HJÄLP... Honda crm Cdi-Box

Jakobish

Jakobish
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Crm 125
Nu är det så här att jag är jävligt trött på min Cdi box till min crm som stryper varvtalen mellan typ 5 - 7....det känns som att köra en jävla moppe när man ligger på dom varv talen:huvet...Anyway, Jag leta upp cdi boxen och hade planerat att jag skulle kapa den där fucking waiern som stryper den...men när jag hade mitt lilla paket i handen var de bara en kompakt jävla plast sak....
SÅ NU TILL SJÄLVA FRÅGAN: Hur fan gör man för att öpnna paketet för att kuna göra sig väck med cp waiern? :confused:

Tacksam om någon kunnde hjälpa maajj! :tuttar :)
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
4.KOPPARTRÅD I CDI-BOX
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=25475

Detta är en strypning som förekommer mest bland mopeder och en del 125cc motorcyklar.
Strypnigen kontrollerar oftast varven. om tex en motorcykel kan varva upp till 12000rpm så stryper CDI - Boxen varven till kanske 9000rpm. Men på just CRM så stör bara CDI - Strypningen effekten mellan vissa varvtal. Någonstans mellan 6000 - 8000rpm ligger effektstörningen eller effektvackan som man också kan kalla det. vilket gör att hojen blir svagare vid just dom varvtalen. CRMens CDI - Box är en svart liten rektangelformad "låda" Storlek ca: 10cm * 5cm * 2cm
Den gömmer sig oftast under tanken eller bredvid oljetanken i en liten korg. CDI - Boxen består av 2 kontakthonor. En som är + och en som är - mellan dessa kontakthonor under skalet ca 5mm gömmer där sig en 4 - kants koppar tråd. Ta en avbitare och klipp av tråden. Böj sedan tråden några milimeter åt sidan för att säkra att den inte får kontakt med andra halvan. Klart!
// Den här strypningen gör en märkbar skillnad.

Från våran fina Sticky..
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
precis:tummenupp


du skall gräva precis vid sidan om kontakterna. mitt mellan vid sidan om

där går koppartråden. har för dej de finns bild i stickyn.
 

Jakobish

Jakobish
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Crm 125
Från våran fina Sticky..

Jaa jo..tack tack. ( Notera det med stor text)
MEN...."Boxen består av 2 kontakthonor. En som är + och en som är - mellan dessa kontakthonor UNDER SKALET CA 5MM GÖMMER DÄR SIG EN 4 -KANTS KOPPAR TRÅD. Ta en avbitare och klipp av tråden. Böj sedan tråden några milimeter åt sidan för att säkra att den inte får kontakt med andra halvan. Klart!"

How the fuck ska man göra för att komma åt koppartråden som är under det "ointagbara" skalet? det var de jag undra.
Men tack iaf :)

precis:tummenupp


du skall gräva precis vid sidan om kontakterna. mitt mellan vid sidan om

där går koppartråden. har för dej de finns bild i stickyn.

Fan va nice tack :) såg inte det! :p
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jaa jo..tack tack. ( Notera det med stor text)
MEN...."Boxen består av 2 kontakthonor. En som är + och en som är - mellan dessa kontakthonor UNDER SKALET CA 5MM GÖMMER DÄR SIG EN 4 -KANTS KOPPAR TRÅD. Ta en avbitare och klipp av tråden. Böj sedan tråden några milimeter åt sidan för att säkra att den inte får kontakt med andra halvan. Klart!"

How the fuck ska man göra för att komma åt koppartråden som är under det "ointagbara" skalet? det var de jag undra.
Men tack iaf :)



Fan va nice tack :) såg inte det! :p



med tanka på det du citerade mej så antar jag att du har fattat. men iaf du ska ta en kniv lr nåt annat skit och gräva som sagt. sen tar ud silikon lr nåt och fyller hålet med igen.
 

Jakobish

Jakobish
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Crm 125
Okej jag förstår!, jag ska försöka ta en titt på det där. Har du tagit bort strypningen i din cdi box föresten? isf , gav det bra ressultat?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Okej jag förstår!, jag ska försöka ta en titt på det där. Har du tagit bort strypningen i din cdi box föresten? isf , gav det bra ressultat?


min är borta ja. men den va även borta när jag köpte den. plockade loss och kollade om den var borta när jag först märkte att pluggen i insuget satt kvar av en ren slump ( såg splattan melan reedkorgen och insugsgummit utifrån nrä jag pillade med förknasaren. plockade även loss röret: *skak skak* "klonk klonk klonk". dvs pluggen låg och skramlade i kröken. förra ägaren sa att han itne fick med några strypningigar vilket det gjorde, i hojen.

men det jag vill få sagt är att jag ploickade loss cdin och kollade, plockade bort det gamla silikonet och konstaterade att tråden var av. därav min kunskap om ämnet:yoparty
 

Jakobish

Jakobish
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Crm 125
3036941 min är borta ja. men den va även borta när jag köpte den. plockade loss och kollade om den var borta när jag först märkte att pluggen i insuget satt kvar av en ren slump ( såg splattan melan reedkorgen och insugsgummit utifrån nrä jag pillade med förknasaren. plockade även loss röret: *skak skak* "klonk klonk klonk". dvs pluggen låg och skramlade i kröken. förra ägaren sa att han itne fick med några strypningigar vilket det gjorde, i hojen.

men det jag vill få sagt är att jag ploickade loss cdin och kollade, plockade bort det gamla silikonet och konstaterade att tråden var av. därav min kunskap om ämnet:yoparty
Ja hehe okej!

Men jag har förståt det som att om man ska ta bort strypningen i cdi boxen bör man även fixa bort strypningen i luftrenaren/luftburken? eller har jag fått det helt om bakfoten?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ja hehe okej!

Men jag har förståt det som att om man ska ta bort strypningen i cdi boxen bör man även fixa bort strypningen i luftrenaren/luftburken? eller har jag fått det helt om bakfoten?


ta bort allt vad strypningar heter:)

strypningen i luftburken har jag ingen koll på över huvudtaget då den va borta när jag köpte den.
 

Jakobish

Jakobish
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Crm 125
ta bort allt vad strypningar heter:)

strypningen i luftburken har jag ingen koll på över huvudtaget då den va borta när jag köpte den.

Jaha hehe okej!
Ääh fan de är bara gå igenom förgasare, Cdi - Box, luftbuken och allt sånt så tar man bara bort alla möjliga strypningar man kan hitta :)
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=25475

bild på hur det ska se ut när du är färdig!

använd en kniv och gröp ur tills du kommer ner till tråden. (den är inte kopparröd utan den är typ silverfärgad så du inte tror det är fel tråd nu)
fyll sedan igen med silikon som nån sa. eller tejpa över hålet me silver tejp eller nått annat mög.

Det blir ganska stor skillnad för hojen drar som fan hela tiden och man slipper det äckla helvetes lagget som kommer och rövar sig.

Edit: Ganska kul att man kan göra de så enkelt för folk med en bild och lite text. själv blev jag nästa inlagd på psyket över alla jävla strypningar och skit på CRMen :näsblod
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=25475

bild på hur det ska se ut när du är färdig!

använd en kniv och gröp ur tills du kommer ner till tråden. (den är inte kopparröd utan den är typ silverfärgad så du inte tror det är fel tråd nu)
fyll sedan igen med silikon som nån sa. eller tejpa över hålet me silver tejp eller nått annat mög.

Det blir ganska stor skillnad för hojen drar som fan hela tiden och man slipper det äckla helvetes lagget som kommer och rövar sig.

Edit: Ganska kul att man kan göra de så enkelt för folk med en bild och lite text. själv blev jag nästa inlagd på psyket över alla jävla strypningar och skit på CRMen :näsblod



haha det är gott:p själv blev man helt överlycklig. köpt ny hoj, går sjukt mkt bättre än nsren. aja strypningarna är väl borta då:( ska göra nåt med förgasaren, ser en bricka mellan insugsgummit och reedkorgen (har strypt och strypt av nsren ett par ggr). blev helt överlycklig:D
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Hehe de e gött :tummenupp

För alla med CRM så skickade jag nu ytterligare information om Munstycke Setups till CRM. om ni ska ha Arrow och öppet filter i Avstrypnings Guiden till Moderator: Rosen :tuttar
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hehe de e gött :tummenupp

För alla med CRM så skickade jag nu ytterligare information om Munstycke Setups till CRM. om ni ska ha Arrow och öppet filter i Avstrypnings Guiden till Moderator: Rosen :tuttar



va räknar du med då?

runt 160 lr? blir nämligen den setupen för min del i framtiden:)

om ni skiten kan komma snart bara:huvet
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top