HJÄLP! Läcker kylarvätska!

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tjena alla skruvglada motorgurus!

Är i behov av hjälp, min DRZ 400 SM -07 läcker kylarvätska som ett såll!:gnissla
För drygt en vecka sedan lämnades den in på Sulas för att byta packningar - då det var en enkelt och troligen problemet. Men Idag när jag kom på att kolla expansionskärlet så såg jag att det inte var mer än ½-1cm vätska i botten - där slagen leder vätskan bort från kärlet.:huvet
När de hade åtgärdat detta på Sulas, trodde vi, var kärlet fyllt till kanten minus någon centimeter. Alltså har det dunstat bort eller läkt ut ungefär två deciliter!:näsblod
Kan tillägga att jag inte lagt märke till någon vätska som läkt ut under hojen, men det betyder inte att det kan ha runnit ut.
Har inte heller märkt att fläktarna NÅGON gång slagits på, är inte det lite skumt?:confused: Då har även hojen körts relativt hårt så att den blivit rejält varm.

Detta lär knappast vara normalt!?:va

Vad är troligaste felet som är boven i dramat?:va

Eftersom packningarna är bytta så kan det vara:
-En trasig slang/koppling som är felmonterad eller trasig
-Spricka i toppen/cylindern/motorblocket
-Spricka i kylarvingarna

Kan det vara något annat? Någon borde ha råkat ut för liknande problem och har lite tips.

Då jag hoppas att kunna njuta av det sista av säsongen skulle det vara jätte trevligt om mitt lilla problem kunde lösas så snabbt som möjligt!:pannkyss

Tack på förhand

StyxXx

För mig låter det normalt... Den har ju varit isär och påfylld mad vatten igen!
Då kan det bli luftfickor som spökar lite från början. Fyll på vatten till lagom nivå och kör ett tag igen troligas så ligger den kvar där då (ungeför där!!) Kommer cellpaketet fram efter 1 timmes körning så har du ett problem därimot!!

Samma sak på min hoj. Har fyllt på så att det e nästan fullt och sen drar man en repa så är det tomt igen. Det trycks ut via en evacueringsslang som på min hoj kommer ut nere vid växelpetarn. Jag kollar bara så det e fullt i kylaren.

När den varit isär så kan man få efterfylla.

Vill du verkligen se om den läcker så ställer du den på lite förhöjd tomgång och inväntar att den blir varm.
Då ser du även om fläktarna hoppar igång.

Se bara till att det är torrt under hojen så ev spill syns.

Annars så får du svänga ut med den så plågar vi den i bromsbänken tills porblem uppstår :D

Tackar för alla svar, ska undersöka som ni föreslagit. Annars har jag hittat en simpel faktor som kan vara boven - men jag ska inte säga vad än... då kan man ju ge sig fanken på att det inte var det!:tungan

När den varit isär så kan man få efterfylla.

Vill du verkligen se om den läcker så ställer du den på lite förhöjd tomgång och inväntar att den blir varm.
Då ser du även om fläktarna hoppar igång.

Se bara till att det är torrt under hojen så ev spill syns.

Annars så får du svänga ut med den så plågar vi den i bromsbänken tills porblem uppstår :D

Klart den ska plågas i bänk!:D

Väntar bara på mitt godis...:gnissla

Tackar, ska bli skoj och se hur det ser ut i verkstaden.:)

Kommer väll höra av mig om 2 veckor - om allt går som planerat...:rolleyes:

Det är rörigt just nu men det tar sig.

Mycket hojar som förhindrar målning och annat.
Men dom inbringar lite pengar för att köpa färg...
Så vem var först?
Hönan eller ägget? :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing