HJÄLP! Får inte loss min trasiga bult (M10)......

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Kraschade med min race-R1:a och kraschpucken som sitter i motorfästet försvann. Den har varit lagd en gång tidigare på samma puck men denna gång gick bulten till motorfästet av (som håller pucken på plats).

Det finns en stump kvar men inget jag kan få tag i.
Före helgen inhandlade jag körnare och grispittar (felgängade avdragare). Drämde till med körnaren för att ha någonstans att börja borra. Borrade med en 5mm borr i min "kapade" M10 bult men helt utan resultat.
Jag använde en skruvdragare vilket jag tyckte borde funka. Men faaaan heller. Lyckas ju bara borra ca 0,1mm djupt trots skärolja och lågt varvtal.

Vad gör jag för fel? :va
Bättre borr?
Annan borrmaskin?
Andra verktyg?
Annat sätt?

Är rätt talanglös på att meka så alla tips är välkomna!
Alternativt nån som kan hjälpa mig att få ut skiten för kaffe och bullar samt en back öl att ta hem...... :)

//Rappen

kolla limez tråd så har du några ideer.
Eller kom hit med skiten jag har pentyltråd i garaget... lämnar inga garantier dock men börja med lite läsning.

Ring patrik... han stryper mig nog nu iof!
Jag skulle vart där nu idag o lekt med bromsbänken.... www.racerepairs.com eller om du e ok så 6 mil till till fina tierp så pentylar jag den åt dig:tummenupp

Last edited:
Vanliga billiga HSS borr kan vara rätt värdelösa, prova at få tag på lite bättre kvalitet. typ HSS cobolt (guldfärgade borr)

Prova också at borra i steg, starta med t.ex. 3mm

Vanliga billiga HSS borr kan vara rätt värdelösa, prova at få tag på lite bättre kvalitet. typ HSS cobolt (guldfärgade borr)

Prova också at borra i steg, starta med t.ex. 3mm

Kan min skruvdragare vara för klen?
Behövs en kraftig borrmaskin?

rappen:köp RIKTIGA borrar, feltemas skitborrar tex blir slöa direkt i rostfritt, dom klarar inte ens 0,5mm rostrfitt som är i tex slipons utan att bli slöa o bara slira. (jag fick gå till järnhandeln o köpa en riktig borr för typ 30 pix, men det FUnKA sen iaf)

borde gå o svetsa på en mutter om bulten gått av jämns med eller sticker ut en aning,svetsa inuti muttern o lossa som vanligt
,ta bort tanken bara annars behöver du inte låna pentyl av lind'en:D

Lindén skämtar, det är inget du vill använda, detonerande stubin, blir mera som at fjärna hojen från skruven, typ. ;)

Hahahahahah
Nu är jag med.
Var inne på helt andra spår vilket gör att ironin är bortkopplad.......

rappen:köp RIKTIGA borrar, feltemas skitborrar tex blir slöa direkt i rostfritt, dom klarar inte ens 0,5mm rostrfitt som är i tex slipons utan att bli slöa o bara slira. (jag fick gå till järnhandeln o köpa en riktig borr för typ 30 pix, men det FUnKA sen iaf)

Toppen.
Lurade på att borren var av äkta skitkvalitet!
Kvaliteten bakom spakarna är inte heller speciellt hög.....:)
Blir att köpa kvalitetsborr och göra ett nytt försök.

Last edited:
Som nån sa tidigare, svetsa på en mutter som du kan dra på med hylsnyckel istället!

Pentyl, trotyl, semtex, c4 osv osv ska du bara använda om du inte vill ha hojen kvar längre eller om grannen är jobbig.

Som nån sa tidigare, svetsa på en mutter som du kan dra på med hylsnyckel istället!
.

Absolut en bra idé, men har ej tillgång till svets. Sen är ramen bara några millimetrar ifrån bulten vilket gör att man lätt kan bli nervös för en sån variant.....

Jag köpte en låda Riktiga Borr i vintras.
Får nog klassas som 2000-talets bästa investering hittills i mitt garage i alla fall.
Som att borra i wellpapp.

Det är lugnt, jag har varit trackad sen lekis.
Jag menade bara att riktiga borr kan man dra runt med tång och ändå lyckas bra.
Fick ni ut bulten, skämtare där?

Last edited by a moderator:
Få loss bult

Om du fortfarande inte fått loss bulten vid detta laget. Så köp in ett borr eller två för borrning i rostfritt material och pasta för detta ändamål. Det biter i det mesta.
H-ning
Mike Hayabusa

Jävla skitbult!

Efter att ha inhandlat ny borrmaskin (kom på att jag slängt den gamla) nya borrar och lite skärolja gick jag på bulten igen. Denna gång med helt annat resultat. Funkade att borra och allt frid och fröjd.
Tog min inhandlade grispitt och började gänga in den. Till min förvåning och lycka började bulten sakta gänga ur sig. :)
Men min lycka, och tron över att jag kan meka, blev inte långvarig. Grispitten, det förbannade jävla verktyget går av inne i bulten!!!!:mad: :mad: :mad:

Då är frågan hur jag ska lyckas med konststycket att få ut bult och grispitt?
1. Lindén och pentyl?
2. Lära mig att svetsa och svetsa fast ram och mutter. (lite jobbigt att få bort sen bara.....
3. Köra tills skiten rasar....

Tålamodet snart slut och bankörning om enoch en halv vecka.....
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta

Såg inte tråden förrän nu. Grispittar är BARA till skruvar som inte sitter fast. De går att använda om man inte kommer åt skruvskaftet, men skruven sitter löst inne i hålet. Så fort man behöver lägga på ett moment för att få loss skruven så är grispittar värdelösa och kan många ggr trycka fast skruven ännu hårdare innan de går av.
Det finns massor av andra metoder för att få ut skruvar så undvik grispittar!

Såg inte tråden förrän nu. Grispittar är BARA till skruvar som inte sitter fast. De går att använda om man inte kommer åt skruvskaftet, men skruven sitter löst inne i hålet. Så fort man behöver lägga på ett moment för att få loss skruven så är grispittar värdelösa och kan många ggr trycka fast skruven ännu hårdare innan de går av.
Det finns massor av andra metoder för att få ut skruvar så undvik grispittar!

Som du sa.......lite sent. men tack för infon.
Hur skulle du göra nu?

Vart i Stockholm finns du?

Jag finns i Kallhäll på dagarna och kan du släpa hit eländet så fixar jag det åt dig.

Grispitt = mer bekymmer

LYSANDE!!!!

Hojen står i skälby/järfälla. Men tyvärr jobbar jag till 16, i Kista, på dagarna.
Finns det ev möjlighet att fixa efteråt?
Har släp så jag har inga problem att köra hojen till dig.

Finns på 0709-929272
Mvh
Rappen

LYSANDE!!!!

Hojen står i skälby/järfälla. Men tyvärr jobbar jag till 16, i Kista, på dagarna.
Finns det ev möjlighet att fixa efteråt?
Har släp så jag har inga problem att köra hojen till dig.

Finns på 0709-929272
Mvh
Rappen

Kan bli lite tajt med tid efter jobbet.
Och går på semester från fredag.

Kan du smita på en långlunch i morgon tex?
Eller så hämtar jag hojen på släpet och fixar det.

Jag finns på 070 584 83 57
/Patrik

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma