HJÄLM! HJÄLP!!! Knepig huvud och passform!

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Har nyligen varit på lokala mc-affären och prövat lite hjälmar. Jag antar att jag har en huvudform som en mupp för inget funkar tycker jag :va

Kommer fan inte lägga ut en massa stålar om dom inte sitter bra eller funkar lika bra som min gamla budgethjälm, en Boeri Cx 200.

Jag provade bland annat Shoei Raid, vilken många rekommenderar, storlek L passade bra, satt tajt och fint MEN det känns som man har ett extremt tryck på huvudet ovanifrån, är det bara jag som upplever det så? :huvet

Sedan provade jag Shoei XR-1000 i storlek L och den kändes stor som ett hus? Väldigt knepigt.

Prövade Arai med(trots att det är över min budget) och där kunde jag med god vilja trycka på mig en storlek M och den satt relativt bra, men hjälmen kändes så kort??? Hade man gjort putmun så hade man varit inne i hakskyddet? :tungan

X-lite kändes rätt ok,men hjälmen ser lite knepig ut och jag gillar verkligen inte visiröppningsmekanismen, verkade otroligt komplicerat! :confused:

Om dom inte klämmer uppe på huvudet så blir det istället så att dom känns jättestora och som att dom skall ramla av(gjorde hjälmtestet). :arsele

Ingen som har några tips :Bugar för min huvudform, eller är det bara jag som ser ut som en gorilla? :rofl

Önskvärda egenskaper: Kolfiber, Kevlar, Glasfiber, Mattsvart...gärna Dubbel D..... inte över 3000 kr helst.

Står över: Plasthjälm, Tribalshajt och Flashiga motiv.

/F

Om Xlites hjälmar passar ditt huvud så satsa på den nya modellen Xlite X801 start eller Champion. Ser numera inte ut som ett rymdskepp och har "vanlig" visirmekanism. Dubbla dringar och en vikt på 1250 +-50 gram (lätt!)

kostar från 3300 (har jag för mig) med pinlock invisir!

Jag har en sådan och har även ägt en med den "konstiga" visirmekanismen (funkar kanon, garanti kallas det om nått mot förmodan skulle pajja. Xlite har 5 års sådan!). Jag har också ett mysko huvud så Xlite är det enda som passar mig

//jaG

Måste tillägga att jag gillar utseendet på Shoei Raid Mattsvart....helt clean, rimligt pris! Någon som vet om "trycket" försvinner med tiden?

En annan hjälm som verkar ball är Bieffe GPR...men det går bara att köpa från USA och idag märkte jag hur viktigt det var att prova.

Vad säger folk om AGV, dom har ju väldigt rimliga priser, tex på Demon V-top? Eller tex GP-Pro, där verkar man få väldigt mkt för pengarna.

Måste säga att jag är lite skeptisk för udda märken som jag inte vet så mkt om, tex KBC eller Nitro. Det finns väldigt lite info om dom med, tex är det någon som vet Nitros vikter spec.? Kommentarer välkomna! :Bugar

Skall kolla in X-lite lite mer, tackar för tipsen! :Bugar

/F

Last edited:
när jag testade hjälm så hittade jag en large som passade bra men då sa polaren att jag skulle ta en mindre för de töjer sig en hel del sagt o gjort så blev det en medium tight som attan satt den o klämde lite här o där
men det tog inte så lång tid för hjälmen att passa som handen i hansken
nu sitter den perfekt
en shoei är det iaf

Trycker hjälmarna i pannan? Araihjälmar är avlånga, och Lazer är något mitt i mellan. Testa fler Arai!

Josafan skrev:
Måste tillägga att jag gillar utseendet på Shoei Raid Mattsvart....helt clean, rimligt pris! Någon som vet om "trycket" försvinner med tiden?

En annan hjälm som verkar ball är Bieffe GPR...men det går bara att köpa från USA och idag märkte jag hur viktigt det var att prova.

Vad säger folk om AGV, dom har ju väldigt rimliga priser, tex på Demon V-top? Eller tex GP-Pro, där verkar man få väldigt mkt för pengarna.

Måste säga att jag är lite skeptisk för udda märken som jag inte vet så mkt om, tex KBC eller Nitro. Det finns väldigt lite info om dom med, tex är det någon som vet Nitros vikter spec.? Kommentarer välkomna! :Bugar

Skall kolla in X-lite lite mer, tackar för tipsen! :Bugar

/F

Japp, jag har Raiden i mattsvart. När jag köpte min så tryckte den ganska så hårt runt hela skallen på mig. MEN med hjälmar som skor, så anpassar sig fodret efter dumhuvet som är i hjälmen, Efter en vecka så satt hjälmen kanon bra, och det gör den fortfarande. Vill man skynda på inkrympnings prosessen, så kan man alltid hyra ett par filmer och slå sig ner i tv soffan med 2 st sugrör, och på men hjälmen. Ev besökare undrar hur det egentligen står till med en, men det är det värt. :hihi

Josafan skrev:
/F
har oxå Raiden/mattsvart, funkar skitbra!! riktigt tajt i början, men, nu sitter den som gjutet!

ZejtaN skrev:
Japp, jag har Raiden i mattsvart. När jag köpte min så tryckte den ganska så hårt runt hela skallen på mig. MEN med hjälmar som skor, så anpassar sig fodret efter dumhuvet som är i hjälmen, Efter en vecka så satt hjälmen kanon bra, och det gör den fortfarande. Vill man skynda på inkrympnings prosessen, så kan man alltid hyra ett par filmer och slå sig ner i tv soffan med 2 st sugrör, och på men hjälmen. Ev besökare undrar hur det egentligen står till med en, men det är det värt. :hihi

Såhär kan det se ut. Hela utrustningen på för bättre känsla (exkl mina brallor) :)

Bifogat

• inkorning.jpg
    inkorning.jpg
    88.8 KB · Visningar: 120
Arai hjälmarna finns för både runda och avlånga skallar, snacka med en återförsäljare.

SV-RIDER skrev:
Har du provat XR-1000 i en storlek mindre ?

Nä, hade lite bråttom, det kanske man skall göra? :va

Såg att touringbutiken hade en XR-900 för 2000 spänn, verkar billigt, men tyvärr så finns dom inte i mattsvart och då går dom nästan bort faktiskt, tyvärr! :(

Tack för tipsen, låt dom rulla in!

Saken är den att när jag kommer ner till skåne igen så skall jag åka till lite mer affärer och prova.....Vill gärna ha butiker med stort sortiment, trevlig personal där man kan prova i lugn o ro.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla