HJÄLP! MCn vägrar starta

Jag hade i dagarna lite problem att få igång min gamla cb900 (-81) då den skulle lånas ut. Polaren som skulle låna den föreslog efter att jag kört slut på hela batteriet att det kunde vara en god ide att lossa alla stiften, se hur dom mår och slutligen köra startern medans de är av för att få ut/bort soppan. Vad vi märkte var att stiften var nästintill torra (!!) Och jag såg direkt efter (eftersom tanken var väck) att en 3dm lång slang (vacuumslang) som satt ansluten till förknasarna var helt söndersprucken - när den var bytt så startade den förstås direkt!

Med startgas borde den starta oavsett soppakran, soppa, soppa- och vakumslang.
Sprayade du in i luftburken? Är filtret rent eller igensatt? Felet uppstod lite för plötsligt för att ett igensatt filter skulle vara problemet. Med startgas ska man väl gasa fullt också, tills den tänder. Gjorde du det?
Att den tände lite på startgas tyder på att säkerhetsbrytaren vid sidostödet fungerar och att on/off-knappen vid gashantaget står på on.
Ventilspelet har inte minskat drastiskt pga oljebytet.
Choken funkar säkert som den ska. Den startar inte ens på startgas.
Jag skulle kolla gnistan på ett eller helst alla stift.
Du skriver att det är lite för mycket olja i motorn. Hur mycket för mycket? Jag har aldrig haft startproblem pga för mycket olja. Jag förstår inte hur det skulle påverka startmotor och/eller tändning.

Det är lite knepigt detta fel. För du har ju inte meckat med något annat än oljefiltret och oljepluggen, eller hur?

Tjoho!

Tillbaka idag till hojen. Jag kollade gnistan på ett tändstift förra veckan 4ans cylinder och tyckte mig inte det kom någon gnista. Idag rengjorde jag alla tändstift samt primade soppan. Den har hostat igång efter lite övertalning! Men, misständer på högra sidan. Gissar att det kan vara tändstiftet cylinder 4a jag kollade förra helgen som är boven i dramat och gjort hojen sur till slut. Djäkla otur kanske jag kollade gnistan på den cylindern först?

Tog loss databoxen också och sparkade på den idag kan tilläggas. Drog även loss kablagen från den och satte i igen. Kanske det som fick igång tändningen men förklarar inte varför den misständer på högra sidan fortfarande. Tillfällighet med 4ans cylinder?

Nu tänkte jag köpa 4a nya stift för säkerhets skull och peta i. Men, nu kommer min fråga. Var tusan får man tag på NGK JR9B runt Stockholm en söndag????? Kollat översättningstabeller etc. Verkar som att jag får vänta till nästa vecka när jag är på plats igen.

Någon som vet råd?

Återigen måsta jag säga att jag är himla tacksam för erat engagemang och måste säga jag är lycklig i skrivande stund att det är en bit på vägen med hojen min!

/PeterDeleter

Last edited:
Tog loss databoxen också och sparkade på den idag kan tilläggas. Drog även loss kablagen från den och satte i igen. Kanske det som fick igång tändningen men förklarar inte varför den misständer på högra sidan fortfarande. Tillfällighet med 4ans cylinder?

jag antar att det sitter 2 st tändspolar, med 2 kablar/tändstiftshattar från varje
testa att ta av hatten, kapa en bit av kabel (ifall den ärjat) o dit med hatten igen.

Ta 4:ans tändstift och byt med 1:ans för att kolla om felet flyttar med.

Kul att du är på't igen Peter :tummenupp

På en söndag kan du prova med någon större okq8, tex vid globen. De har ett lager tändstift, men det är väl 50/50 chans hos dem. Mekonomen dito. Annars köp biltemas motsvarighet, finns säkert tabell att kolla.

Bugar och tackar igen!!! :-)

Var vid OK Globen samt Biltema idag. Nada tändstift till min. Ska köpa nya stift på MC-firma där jag bor i Väsby under veckan. Kanske tar en dag ledigt åker till damen och byter stift och tar hem hojen om det lirar. Är ju Mälaren runt på lördag jag inte vill missa. Hoppas jag kan stänga den här tråden efter det och är förnöjd :-)

Fridens så länge.

/PeterDeleter

Success!!!

Tog ledigt idag från jobbet. Åkte först till ProBike som öppnade "tidigt" klockan 10. Övriga öppnade 11 (sjusovare MC-firmor!). Var en äldre herre från något sydeuropeiskt land före mig som behövde hjälp med delar till sin moppe vars märke jag inte ens har hört talas om. Var som om ni hört Hassan med sin Yamaha 125 som ville gå med i Sofia Hogs. ProBike kör ju mestadels Harley och jösses vad jag var full i fniss. Han på reservdelar hade en ängels tålamod och ett exempel är när han rekommenderade Ebay. Då blev han ombedd att hjälpa till ringa upp dom för moppedelen. Det tog aldrig slut. Ett gott skratt förlänger livet.

Jo, jag fick tag på endast ett tändstift idag. Bytte det för en liten stund sen och hittade en sak till med en tändhatt någon här nämnde tidigare också. Gick igång klockrent. Faaaan va skönt!

Tack alla igen för allt engagemang, tips och råd!!! (Och jag har lärt mig saker av er på vägen som säkert kan komma till nytta i framtiden)

Case closed

/PeterDeleter

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing