. Vi rekommenderar inte äldre version av Windows än Windows 2000.

Garanti: 1 år

---------------------------------------------

MYCKET prisvärt paket 5 920 kr
Uppgradera gärna till minst 512 minne ... +370kr

Tack alla !

Det blev såhär:

Moderkort IC7G
P4 3.0 (tyckte Intel "kändes" bättre)
ATI Radeon 9800Pro
1x512 MB DDR (men det kommer en till)
1x NEC DVD RW-+ bla bla allt

Summa 6500 cirka.