Jag blir lite skeptisk till karaktären av spånorna.
Sam skrev om "dammaktigt smörja som är mycket likt tjock såpa", vilket låter som det normala spånet som blir i alla motorer från bland annat klackarna i lådan med mer.
(Är det separat olja till lådan på Ducce? I så fall kan ju inte såna spån hamna där.)
Är det "smala o avlånga" spånor så _kan_ det handla om lager som är på gång, dessa brukar kunna se ut så. De är oftast ljust grå och matta till ytan men det kan vara svårt att se då de är så smala, dessutom kan de ha fått ändrat utseende då de pressades loss ur lagret. Lager som verkligen har havererat brukar ge ifrån sig "flingor" av lagermetall men då brukar det ha gått så långt att man redan har börjar fundera på att stänga av knotan.
Ta nu inte detta som olycksbådande, jag pillar inte på Ducce och har alltså ingen specifik erfarenhet av dom. Jag bara utgår från generell erfarenhet.
Så länge du inte hör klapper från puffran så är det säkert bara att köra men ett tips är att när en motor börjar klappra i lager så stannar man och ringer efter ett släp. Man fortsätter inte ens hem om det så bara är några kilometer kvar. Stannar man på stört så finns det fortfarande en chans att klara veven (som är den dyra delen).
Men låt gärna nån kompetent kolla i verkligheten på´t.
Edit: Bottensatsen enligt Bjorns tips ovan är värdefull information. Är den fin så har man goda förutsättningar men innehåller den också spån (eller till och med flingor) så...