HJÄLP! Du som har R6 -03 till -05!

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Har precis börjat bygga ihop en vurpad R6 -04. Har ett problem att 2 trådar har hoppat ur den störtsta sockerbiten som går till nån kretskorts låda.
Detta är placerat under sadeln bland reläer och batteri.

Så DU som har en r6 stånde i garaget av samma årsmodell, hade jag blivit väldigt tacksam om du kunde gå ut och titta hur kablarna ligger i sockerbiten.

Då jag inte är så sugen på att skifta dessa trådar och bränna kretskort och annat. Bifogar en dålig bild som gör att man förstår problemet bättre. De kablar som åkt ur är blå och gröna. Vet ej vilken som skall vara vart!

Tacksam för hjälp! :)

Bifogat

• GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    36.9 KB · Visningar: 113
Kan kollla på tisdag om du kan hålla dig,kolla i r1/r6 tråden annars,kanske finns något där.

Henrik

Tackar! Du får hemskt gärna ta en titt på tisdag om inte någon annan hunnit kolla före, vore jättebussigt! :tummenupp
Kollade på min R1:a men va inte samma färger på kablar, så e tacksam för hjälpen! :)

@Poke
Tack för elschemat, men hjälpte mig inte så mycket tyvärr, men tack iallafall! :)

Det ser ut som ecun du håller i. har för mig det skiljer på 05:an gentemot 03-04 där. Skicka ett pm till flugan, han kanske har nåt tips. Vi bytte på hans i somras efter en vurpa på anderstorp.

Verkar inte ha samma färgsättning på kabelstammen så det stämmer nog att -05an inte är lika.

Mem,höger sida sitter på min 2st med blått längst ut över varandra och innanför 2 stycken grönt och gult över varandra.

Kan ju vara så att dom sitter på samma sätt,har du en med blått och en med grönt i kontakten och en med blått och en med grönt som lossnat så skulle jag gissa att dom skall sitta färgmatchat tillsammans över varandra men vete fan om jag skulle klämma ihop det på min egen.

Henrik

Är tacksam för svar och den hjälp jag har fått! :tummenupp

Fick tittat i en verkstadshandbok igår och fick reda på hur kablarna skulle ligga, så det problemet är numera löst.

Men har lite andra frågetecken, bla en tom sockerbit som jag bifogar en bild på. Kablarna in i sockerbiten är svarta, nån är märkt med "gula prickar". Vet ej vad den skall sitta?!

Känns som det lättaste hade varit och få komma hem till någon och titta dess R6:a 2003-2004, är inte hundra på att -05 är samma helt. Vore väldigt tacksam om någon kunde vara så vänlig och hjälpa mig med detta.
Tack på förhand! :)

Bifogat

• DSC00287.JPG
    DSC00287.JPG
    27 KB · Visningar: 36
Har 2st lösa på min,en likadan och en oval med 2 stift i.

Fördraget för extrautrusning(larm?)eller annan utrustning på andra marknader(kanske hast.begr. på bakre fotpinnekontakten;) )

Henrik

Har 2st lösa på min,en likadan och en oval med 2 stift i.

Fördraget för extrautrusning(larm?)eller annan utrustning på andra marknader(kanske hast.begr. på bakre fotpinnekontakten;) )

Henrik

Tackar tackar!
Det va precis dom två jag klurade lite på! :)
Hojen startar dock ej, har ett otrevligt litet surrande från cdi boxen, så funderar på om den har gått åt skogen. :(

Någon som vet om man kan kolla cdi boxen om den e okej eller ej?

Skulle fortfarande vilja kolla på någon annans R6:a och jämföra lite. Så någon i göteborgs omnejd som kan tänka sig skruva av sin sadel så man kan få titta och jämföra lite? :)

Kabelstammen 03-04 och är annorlunda än den 05, både vad gäller hur kablaget är draget och färgsättningen av kablarna. T ex sitter det dubbla fläktar på 05, en annan säkringsbox för fläktarna under sadeln men framförallt så ser matningen från batteriet helt annorlunda ut. Däremot ser själva kontaktstycket till ECUn likadant ut vad avser antalet stift och guider, tar man sig tid och idogt studerar elschemat kommer man säkert fram till att signalerna är desamma från ECUn. US kablage skiljer sig även från EU-kablage p g a att man inte har immobilisern I US och 'spärrat' diagnosläget (kan vara bra att veta om man handlar på ebay där många säljare hävdar motsatsen)

Det kanske du redan sett men det sitter massa små hylsor nere i kontaktstycket som alla trådarna är fastlödda i, se till att du får bra kontakt när du sätter tillbaks sladden igen.

Edit: Min förra ECU pep som den ljusaste testsignalen på SVT och riktigt högt efter att bakramen fick sig ett trauma. Den nya ECUn gör det inte, men jag har läst på amerikanska forum att vissa hojar ger ifrån sig ett svagt pip medans andra låter inte alls.

Last edited:
ECUn sätter felkod för vissa avvikelser. Men om du laddar hem workshopmanualen så står det hur man sätter ECUn i diagnosläge och då kan bl a få reda på om den fått för sig att stödet är ute, växel är i, dödarknappen är på etc. Det underlättar felsökningen av elen markant.

EDIT: Nu är det ju dödssynd här att länka till andra forum men här är en söksträng som torde ta dig till en servicemanual "R6 Service/Maintenance/Repair Manual". På sidan 7-6 står det om hur man sätter ECUn i diagnosläge och hoppar mellan de olika testerna (det som de kallar för diagnostic code) och på sidorna 7-9 till 7-11 står det en tabell över alla tillgängliga tester, t ex kan du läsa av tiltsensorn med test (diagnostic code) #8 och stödet med test (diagnostic code) #20.

Last edited:
Tackar så jättemycket för hjälpen flugan! Tack för att du tog dig tid och skrev så utförligt. Jag skall ta och prova och se hur långt jag kommer med detta! Tack så länge! (lär ju inte vara sista gången jag skriver i den här tråden, kommer antagligen bara komma på mer frågor).
:tungan

Tackar så jättemycket för hjälpen flugan! Tack för att du tog dig tid och skrev så utförligt. Jag skall ta och prova och se hur långt jag kommer med detta! Tack så länge! (lär ju inte vara sista gången jag skriver i den här tråden, kommer antagligen bara komma på mer frågor).
:tungan

När du säger att den inte startar, går inte ens startmotorn igång då?
Är den gula engine-lampan (den under neutral-lampan) och den röda imobilizer-dioden i botten av varvmätaren släckta?

Tackar tackar!
Det va precis dom två jag klurade lite på! :)
Hojen startar dock ej, har ett otrevligt litet surrande från cdi boxen, så funderar på om den har gått åt skogen. :(

Skulle fortfarande vilja kolla på någon annans R6:a och jämföra lite. Så någon i göteborgs omnejd som kan tänka sig skruva av sin sadel så man kan få titta och jämföra lite? :)

Om surrandet du talar om låter som ett relä som slår till och från kan en anledning vara batteriet eller jordningen,min lät så när batteriet mådde lite dåligt.

Kolla inte bara så det finns ström utan belastningsmät.
Eller på med startkablar och testa med ett friskt batteri för att utesluta.

Edit
Menar självfallet om surrandet uppstår när du trycker på startknappen,fingrarna knappade ifrån hjärnan lite.

Henrik

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage