HJÄÄÄLLLLPPPPPP hatar min rs (går varm)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Halloj,som nog alla vet så har jag haft problem med min hoj.
nu har jag fått min tändspole och det bara sprutar gnistor från stifftet :D den startar :D men den går varm, har luftat ur min kylare och kört igenom lite drygt 3L kylvättska...
men den går ändå varm som satan, ifrån att den är kall så stiger det och stiger, sen så kan det hända att temperaturen sjunker tillfällit en grad som tex 80grader och sen sjunker det till 79 men sen stiger det vidare och slutar aldrig.
vad kan det vara för fel? vattenpumpen?

sen så vägrar den helt plöttsligt att starta, men jag tror att det är munstycket som har blivit igensatt pga gammal gammal -98 som jag hade i en dunk sen då soppan kostade under 10kr iaf.

kan det vara något annat? aja beskriver det i morgon om jag inte förstår mig på det....


hoppas någon kan hjälpa mig
 
Termostaten öpnnar inte?

Vattenpumpen kanske har sagt upp sig.

Tempmätaren kass?
 
Termostaten öpnnar inte?

Vattenpumpen kanske har sagt upp sig.

Tempmätaren kass?

tempmätaren är det inte då den börjar koka mellan 105-110+ grader

vattenpumpen eller termostaten borde det väll vara då, vet dock inte vart termostaten sitter, så jag kan tyvärr inte byta den, dessutom tar det väll en vecka för någon firma att få tag på en sådan.
annars så får man ju byta hela vattenpumpen och det blir ju en massa jobb :(
har inte fått köra något på hela året än så länge :(
 
Lokalisera termostaten , kasta ut den i skogen, montera ihop, KÖR
 
hade samma problem på min futura.då va det drevet till oljepumpen som hade gått sönder...........
 
RockParty skrev:
hade samma problem på min futura.då va det drevet till oljepumpen som hade gått sönder...........

Japp, det är samma som driver vattenpumpen. Termostaten på rs sitter inte helt oväntat i locket ovanför cyllen :)
 
Ulf_Lundin har förespråkat om att vissa motorer kan gå varmt UTAN termostat, tänk på det.

Om munstycket är igensatt är det kanske det som även bidrar till den höga tempen. Det kan ju ha varit lite igensatt när moppen gick.
 
Förresten, starta med kylarlocket öppet, då ser du om pumpen går som den ska (virvlar).
 
jag har bestämt mig för att lämna in den, har ingen aning om varför den inte startar, måste va att den inte får soppa av någon anledning då jag har gnista på stifftet. jag tror den går varm pga att termostaten inte öppnar, för att om det är den som är trasig så kommer man ju ändå inte märka om vattenpumpen är trasig
 
1: Kasta ur termostaten, testa den i varmvatten på spisen så ser du om den funkar.
2: När hojen är kall och nyfylld starta den med öppet kylarlock och kolla om det rör på sig. Passa även på att lukta på vattnet och se om det doftar avgaser.
3: Om vattnet verkar röra på sig när termostaten är uttagen och den trots det går varm alternativt om du kände avgasdoft skulle jag gissa på skevt topplock. Slår sig lätt om det blir för vamt.
4: Hitta en glasskiva och lägg toppen på för att se om det är skevt. Om det är så så lägg på ett våtslippapper och gnugga runt lite så blir det bra (ihop med ny packning förståss).
 
jag har haft lite problem med tempet på min NSR...har meckat ganska mycket.

På NSRen siter termostaten på topplocket, man måste ta bort 2 topplocks mutrar för att komma åt termostaten. ta bort den o lägg i kokande vatten, du ser om den "öppnar sig".

sen är det mycket möjligt att cylinderfots packning/topplockspackning har pajat.

du kan också kolla vattenpumpen genom att öppna locket till pumpen, så ser du en propeller, tryck in "dödaren" o starta, startmotor drar runt så borde propelern snurra.

jag skulle tippa på att topplockspackningen eller termostaten...
 
Gulsnabbtrajja skrev:
1: Kasta ur termostaten, testa den i varmvatten på spisen så ser du om den funkar.
2: När hojen är kall och nyfylld starta den med öppet kylarlock och kolla om det rör på sig. QUOTE]

tackar.. :D

kanske lämnar in hojen... orkar inte hålla på att gissa längre, på hela det här året så har jag kört ca. 1 mil dvs att jag puttat den 5km efter stopp :huvet
 
blandar du soppa i tanken? och har kanske tagit bort oljepumpen..?

Oljepumpen och vattenpumpen drivs av samma drev. och tar man bort oljepumpen så måste man bygga en distans så att drevet inte kan lossna..

Vattenpumpen sitter mellan blockhalvorna så man måste riva motorn ifall man skulle få för sig att byta.. :hihi

Testa med startgas för att se om det är förgasaren det är fel på..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top