HJÄLP Flisor på pluggen i Duccen

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Ducati Monster
Hej
Tog o bytte olja idag på min Ducati 900 Monster -99.
Till min stora fasa upptäckte jag att magneten på pluggen var täckt av metallsånor!
Är det nån som har varit ut för liknande med sin ducce?
Spånorna var smala o avlånga.
Motorn hade då gått 700 mil sen förra bytet.
Nån som har en bra förklaring?
Tack på förhand Erik :4skrika

Det är ju en magnetplugg så du ska vara glad att de hamnar där i stället för att cirkulera runt och göra jävelskap. Om det är fina spån är det ok, om det är stora vassa bitar som man kan skära sig på så är det mindre bra. På 700 mil blir det en del.

Ninjaboy skrev:
Det är ju en magnetplugg så du ska vara glad att de hamnar där i stället för att cirkulera runt och göra jävelskap. Om det är fina spån är det ok, om det är stora vassa bitar som man kan skära sig på så är det mindre bra. På 700 mil blir det en del.
Det kan väl aldrig vara bra med metallspån i oljan?
Oavsett storlek

Spånorna är små o vassa, om du tänker dig att du har en axel som du knackar på en bussning el dyl. Och att du sedan får bussningen att gå lite snett så axeln skär av material, nåt åt det hållet.
Det blir liksom små vassa "stickor".

är inte det bara "vanligt" skav, det är ju inget som avverkas direkt. Personligen skulle jag bli orolig om det är kanske en eller flera "bitar" eller spånor, men det är jag det.......

Man kan ju alltid köra en bit till och kontrollera pluggen igen och se om det ökar, minskar....

Last edited:
eus skrev:
Det kan väl aldrig vara bra med metallspån i oljan?
Oavsett storlek

Nej, helst är man ju utan så klart men det är bättre att de är på magnetpluggen än någon annanstans. Alla som är utan magnetplugg har ingen aning om vad som cirkulerar och tror därför att deras motorer inte skaver metall.

Dt ska vara så:) inget att oroa sig för! om inte som tidigare skrivet att det är stora spån..

twinner skrev:
Dt ska vara så:) inget att oroa sig för! om inte som tidigare skrivet att det är stora spån..

Låter bra det, det satt några flisor på min plugg också såg jag idag.

Men det är väl därför magneten sitter där överhuvudtaget?

Gustav1 skrev:
Låter bra det, det satt några flisor på min plugg också såg jag idag.

Men det är väl därför magneten sitter där överhuvudtaget?
HA! Den kommar rasa när som helst.
Klart att det är därför magneten sitter där, men det betyder fortfarande inte att det är bra.
Det är som ett bilbälte, bra att ha fast man vill helst slippa få användning för det.

inget att vara orolig för. har jobbat med ducati och det är så på alla maskinerna. när man inte har spån, då börjar man bli orolig. bara att köra på och se gla ut, finns inget du kan göra åt saken om du inte vill riva hela motorn och slipa bort gjutgraderna som sitter på insidan. mycket typiskt ducce. tyvärr

spökrider skrev:
inget att vara orolig för. har jobbat med ducati och det är så på alla maskinerna. när man inte har spån, då börjar man bli orolig. bara att köra på och se gla ut, finns inget du kan göra åt saken om du inte vill riva hela motorn och slipa bort gjutgraderna som sitter på insidan. mycket typiskt ducce. tyvärr

Hum, har aldrig haft några som helst spån/flisor i mina Duccar.
En liten fundering kring gjutskägg, är det inte aluminium vi talar om och i så fall hur i hela friden hittar dessa spån till pluggen :confused:

Förstår i och för sig om du har större erfarenhet av Ducati (i och med att du har arbetar med dessa skönheter) så jag tar "spånfrånvaro" på mina maskiner som en bonus :tummenupp

Kollade du bottensatsen på oljan du hade ur motorn? där kan man hitta en del saker som inte är magnetiska om man är petig.. Sugsilen till oljepumpen, kollade du den åsså?

/B

Jag blir lite skeptisk till karaktären av spånorna.
Sam skrev om "dammaktigt smörja som är mycket likt tjock såpa", vilket låter som det normala spånet som blir i alla motorer från bland annat klackarna i lådan med mer.
(Är det separat olja till lådan på Ducce? I så fall kan ju inte såna spån hamna där.)
Är det "smala o avlånga" spånor så _kan_ det handla om lager som är på gång, dessa brukar kunna se ut så. De är oftast ljust grå och matta till ytan men det kan vara svårt att se då de är så smala, dessutom kan de ha fått ändrat utseende då de pressades loss ur lagret. Lager som verkligen har havererat brukar ge ifrån sig "flingor" av lagermetall men då brukar det ha gått så långt att man redan har börjar fundera på att stänga av knotan.

Ta nu inte detta som olycksbådande, jag pillar inte på Ducce och har alltså ingen specifik erfarenhet av dom. Jag bara utgår från generell erfarenhet.

Så länge du inte hör klapper från puffran så är det säkert bara att köra men ett tips är att när en motor börjar klappra i lager så stannar man och ringer efter ett släp. Man fortsätter inte ens hem om det så bara är några kilometer kvar. Stannar man på stört så finns det fortfarande en chans att klara veven (som är den dyra delen).

Men låt gärna nån kompetent kolla i verkligheten på´t.

Edit: Bottensatsen enligt Bjorns tips ovan är värdefull information. Är den fin så har man goda förutsättningar men innehåller den också spån (eller till och med flingor) så...

Jag har också hittat spån på magneten men har inga onormala ljud eller annat konstigt. Enda är att tvåan missar lite ibland och sexan kan missa nån gång, men då är jag för slapp när jag växlar. Misstänker att det kan vara från lådan det kommer pluss att det ligger skräp i tråget sen motorn blev inkörd osv. Dock så byter jag olja ännu oftare nu under en period för att se hur mycket spån det är, hittills har det inte varit så mycket.

Hoppas du inte har prob's med motorn, det skulle vara jobbigt

Jag har inte hört nåt el. kännt nåt från motorn.
Ska man behöva plocka isär motorn under vintern för att kolla om det är nåt.
Jag har inte skruvat hoj förr, men tänkte att det man inte kan får man lära sig efterhand när man skruvar. Är det nån som skruvat ducce?....är det svårt?
Jag skulle helst slippa skruva isär motorn. Jag tänkte att jag kanske ska kolla på pluggen när jag ställer undan den i höst.

Ett stort tack till alla er som svarat, det känns lite tryggare nu :)

Nu "spånar" jag bara(he he :D ) men kan det ha med inkörningen att göra?=när den slutar att lämna skit i oljan så är den inkörd....(dvs alla grader, gjutskägg osv är borta) o varför skulle den OM den är inkörd börja lämna metallflisor i oljan.. :confused: NU.. kan du börja bekymra dig, får den rätt smörjning är frågan du isof skall ställa dig.

Last edited:
Spån

Tjenare ...

Vill inte måla fan på väggen men en kille jag känner hade en M900 -94 men 2400 mil på mätaren, när han skulle serva cykeln, (hade precis köpt den) så hittade han en "massa" metal spån i oljan, han körde till en verkstad o där sa dom att det var ett ramlager som "va på gång"...det skulle kosta honom 15 000 att få fixat, om nu vevaxeln ochså fått stryk...........Han bytade in hojen fort som fan efter det beskedet............

Ninjaboy skrev:
Det är ju en magnetplugg så du ska vara glad att de hamnar där i stället för att cirkulera runt och göra jävelskap.

Ahem... oljefilter?

Magnetplugg = indikator. Var glada att ni inte har RM-12-motorer, många magnetpluggar är det och kontroll vid varje stopp. ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman