HJÄLP!! Blandskruvar..sitter vart??

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Har satt på slipon och ska feta till blandningen lite för att få bättre gång men jag hittar inte skruvarna!?? Antar att skruvarna ska gå "in" i förgasarna? De enda skruvar jag hittar som kan justeras sitter inte direkt på förgasarna utan på en "stång" som snurrar i takt med hur mycket gas man ger... (alltså skuven snurrar inte i sig utan hela kitet med skuv,fjäder osv..)vad är detta för skruvar?? De är bara 3 till antalet (fjäderbelastade)... första förgasaren har ingen sådan skruv för där är gasviren ansluten. Hur ska/brukar blandskuvarna se ut?

Har för övrigt inte skruvat loss hela bryggan, kan de kanske sitta under förgsarna?? låter inte troligt enligt mig... vill inte skruva loss hela bryggan heller!! :(

Hojen är en R6:a - 00.

Väldigt tacksam för all hjälp!!

Last edited:
Re: Re: HJÄLP!! Blandskruvar..sitter vart??

K-Micke skrev:
De sitter på undersidan, långt fram mot insugsrören till toppen.
De brukar sitta nedsänkta i ett hål.

Alltså måste man ta dän hela bryggan... och då behövs nya packningar mellan förgasre/topp??

Re: Re: Re: Re: HJÄLP!! Blandskruvar..sitter vart??

K-Micke skrev:
Varför då? Kommer du inte åt skruvarna när förgasarna sitter på plats?
Sen är det väl ingen packning där utan gummirör och klammer?

Inte om de sitter på undersidan, dvs mot toppen. då måste jag väl lyfta hela bryggan för o komma åt under... :confused:

Jo har en halvtaskig sprängskiss på förgsarpaketet...verkar inte vara packningar emellan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: HJÄLP!! Blandskruvar..sitter vart??

K-Micke skrev:
Det är välan "downdraft" fuggar på den där, alltså dom sitter ganska brant uppåt, med luftburken under tanken? Då är det inga problem alls att komma åt.

vette sjutton vad det heter. :) med undersidan menar du att de sitter vid dräneringsskruven? om det nu är undersidan..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HJÄLP!! Blandskruvar..sitter vart??

K-Micke skrev:
Undersidan är mycket riktigt där dräneringen sitter också.
Alltså pekar blandskruven snett neråt/bakåt.

Men enligt sprängskissen finns där inga mer skruvar... än 8:an som är dräneringsskruv och skruvar som håller ihop locket. hmm...

K-Micke skrev:
Hittade en bild.
Skruven sitter nere i det där hålet.

Den där knasaren är en annan modell va? får inte riktigt grepp om hur den är vänd.. kan du peka på någon av skisserna jag la upp så bjuder jag på bärs nån gång, thats a promise!! ;)

K-Micke skrev:
Den sitter skymd på din sprängskiss, men man kan se urtaget
i flottörhuset där "röret" sticker ut (röda pilen).

Kom precis från garaget... satt där precis som du sa. Man tackar!! :tummenupp

nu måste man bara list ut hur man får loss hela bryggan då det inte går att komma åt klokt annars...

Du behöver inte ta bort bryggan för å ändra på de skruvarna..lyft tanken å kika under förgasarna så ser du rören med en skruv i.

Om jag inte har fel så ändrar den skruven endast låg/mellan registret?
Du borde istället flytta ner nålen ett hack, du kommer åt å ta bort locken på förgasarna utan å ta bort bryggan.

Lycka till :bow

Edit:Flytta upp menar jag självklart :fakta

Last edited:
YZF-1000-R1 skrev:
Du behöver inte ta bort bryggan för å ändra på de skruvarna..lyft tanken å kika under förgasarna så ser du rören med en skruv i.

Om jag inte har fel så ändrar den skruven endast låg/mellan registret?
Du borde istället flytta ner nålen ett hack, du kommer åt å ta bort locken på förgasarna utan å ta bort bryggan.

Lycka till :bow

Edit:Flytta upp menar jag självklart :fakta

DEt är just vi mellanregistret den hostar till (6500-7000). Har skruvat ut dem nu för övrigt, va tvungen att ta loss hela bryggan för att komma åt. Det hade väl kanske gått utan att ta loss med en jädra massa pillande men då hade man inte varit säker på hur mycket man verkligen skruvade ut skiten då man inte ser själva skruven utan bara kan känna skiten!

Ska skruva ihop pärlan snart och ta en testrunda, faaan om den inte går bra nu... tog x antal timmat att utföra det, iof går det nog på en tiondel nästa gång då man vet hur allt sitter nu. :)

Satt å läste i Haynes boken detta!

1: Om du ska justera Pilot Screws så börga med å köra motorn varm.

2:Ta bort tanken.

3:Skruva in alla skruvarna å sedan ut till grundläget 2 1/2v(R1)

4:Fixa en tillfällig tank så du kan starta motorn,ställ in rätt tomgång.

5: Följande görs på en förgasare åt gången!

6:Med motorn i gång/ skruva endera ut lr in skruven tills du får högsta tomgången.När du fått detta så justerar du tomgången till den rätta å börgar på nästa förgasare.

:tummenupp

Last edited:
YZF-1000-R1 skrev:
Satt å läste i Haynes boken detta!

1: Om du ska justera Pilot Screws så börga med å köra motorn varm.

2:Ta bort tanken.

3:Skruva in alla skruvarna å sedan ut till grundläget 2 1/2v(R1)

4:Fixa en tillfällig tank så du kan starta motorn,ställ in rätt tomgång.

5: Följande görs på en förgasare åt gången!

6:Med motorn i gång/ skruva endera ut lr in skruven tills du får högsta tomgången.När du fått detta så justerar du tomgången till den rätta å börgar på nästa förgasare.

:tummenupp

Totalt omöjligt förfarande då man inte kommer åt skuvarna klokt utan att lossa på hela bryggan! på r6 iaf... Tog en provtur igår föresten, går fiiiint nu igen!! blev lite vassare nu än med orginalburken. Nu går den lätt upp på bakhjulet även om man ligger på tanken, förr lättade den lite bara! :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph