Tjena alla skruvglada motorgurus!
Är i behov av hjälp, min DRZ 400 SM -07 läcker kylarvätska som ett såll!
För drygt en vecka sedan lämnades den in på Sulas för att byta packningar - då det var en enkelt och troligen problemet. Men Idag när jag kom på att kolla expansionskärlet så såg jag att det inte var mer än ½-1cm vätska i botten - där slagen leder vätskan bort från kärlet.
När de hade åtgärdat detta på Sulas, trodde vi, var kärlet fyllt till kanten minus någon centimeter. Alltså har det dunstat bort eller läkt ut ungefär två deciliter!
Kan tillägga att jag inte lagt märke till någon vätska som läkt ut under hojen, men det betyder inte att det kan ha runnit ut.
Har inte heller märkt att fläktarna NÅGON gång slagits på, är inte det lite skumt?
Då har även hojen körts relativt hårt så att den blivit rejält varm.
Detta lär knappast vara normalt!?
Vad är troligaste felet som är boven i dramat?
Eftersom packningarna är bytta så kan det vara:
-En trasig slang/koppling som är felmonterad eller trasig
-Spricka i toppen/cylindern/motorblocket
-Spricka i kylarvingarna
Kan det vara något annat? Någon borde ha råkat ut för liknande problem och har lite tips.
Då jag hoppas att kunna njuta av det sista av säsongen skulle det vara jätte trevligt om mitt lilla problem kunde lösas så snabbt som möjligt!
Tack på förhand
StyxXx
Är i behov av hjälp, min DRZ 400 SM -07 läcker kylarvätska som ett såll!

För drygt en vecka sedan lämnades den in på Sulas för att byta packningar - då det var en enkelt och troligen problemet. Men Idag när jag kom på att kolla expansionskärlet så såg jag att det inte var mer än ½-1cm vätska i botten - där slagen leder vätskan bort från kärlet.

När de hade åtgärdat detta på Sulas, trodde vi, var kärlet fyllt till kanten minus någon centimeter. Alltså har det dunstat bort eller läkt ut ungefär två deciliter!

Kan tillägga att jag inte lagt märke till någon vätska som läkt ut under hojen, men det betyder inte att det kan ha runnit ut.
Har inte heller märkt att fläktarna NÅGON gång slagits på, är inte det lite skumt?

Detta lär knappast vara normalt!?

Vad är troligaste felet som är boven i dramat?

Eftersom packningarna är bytta så kan det vara:
-En trasig slang/koppling som är felmonterad eller trasig
-Spricka i toppen/cylindern/motorblocket
-Spricka i kylarvingarna
Kan det vara något annat? Någon borde ha råkat ut för liknande problem och har lite tips.
Då jag hoppas att kunna njuta av det sista av säsongen skulle det vara jätte trevligt om mitt lilla problem kunde lösas så snabbt som möjligt!

Tack på förhand
StyxXx