HJÄLP!! den startar inte..

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
går inte att få igång den låter inte ens som att den tänder..
har monterat strypningar.. har startat ett flertal ggr efter det men sen igår var den död.. batteriet kändes lite dåligt så jag laddade det.. men fungerar inte idag heller...
vad kan va fel?
kondens i tanken?

Gick den innan du monterade strypningar?
Nyligen eller i höstas?
Hade du motorn rejält varmkörd sista gången den gick?
Eller är det igenslaggade stift igen? (många här under vårkanten)

Edit: Läste inte att du haft igång den sen du mont strypningar. Första frågan bortfaller med andra ord.

Robban_C skrev:
Gick den innan du monterade strypningar? Nyligen eller i höstas?
Hade du motorn rejält varmkörd sista gången den gick?
Eller är det igenslaggade stift igen? (många här under vårkanten)
den startade och varmkördes för en vecka sen efter att strypningen var monterad...

Robban_C skrev:
Kalla igenslaggade stift. Varmkörde du ordentligt sist?
han fick så och gå i en kvart... borde inte det räcka? eller man kanske ska varmköra ännu mer... har inte så bra koll..

måste ju demontera tank och allt för att få bort stiften.. :huvet

Tändstiften

Har har startat min hoj flera ggr under vintern i garget (varmt). Så när jag skulle starta hojen på riktigt i helgen så var det samma visa som du beskrev. Startmotorn går runt, "hostar" knappt och destå mer jag försökte destå värre blev det.

Har läst ett par "startar inte" trådar och i alla ser man tändstiften. Jaja tänkte jag. Jag bytte iallefall tändstift ca 50 mil innan jag ställde av min hoj. Det är inte problemet!

När jag till slut kollade tändstiften var det inget skämt - jag har aldrig sett något värre. En helt otrolig beläggning av sot!

Har nu bytt tändstift och den startade direkt efter det! Jag kommer att akta mig för att garage-gasa i fortsättningen!

/Dr B.

Dr BODOL skrev:
... Jag kommer att akta mig för att garage-gasa i fortsättningen!
Så talar den som lärt sig av misstagen! :tummenupp

Förklaringen är att stiften inte når arbetstemp under detta garagegasande. Detta medför att mittelektroden slaggar igen varvid gnistan kortsluts till jord i all kol som är där. Detta har alltså inte att göra med hur långt stiften har gått.
Man kan rensa stiften genom blästring (kräver MYCKET noggrann rengöring efteråt för att inte få in blästermedel i puffran) eller genom att bränna rent stiften med gasol/gassvets/kokplatta. Men det är ju onekligen lättare att köpa nya.

LSS (Låt Skiten Stå) under vintern!

KOLLA ALLA KABLAR!!! min sprang jag med hur länge som helst innan jag kollade gnistan och då hade jag tydligen lyckats dra ut en kabel när jag mekade med den..... :fatta!

Kolla så det inte gått någon säkring när du monterade det nya batteriet. Det e ju en klassiker.
Tänder den till, men inte startar sen så använd startgas. Det var jag tvungen att göra första och andra gången i år.

Edit: jahaaa startmotorn går. Exakt samma problem som jag hade. Öppna tanklocket så du inte fått undertryck i tanken. Gå därefter till närmsta mack och köp startgas. Spraya som en dåre på luftfiltret, sen kan jag NÄSTAN lova att den kommer starta.

Last edited:
Dr BODOL skrev:
Har har startat min hoj flera ggr under vintern i garget (varmt). Så när jag skulle starta hojen på riktigt i helgen så var det samma visa som du beskrev. Startmotorn går runt, "hostar" knappt och destå mer jag försökte destå värre blev det.

Har läst ett par "startar inte" trådar och i alla ser man tändstiften. Jaja tänkte jag. Jag bytte iallefall tändstift ca 50 mil innan jag ställde av min hoj. Det är inte problemet!

När jag till slut kollade tändstiften var det inget skämt - jag har aldrig sett något värre. En helt otrolig beläggning av sot!

Har nu bytt tändstift och den startade direkt efter det! Jag kommer att akta mig för att garage-gasa i fortsättningen!

/Dr B.

försökte ta bort stiften förut.. men kom inte åt med den vanliga stift hylsan.. ska försöka få tag i nån riktigt smalt imorrn.. brukar det va special verktyg till sånt?

Det pratas en hel del om gammal soppa men jag har aldrig varit med om problem med det, inte ens med soppa som har stått i åtskilliga år.

Stiften på nyare knarrar är mindre än på bilar, mindre hylsa med andra ord.

Edit: En -88:a får anses som "nyare" i detta sammanhang. Dvs de har mindre stift än på bilar. Men jag vet inte storlek på hylsan.

Robban_C skrev:
Det pratas en hel del om gammal soppa men jag har aldrig varit med om problem med det, inte ens med soppa som har stått i åtskilliga år.

Stiften på nyare knarrar är mindre än på bilar, mindre hylsa med andra ord.

Edit: En -88:a får anses som "nyare" i detta sammanhang. Dvs de har mindre stift än på bilar. Men jag vet inte storlek på hylsan.

fick tag i en hylsa av rätt storlek tillslut... men det kommer ingen gnista på stiften... måste väl vara något elfel (glapp) nånstans eftersom att den har fungerat förut?
har meckat i flera timmar idag.. är nästan så att man börjar tröttna..

xZibit skrev:
fick tag i en hylsa av rätt storlek tillslut... men det kommer ingen gnista på stiften... måste väl vara något elfel (glapp) nånstans eftersom att den har fungerat förut?
har meckat i flera timmar idag.. är nästan så att man börjar tröttna..
Du har inget annat fordon du kan prova stiften på? Då menar jag att ha det
hängades i tändhatten på det andra fordonet.
För övrigt så är 10mm stift ett jäfla skit, innan man startar upp för en ny
säsong så bör man byta dom.

xZibit skrev:
... måste väl vara något elfel (glapp) nånstans eftersom att den har fungerat förut? ...
Eller det som vi har pratat om i hela tråden, dvs att stiften är igenslaggade. Foton?
Kolla med att hålla stiftet 2-3 mm från jord, har du gnista stift -> jord är tändsystemet ok.

Robban_C skrev:
Eller det som vi har pratat om i hela tråden, dvs att stiften är igenslaggade. Foton?
Kolla med att hålla stiftet 2-3 mm från jord, har du gnista stift -> jord är tändsystemet ok.

har helt nya stift för att jag trodde att de gamla hade blivit igenslaggade....
verkar mer som att det är nått elfel eller liknande..

1. Ingen gnista alls med andra ord?
2. Inte ens från stift via luftgap till jord?

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...