HJÄLP! Hur långt kan en hoj gå inann man ska avstå köp? Yamaha FZ1 N

andreww

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2008
Hoj
Såld
Hej!
Här en väldigt lurig fråga vilket jag förstår för det är många aspekter som avgör hur sliten en hoj är efter ett visst antal mil. Men försök iaf göra mig lite klokare är ni snälla.

Jag letar efter en Yamaha FZ1 N och har hittat en som har gått ca 5500 mil, pendlar mil. Den har full servicebok samt att ventiljustering är gjord. Sedan vet jag inte speciellt mycket om den.
Är det någon som vet om det stundar dyra renoveringar vid dessa mil? Så som koppling, dyra motor reprationer kanske?

Vad säger ni? Är det ett dumt köp eller smart. Den är ca 25k billigare än de andra.

Tacksam för svar!

jag skulle inte se några bekymmer med det när det finns dokumentation.

kolla med Yamaha-verkstad om det är några stora servicar på g.

Men om ventilkontroll/justering är utförd enligt bok så.

Motorgarantin är slut eller ?
Bara att skruva själv sen ju !

Förutsatt att den varit väl omhändertagen, servad och att man bytt slitdelar när det behövts bör väl milen inte vara något att oroa sig för så länge priset reflekterar att den gått långt. Många gånger kan nog en hoj som gått långa mil vara i bättre skick än en med "låga" mil men hårt körd utan varmkörning, bakhjulskörning och allmän buskörning utan tanke på att spara maskinen.

Min ninja har gått 5200mil och den känns ingen som hellst skillnad i "slitage" mot förra gixxern som hade gått 3200 eller min förra r6a som hade gått 1200mil ...

Det har iaf bildat min uppfattning om miltal på motorcyklar, sen får väl var och en bedömma själv då mil-paranoia är dagens i-landsproblem. :tungan

För 25 000 mindre än motsvarande lågmilare hade jag inte tvekat. Kommer rätt långt med 25 000 i reservdelar också om det skulle va så.

5500 mil ! ... å den har inte EXPLODERAT ännu :va

nä kan bara hålla med tidigare svarare här i tråden ... är skicket gott å den verkar välskött TJÖÖP ! :)

Det finns hojar som går 20000 mil utan några större problem, och dom som rasar efter 1/10 av den sträckan. Jag pratade nyss med en kille vars hojs motor hade gett upp efter 500 mil tex. Allt handlar om hur man kör grejerna, hur man tar hand om dom och vilket humör killarna i fabriken va på just den dagen.

Känns hojen ok, köp, det låter som att det är ett bra köp.

Hmm.. jag anar att det är den som är till salu för 39,000 nu i Stockholm, är det så, så är
det min gamla räser, (ligger någon bild i mitt SH-garage)...

Jag ser inga problem alls med att köpa en hoj som har lite mil på mätaren så länge den har full servicebok ifylld och är väl omhändertagen och går bra.

Jag personligen hade jag aldrig köpt den. Tänk sen när du själv ska sälja den. När den gått upp mot 10000 mil. Tror den kan bli väldigt svårsåld då.

\Masonit

Bara att köpa om den verkar väl omhändertagen. Min DL650 fick gå 5000 mil innan jag sålde. Den var fortfarande maskinellt mkt bra skick.

Kör nu ny hoj med 60 mil på mätaren. Känns inte mer förtroendeingivande den.

Satt igår å pratade om det med en!
Oftast är det ju inga problem.
Det är ju inte som på en bil! Va fan ett krängnings stag är slut å det är inte alla som byter det.
Men på en hoj är nåt slitet dårligt byter man ju det för det kan rädda ens liv.
Å är den bara servad å sånt där så ska det inte va några problem.

Om den har full servicebok så ska det inte vara några problem.
De flesta på blocket tar ut överpriser så att "Den är ca 25k billigare än de andra." är bara positivt och visar på att säljaren fattat marknaden.

http://www.blocket.se/stockholm/Fz1_N_40878352.htm?ca=15&w=3

Dessutom har han prissänkt från 46-39 vilket är 7 tusen spänn, ganska mycket! M.a.o. han vill bli av med den direkt.

Klart att allt kan ju hända men jag hade inte tvekat på att köpa den om allt står rätt till.
När jag köpte min FJR så hade den rullat ca 8000 mil, sålde den förra året med en mätarställning på över 11000 mil.
Hade inte ett ända strul under den tiden!

Jag personligen hade jag aldrig köpt den. Tänk sen när du själv ska sälja den. När den gått upp mot 10000 mil. Tror den kan bli väldigt svårsåld då.

\Masonit

Antagligen har den vid 10 000 mil blivit såpass gammal att prisskillnaden mot andra hojar som gått t.ex. 7000-8000mil ganska liten.

På en hyfsat modern maskin borde inte sådana miltal vara några som helst problem. Min senaste R1-98 hade gått nästan 5000 när den blev stulen, och den hade gått mycket bra utan att kräva några ingrepp alls mer än ventilkspelskoll vid 4200 (som visade sig vara OK).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT