HJÄÄLP!! Hur formaterar man hårddisken i XP?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena

Ska formatera datorn, har fått in så mkt skit nu...

Men hur fan gör man? Innan var det ju bara o starta om i dos läge o skriva format C:, men nu då? Hur ska jag göra nu???

Hoppas nån kan hjälpa mig...'

Nån som har några andra tips man ska tänka på innan man formaterar?

MRX_Martin skrev:
Tjena

Ska formatera datorn, har fått in så mkt skit nu...

Men hur fan gör man?

startdiskett?

annars går det väl bara att köra in xp skivan och välja installera och efter det välja att formatera innan ny installtation..

Jag hade samma problem för 2 veckor sen.
Lösningen är som följer:
Du måste starta om med xp skivan i, när du kommer till det stället där datorn frågar om vilken partition du vill installera xp på, så måste du ta bort den partitionen som du vill formatera, och sedan lägga till den igen....då får ju datorn ett helt nytt oanvänt område som den formaterar och sedan installerar xp på..... det kan ju ta en stund men det är ju bara att ta en fika så länge..lycka till :banana

starclassic skrev:
Lösningen är som följer:
Du måste starta om med xp skivan i, när du kommer till det stället där datorn frågar om vilken partition du vill installera xp på, så måste du ta bort den partitionen som du vill formatera, och sedan lägga till den igen....då får ju datorn ett helt nytt oanvänt område som den formaterar och sedan installerar xp på..... det kan ju ta en stund men det är ju bara att ta en fika så länge..lycka till :banana

Okej, ska kolla på det... Låter lite konstigt o ologiskt, men-men...

Startdiskett har ajg testat, den bryr sig inte om att den sitter i...

starclassic skrev:
Lösningen är som följer:

Det går ju inte!!! den bara startar om som vanligt o komemr till inlggningsläget...

har testat både med o utan disketten i...

vad ska jag göra??? Så svårt ska det ju inte va o formatera den... I win98 va det ju skitlätt...

Nej nu gick det, stängde av o satte på datorn, då kom det fram... den håller på o läsa in nu...

Tack så mkt för hjälpen :) ....hittils! :huvet

Nu såg jag det du sa om partionering...

Men vågar man? :brinnerup :4skrika

Jorå, men efter man tryckt bort den, ska jag då lägga till den igen, och hur ska jag göra det????

sitter vid den andra datorn i samma rum, hopapr frammåtillbaka mellan dom :hihi

Så jag kan be om hjälp här, hehe...

Nu är det kört!!!! :gnissla :gråta :4skrika

hur ska det gå :va

Man kommer ju säkert komma på minst 1000 saker man glömmt, hehe, men jag har sparat alla MC-filmer :tummenupp :D

Gjorde en virtuell hårddisk på 10 gig, som xp o alla progg ska ligga på... Sen är resten på typ 60 gig, som jag ska fylla med massa skit, typ mc filmer o spel :yoparty :yoparty :yoparty

Sådär, nu var det klart, XP installerat, allt gick som det skull...så långt...

Nu måste jag bara få nätverket o funkaså jag kan fixa internet sen...

Vad alla formaterar hela tiden, jag brukar formatera en gång vartannat år. På 3.1 räckte var 3:e år.

berggren_martin skrev:
Vad alla formaterar hela tiden, jag brukar formatera en gång vartannat år. På 3.1 räckte var 3:e år.

Jag har aldrig formaterat den datorn innan... :dummer

Men fan allså, får inte igång nätverket... GRRR :huvet :huvet :huvet

Nån som har nått tips på nått standardfel?

LiCrO skrev:
startdiskett?

annars går det väl bara att köra in xp skivan och välja installera och efter det välja att formatera innan ny installtation..

finns inte startdiskett till xp :tungan

Faan då, måste allt va så krångligt :huvet :huvet :huvet

Så less på dehär nu, har suttit hela kvällen o försökt med alla konstiga möjliga o omöjliga saker, men det funkar inte, SKIT

Men jag tror jag hittat var problemet ligger :rolleyes: Datorn och nätverkskortet kommer inte överens... Måste ha drivrutiner till det...men var finns det... fast den stor frågan nu e väll vafan kortet heter...

får väll skruva isär hela datorn :va :hihi

O XP ska bara va ett knapptryck så funkar allt ungefär, visst... :rolleyes:

Nu är jag genast mkt gladare!!!

Sitter vid datorn jag höll på med innan o surfar på sporthoj nu! :yoparty :)

Hittade en instalationsdiksett för nätverkskortet så det löste sig... nuere bara lite annan skit som ska fixas, men nu är jag på god väg! Nu uppfyller ju datorn sin viktigaste uppgift, tillgång till Sporthoj.com! :yoparty :Bugar

Tips för den som byter till en större hårddisk och inte vill böka med att återinstallera alla program på nytt.
Kör "Partition Magic 8" (är du snål, sök på PM8 och warez).

Sätta nya disken som "Slave" och väl "Copy Partition".
Välj att destinationen ska vara av typen "Primary Partition" samt att "Hidden" ska vara "No".

Efter kopieringen är det bara att swappa diskarna.

Btw, för att återknyta till originalfrågan - PM8 klarar av att formattera vilka diskar som helst till vilket format som helst.

Hallå det finns en till väg att formatera.

Startmenyn / Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Datorhantering / Lagring / Diskhantering
Sen får du fan gissa...

//Fredda

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...