HJÄLP Fort. Hur kontrollera emulsionsrören?

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har haft en fråga tidigare där jag påpekar att min Suka 750 R går lite knackigt ibland. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=754499#post754499

Nu har jag tagit isär förgasarna för att kontrollera så det inte finns smuts eller annat "oknytt". Jag tänkte att när jag liks har dem lös kunde jag kontrollera emulsionsrören så de inte är slitna, tips från verkstad.

Det sitter dynojetkit på hojen.

Så frågan är alltså hur tar man lös dem för kontroll?

Du behöver väl inte ha isär dem för att kolla slitage på "emulsionsröret" (det som nålen går in i) det kan du nog se om du bara drar ut nålen försiktigt med fingret.
För att byta det får man nog knacka ur det från flottörkammaren, så verkar det iaf på min VTR. Presspassning? Har jag fel?

Vänta på fler svar :-)

//Anders.

Du kanske har rätt i att man inte behöver demontera förgasaren, eller ens plocka bort rören för kontroll. Man ser dem genom att skruva av översta locket på förgasaren och dra ur trottlen, jag kan inte se annat än att de ser runda och fina ut.

Slitaget ser du genom att ta ut trotteln och titta rakt ner in i emulsionsröret. Öppningen som nålen går in i får inte vara äggformad, utan rund. Har du sligage så kommer den vara äggformad och då släppa förbi bensin även fast nålen är i sitt lägsta läge.

Du behöver inte ta ut dem, det är jobbigt (tror jag).

Kontrollera även nålen, det är ju trots allt ett samspel. Nål och emulsionsrör alltså.

Här kommer en bild från factorypro.

emuwr3.jpg

"This is enough wear to make a bike impossible to tune -
Poor mileage and rough, rich running is the result"

/a

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...