HJÄLP! mängd på gaffelolja Suzuki RM 250?

Danneeandersson

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2010
Hoj
Suzuki RM 250 2002
Hur mycket gaffelolja ska det vara i respektive gaffelben på den suzuki rm 250 från 2002? Är det värt att byta oljan i samband med Packboxbyte? Samt vad för olja det skall vara?

Snabba svar uppskattas!!

Mvh Danne!

De har inte samma reservdelsnr 2001 = 51103-37F10, 2002 = 51103-37F20. Men skillnaden borde vara minimal. Millilitermåttet är inte riktigt att lita på utan normalt mäter man luftspalten, dvs dämparen hopskjuten utan fjäder och avståndet oljan till överkant ca 140 -160 millimeter men hojspecifikt. Om du ska byta packboxar måste du ta isär helt och då bör man göra helt rent och byta gaffelolja. En offroadare drar på sig rejält med skit i gaffelbenen och behöver rengöras innan bytet för att inte nya packboxen skall börja läcka snart. Det är en USD gaffel så den har förmodligen SAE 5W men kolla med lokala suzukihandlaren.

Eller ställ frågan på www.soe.se

http://www.suzukimc.se/suzuki/1081295-aterforsaljare-karta

Last edited:
De har inte samma reservdelsnr 2001 = 51103-37F10, 2002 = 51103-37F20. Men skillnaden borde vara minimal. Millilitermåttet är inte riktigt att lita på utan normalt mäter man luftspalten, dvs dämparen hopskjuten utan fjäder och avståndet oljan till överkant ca 140 -160 millimeter men hojspecifikt. Om du ska byta packboxar måste du ta isär helt och då bör man göra helt rent och byta gaffelolja. En offroadare drar på sig rejält med skit i gaffelbenen och behöver rengöras innan bytet för att inte nya packboxen skall börja läcka snart. Det är en USD gaffel så den har förmodligen SAE 5W men kolla med lokala suzukihandlaren.

Tack så mycket! nu blev jag lite klokare. Kan du kolla om 2002 och 2003 har samma reservdelsnummer? Och tror du att 1 liter gaffelolja skulle räcka?

Ringde min återförsäljare nu och fick fram den riktiga infon, 454ml och 5w olja. Tack för hjälpen Anders.

MVH

Du kan fortfarande inte mäta oljenivån i milliliter utan det är fortfarande luftspalten som man mäter, annars blir det fel

140-160? Låter mycket... 80-120 är väl det vanligaste på USD. Många Öhlins håller sig däromkring och de gixxrar jag haft ligger runt 100. När jag googlade fick jag träffar på 130 och 140 men inga 160?

Iofs så är det en offroadare och har längre slag och luftspalten borde ju "följa" slaget i viss mån så kan ha fel. 80-120 på räzer?

Okej grabbar, så jag ska mäta från kanten i millimeter? Hur mycket ska jag ta då? Jag måste väl pumpa upp och ner för att få ner all olja? eller har jag fel?

Edit: Slaglängden är 310mm

Fork tube oil level (below top edge)
2001 - 2002 100mm

stod det i handboken som jag just hittade, kan detta vara rätt?

Last edited:
Okej grabbar, så jag ska mäta från kanten i millimeter? Hur mycket ska jag ta då? Jag måste väl pumpa upp och ner för att få ner all olja? eller har jag fel?

2001 - 2002 100mm

du pumpar ner olja tills det inte går ner mer, och då skare vara 10cm ner till holjan från locket. :tummenupp

2001 - 2002 100mm

100mm är väldigt vanligt på sporthojar vart fall med USD gaffel.
Du måste pumpa för att få bort luft i systemet.
Mätning sker med skjutmått eller "tumstock" eller valfritt som funkar.

Min erfarenhet är att man inte känner en diff på 5mm.

Finns specialverktyg som man pumpar ut till rätt mängd. Även detta går att trixa till själv med slang och blåsbälj eller liknande.

gaffeln skall vara helt ihop. Man mäter utan fjäder från övre kanten ner till oljan. Har du gaffeln monterad får du vinkel så mät "medel"

vart fall har det varit så på de usd gafflar jag mecklat med.

dåså, är det några inställningar som behövs göras, eller är det bara och smacka dit allting och köra på?

mvh

dåså, är det några inställningar som behövs göras, eller är det bara och smacka dit allting och köra på?

mvh

Ta det lugnt och metodiskt. Pumpa gärna 100 ggr för mycket så du inte har luft i systemet. Vid montering ha inte inställningsskruvar för långt inskruvna då det kan blir problem om du drar åt något som påverkar detta. Sätt dem i "medelläge" om du är osäker. Anteckna gärna hur dem stod.

När du är klar prova att skruva inställningarna i botten och skruva ut dem till det läget som var eller som är original på din båge.

framförallt den översta skruven kan påverkas hur tajt spel man har på mittenpistongen. Låter kanske krånligt men det är bara ta isär och testa lite tills du får rätt läge. Ibland kan det finnas markering på pistongen var den skall skruvas. Ibland står ett värde hur långt ifrån muttern skall vara från gängorna eller botten. Men det går att gå på känn.

Har du alla hack eller varv kvar på den övre inställningsskruven så är det rätt. När den är max inskruvad så skall de ge märkbar effekt på dämpningen. Då stryper den oljeflödet max. testa detta även på den nedre inställningen.

hällde i en deciliter olja nu i ena gaffelbenet. och då är det 90mm under kanten ? :O

jag har dragit den där upp och ner säkert 50 gånger men det händer ingenting! vad gör jag för fel?

hällde i en deciliter olja nu i ena gaffelbenet. och då är det 90mm under kanten ? :O

jag har dragit den där upp och ner säkert 50 gånger men det händer ingenting! vad gör jag för fel?

Jag är inte med på hur en dl kan fylla gaffelbenet såpas mycket men vänta lite och pumpa senare. Kanske står luft som blockerar på något vis.

Annars kan kanske en bild hjälpa...

Hur mycket av den gamlaoljan fick du ur?? man får pumpa ganska mycket för att få ut all gammal olja med ;) kan ju vara så att du hade 3-4dl gammal olja kvar igaffelbenet

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard